خبرگزاری کار ایران

آشوری در نطق میان دستور:

فرصت‌طلبان در میان صفوف ما رخنه کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۸۱۱

نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم فقر و نداری و مشکلات معیشتی را تحمل می کنند اما عدم صداقت و بی توجهی و بی اعتمادی و گسیختن میثاق ها را بر نمی تابند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد آشوری تازیانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه سوم دی) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: برگزاری کنگره ملی سرداران شهید هرمزگان فرصت مغتنمی است برای مردم سرزمین نخل و آفتاب تا به بازخوانی راه شهیدانشان بپردازند و عظمت برآمده از این مجاهدت ها را پاس بدارند. یاد و خاطره آنان را گرامی می داریم و از خداوند منان طلب می کنیم بر این صراط استوار و پایدار باشیم.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان ادامه داد: همه می دانیم که گفتمان انقلاب اسلامی منادی ۵ ارزش اساسی بوده است، نخست ارزشمندی انسان به عنوان اشرف مخلوقات و ولی نعمت بودن مردم برای حاکمان و مسئولان؛ ۲- عدالت و رفع تبعیض برای به فعلیت رسیدن و ایجاد زمینه برای شکوفایی و تعامل بخشی همه اقشار اجتماعی. ۳- زیست اخلاقی مسئولان و جامعه برای عبور از هر آنچه مغایر با فطرت، عقل و عزت انسانی است، ۴- مبارزه با ظلم، تباهی و فساد که مخل زیست اخلاقی و انسانی است، ۵- ایجاد جامعه امن مبتنی بر قانون، آگاهی، حق، تکلیف و رفاه.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: این ۵ اصل محقق نمی گردد جز در پرتو صداقت، اعتماد، پایداری بر اصول و میثاق ها و مقابله هوشمند با عوامل و عللی که به طور مداوم در پی رهزنی این بنیان ها هستند. آنچه جوانان و مردم را برای ایجاد یک انقلاب بر مبنای این گفتمان به وجد آورد همین اصول و معیارها بود که در ساختار معرفت دینی تجلی یافت و مردی از زمره دینداران و احیاگران این گفتمان و الگو را در زمانه ای که بشر به سوی تباهی، حیرانی و آشفتگی های نظری و رفتاری در حرکت بود ارائه کرد و منشا تغییر و دگرگونی جامعه ایران باشد.

آشوری تاکید کرد: امروز پس از گذشت ۴۰ سال از آغاز این الگو و برآمدن ساختاری مبتنی بر آن باید از خویش بپرسیم و به ارزیابی بنشینیم که این اصول و معیارهای ۵ گانه چه مقدار رنگ تحقق یافته است. آیا جامعه نیز معتقد است که بخشی از این اصول و ارزش ها در روابط، مناسبات، ساختارها، رفتارها و رفتار مسئولان، مردم و در ساحت زندگی جمعی تحقق یافته است یا خیر. به راستی چه عوامل و زمینه هایی منشا عدم تحقق  این خواست ملی و دینی شده است. همگان می دانیم دشمن از روز نخستین از طرق مختلف این روند را با اشکال، منازعه و مقابله مواجه ساخت. ایجاد جنگ داخلی، تحمیل جنگ همه جانبه خارجی، تحریم، فشارهای بین المللی، جنگ روانی، جنگ نرم، جنگ اقتصادی، دیپلماسی عمومی، فشار حداکثری، صدور قطعنامه، جریان سازی های داخلی و بین المللی در مقابل ایده انقلاب اسلامی. بی اعتمادسازی های نسل جدید در قبال الگوها و گفتمان های دینی، ترویج و گسترش سکولاریزم به عنوان پادگفتمان دینی و ده ها روش آشکار و پنهان دیگر که هرکدام در نقش یک استراتژی مسیر کشور برای تعالی و رفاه و دستیابی به پیشرفت و کسب اقتدار در عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی کشور را با مشکل مواجه ساخته و می سازد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم ادامه داد:  از دشمن غیر از این انتظار نیست او بر مبنای خصلت منفعت و عداوت رفتار و رویکرد خویش را طراحی و اجرا می کند، اما سوال این است که ما چه میزان در مسیری که برگزیدیم مصر و استوار بوده و هوشمندانه گام نهادیم و با خودباوری و اعتماد به نفس و با تکیه با ظرفیت درونی حرکت کردیم، آیا در میدانی که پای نهاده ایم از حقایق و موانع آن آگاهی داشتیم، آیا به لحاظ ذهنی و انگیزش خود را مهیای چنین مسیر پرسنگلاخی کرده بودیم و آیا به لحاظ عملی عزم و اراده خویش را برای رفتن در این جهت استوار ساختیم. مجموع شواهد حاکی از این است که بخش هایی از ما در اصالت و ماهیت، اندیشه و گفتمان انقلاب دچار تردید و تشکیک شدیم و بخش هایی نیز چون مسیر را پرتنش و عاری از آرامش یافتیم دچار تغییر در منش و رویکرد گفتمان شدیم.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: فرصت طلبان نیز در میان صفوف ما رخنه کرده اند و به جای عدالت برآمده از پیشرفت منطقی بر توسعه ظاهری و فرمالیسم تاکید کردند و به جای مردم سالاری ولی نعمت دانستن مردم به نگاه ابزاری و دم غنیمت شماری های مصلحت اندیشانه و عاری از روح ارزش ها و باورهای برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی تاکید کردند، اگر امروز به رغم دستیابی به دستاوردهای در عرصه های مختلف شاهد بقای مشکلات مزمن اقتصادی هستیم باید از خویش بپرسیم همه این مشکلات برآمده از خصومت ورزی و ره زنی دشمنان است یا اینکه ما هم با عمل، اندیشه، میزان پایداری عملی خویش مسبب این روندهای ناهنجار و نتایج مغایر با گفتار شده ایم؟ آیا شکاف و فاصله طبقاتی امروز که روح اقشار مردم کم درآمد را می آزارد مسیر طبیعی ناشی از اجرای گفتمانی است یا عدول و فاصله گرفتن از ارزش ها و یا استیصال در عملیاتی سازی و انطباق بین ارزش ها و نتایج ناشی از برنامه هاست؟ به همین لحاظ اکثر دولت های پس از انقلاب که در خلق دستاوردهای زیرساختی ناشی از اجرای برنامه های توسعه که دستاوردهای نظام تلقی می گردد نسبتا موفق ظاهر شدند ولی در مواجه با ناکامی حل مشکلات اقتصادی مردم به فرافکنی روی آورده اند، امروز مردم حق دارند از فاصله طبقاتی گله مند باشند چرا که آن ها به آگاهی رسیده اند و هم به خودآگاهی.

آشوری ادامه داد: مردم امروز هم به روندها وقوف یافته اند و هم به عملکردها و کارکردها، مردم حق دارند که گله مند باشند چرا که از اعتماد آنان سرمایه بنیادین بود برای پایداری و استقامت ملی کمتر استفاده و بهره گیری شد. توسط تعدادی از خدا بی خبر رانت جو و منفعت گرا این روند به بی اعتمادی، ناامیدی و بدبینی تبدیل شد مردم حق دارند بپرسند چرا باید در جامعه ای که منادی حق و عدالت و حقوق انسانی است هنوز باید بخشی از جامعه احساس حاشیه ای بودن و حاشیه نشینی داشته باشد، مردم در عمل اثبات کردند صبور اند، پایدارند، با انگیزه و هوشمند از تهدیدات نهراسیدند، از تهاجمات و اشغال ها و جفاهای دشمنان شانه خالی نکردند، زخم درون ریز خود را با اعتماد و امید و ایمان به خدای خویش التیام دادند اما امروز در آن ها تردید ها نسبت به صداقت، کارآمدی، عدالت گرایی و حق گرایی و استیفای حقوق خویشتن پدیدار گشته است، آن ها فقر و نداری و مشکلات معیشتی را تحمل می کنند اما عدم صداقت و بی توجهی و بی اعتمادی و گسیختن میثاق ها را بر نمی تابند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم احساس می کنند ما از میثاق خود عدول کردیم، آن ها میخواهند که به حقیقت ارزش های خویش بازگردیم، با مردم خویش سخن بگوییم، آنان را محرم خویش بدانیم نه نامحرم و بیگانه، به آن ها اعتماد کنیم برای آن ها عزت قائل شویم و عزیزانه برخورد کنیم. دچار غرور و غفلت نشویم، درد و مسئله آنان را احساس و برای آن مرهمی تمهید کنیم، آن ها به میثاق خویش استوارند در انتخابات علیرغم اینکه دشمن آنان را منع کرد شرکت کردند، ایستادگی کردند اگرچه دشمن در آن ها روح تردید را دمید، حمایت کردند گرچه دشمن برای اعتماد آنان تله ها و دام های فریب گسترانید. از درخت امید خویش صیانت کردند گرچه دشمن برای آن ها دام ها و دانه ها تنید، آن ها ایستادند، مقاومت کردند، امیدوار ماندند، حمایت کردند اما آیا ما به اندازه آن ها یا حداقل نیمی از آنچه کردند انجام دادیم و به میثاق خویش استوار ماندیم. امروز که با تدبیر مقام معظم رهبری گفتمان انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم باز تعریف شده است، روز بازاندیشی در افکار خودمان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز