خبرگزاری کار ایران

کولایی در نشست تخصصی «صد سالگی روابط ایران و افغانستان»:‌

پیوندهای جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی به مناسبات تهران و کابل عینیت داده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۶۵۰

یک استاد مطالعات منطقه‌ای گفت: پیوندهای جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و... به مناسبات ایران و افغانستان عینیت داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهه کولایی در نشست تخصصی «صد سالگی روابط ایران و افغانستان در پرتو تحولات منطقه‌ای» که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: روابط ایران و افغانستان فراتر از مناسبات دوجانبه بوده و دارای ابعاد منطقه‌ای و حتی بین‌المللی است. ما پیوندهای متنوع و بسیاری با کشورهای منطقه آسیای مرکزی به ویژه افغانستان داریم که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای مناسبات دو کشور باشد. 

وی ادامه داد: پیوندهای جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و... به مناسبات دو کشور عینیت داده است. حضور ارتش سرخ در افغانستان که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بود موجب افزایش ارتباطات تنگاتنگ دو کشور و حضور میلیون‌ها شهروند افغانستانی در ایران شد.  تحولات افغانستان و حوادث ۱۱ سپتامبر و پیوندهای گفته شده بیش از پیش دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد و این مسائل می‌تواند زمینه‌ساز افزایش منافع بیش از پیش دو کشور شود.

وی افزود: وقتی پس از ۱۱ سپتامبر کرزای به تهران آمده بود من نماینده مجلس بودم و در آن سفر ایشان نقلی قولی از رئیسجمهور وقت آمریکا کرد مبنی بر اینکه مناسبات تهران و کابل نباید تحت شعاع موضوع ایران و آمریکا قرار گیرد. من امیدوارم به این حکم تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و... گردن نهیم و برای توسعه مناسبات بیشتر تلاش کنیم. ما امیدواریم با سرعت بیشتر و تحولات گسترده‌تر روند پیشرفت در افغانستان در تعامل گسترده‌تر با ایران ادامه یابد چراکه افغانستان آباد و پیشرفته به سود ماست.

 این استاد دانشگاه گفت: پیوندهای محیط زیستی، مساله آب، محدودیت منابع طبیعی و... موجب ضروری ساختن همکاری‌های دانشگاهی می‌شود که می‌تواند زمینه حراست از اینها شود. قطعا مسائل منطقه‌ای حل و فصلش در گرو همکاری‌های منطقه‌ای است. مساله محیط زیست و حمل و نقل همکاری‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند. تعریف استراتژی برد - برد را باید توجه به مزیت‌هایی که داریم، باید اجرایی کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز