خبرگزاری کار ایران

کولایی:

اصلاح‌طلبان از دل جریان‌های نظام بر آمده‌اند/ هیچ مدلی با خشونت و ریختن به خیابان به دموکراسی نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۹۲۷

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ما وظیفه داریم درباره گزینه‌های واقعا مطلوب هشدار بدهیم. هیچ مدلی با خشونت و ریختن به خیابان به دموکراسی نمی‌رسد. ما اصلاح‌طلبان حتی اگر محکوم به استمرارطلبی باشیم به معنای سکون و توجیه نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در همایش اصلاحات با بیان اینکه ما جامعه‌ای مانند همه جوامع در این منطقه هستیم، گفت: ما شباهت‌های زیادی به سایر کشورها داریم. تجارب ارزشمندی در مورد حاکم شدن مردم بر سرنوشت‌شان داریم. در این کشور انقلاب مشروطه را تجربه کردیم. در طول قرن ‌۲۰ چند بار شاهد تکاپویی سرنوشت‌ساز مردم ایران بودیم. موضوع ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی و جنبش‌های اصلاحی را داشتیم. هیچ کشوری از تحولات پیرامونی‌اش جدا نیست. ما در جهان جهانی شده زندگی می‌کنیم جهانی که مرزها کارکرد پیشین را ندارند.

کولایی در خصوص انتظارات با توجه به موقعیت‌ها گفت: گزینه‌های «واقعا مقدور» را نباید نادیده گرفت. انقلاب مشروطه ما  ‌‌۲۰ سال دیکتاتوری رضا شاه را به دنبال داشت. تصویری که ما از انقلاب اسلامی داشتیم در واقعیت ما را متوجه می‌کند که باید به سطح توسعه کشور توجه کنیم. ما یکی از بین المللی‌ترین کشورهای جهان هستیم. منازعات فراملی همیشه در داخل کشور ما تاثیر داشته است. حتی انقلاب اسلامی در شرایطی اتفاق می‌افتد که نظام جهان دو قطبی است تا  فروپاشی اتحاد شوروی. ما کشوری هستیم مانند همه کشورهایی که مردم در مسیر گذار هستند.

 وی خاطرنشان کرد: یک نظام سیاسی هم بر همین اساس با اهداف انقلابی شکل گرفت. تغییرات فوری و سریع و در وجه سیاسی از ویژگی‌های ماست. ما وارد فرایندی از تحولات می‌شویم که اصلاحات زمانی شکل می‌گیرد که روش‌های انقلابی برای رسیدن به اهداف مفروض موفق ارزیابی نمی‌شود. از سوی چه کسانی؟  درون نظام. اصلاحات در کشور ما با رای مردم تحقق پیدا می‌کند ولی اصلاح‌طلبان از دل جریان‌های نظام بر آمده‌اند. مردم هم متقاضی دست یافتن به حقوق و جایگاهی هستند که گفته می‌شود مردم ولی نعمت این نظام هستند.

کولایی گفت: مردم کجا هستند؟ نهاد انتخابات مجالی برای بیان مطالبات است اما آیا این یعنی ساختار قدرت تغییر می‌کند؟ در شوروی نظام سیاسی که با تغییرات جامعه منطبق نیست چه تجربه‌ای را از سر گذرانده؟  اتفاقی که در فرایند اصلاحات در شوروی می‌افتد این است که اصلاحات اتفاق می‌افتد اما آیا پیشگیرانه است و نظام سیاسی مطالبات را درک می‌کند؟  یا تغییرات به خارج نسبت داده می‌شود و می‌گویند همه چیز خوب است بدون اینکه تغییرات اجتماعی ایجاد کند.

کولایی تاکید کرد: نظام‌هایی که اصلاحات  پیشگیرانه کنند نجات میابند. در شوروی اصلاحات واکنشی بود و بنابرین موفق نیست. چرا شوروی فروپاشید؟ چون خیلی برای اصلاحات دیر شده بود. بعد از شوروی چه شد؟  نظام دموکراتیک شد؟ قدرت توزیع شد؟ مردم فکر می‌کردند همه چیز سر کمونیست‌های فاسد است اما کمونیست‌ها رفتند و پوتین آمد. باید روندهای گذار را بشناسیم. دانش سیاسی باید از سطح غرایض سیاسی بگذرد.

این استاد دانشگاه به انقلاب‌های رنگی اشاره کرد و گفت : کیهان من را متهم به آموزش انقلاب‌های رنگی در کتابی کرد که در این باره نوشته بوم. من گفتم انقلاب‌های رنگی منازعه بین آمریکا و روسیه است. انقلاب‌های عربی چه شد؟ مبارک رفت و سی‌سی آمد. ما ملل در حال توسعه که آرزوی دموکراسی و حکومت بر سرنوشت‌مان  را داریم ولی گزینه‌ها و قدر مقدورهایمان را باید بشناسیم. چند نفر از ما مدل‌های اصلاحات را بررسی کردیم؟  اینکه کجا می‌خواهیم برویم به معنای رسیدن ما نیست.

وی به سوریه اشاره کرد و گفت: من سال‌هاست این سوال را از دانشجویان می‌پرسم چه کسی در ۲۰۱۱ در سوریه و دمشق فکر می‌کرد این کشور در چه مسیری متحول می‌شود؟  چند نفر از مردم فکر می‌کردند میلیون‌ها نفر نابود خواهند شد؟  کلینتون می‌گفت سوریه را باید برای امنیت اسرائیل نابود کنیم. یک ملت برای امنیت اسرائیل نابود شد. از وقتی این تحولات رخ داده دغدغه امنیتی اسرائیل کجاست؟  

کولایی تاکید کرد: ما ملتی طالب دموکراسی هستیم. ایرانی‌ها با این هوش و درآمد نباید این وضعیت را داشته باشند ولی آیا در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم مقدور است؟ بوش می‌گفت طالبان را برمی‌دارم. برداشتن دیکتاتور به معنای دموکراسی است ولی طالبان امروز یک واقعیت است و باید با آن زندگی کرد. جریانی که با آن زندگی می‌کنیم واقعیت این منطقه است. فرایند ملت‌سازی یعنی ما به یک ما تبدیل شویم با انشا درست نمی‌شود نمی‌توان این را به رفراندوم گذاشت. به این سادگی هویت ملی ایجاد نمی‌شود. قبل از انقلاب عنصر ایرانی را غالب بر اسلام کردند بعد از انقلاب برعکس. سال‌ها کلمه ملی‌گرایی مذموم  بود. حالا بهتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم درباره گزینه‌های واقعا مطلوب هشدار بدهیم. هیچ مدلی با خشونت و ریختن به خیابان به دموکراسی نمی‌رسد. ما اصلاح‌طلبان حتی اگر محکوم به استمرارطلبی باشیم به معنای سکون و توجیه نیست. تمام  دوستان ما که  قدرت دارند باید پاسخگو باشند. این آزمونی است که اگر سربلند بیرون نیاییم مردم از ما عبور می‌کنند. اگر منتخب مردم به این تقاضاها پاسخ ندهند باید منتظر حوادث دیگری باشیم. وقتی ترامپ در آمریکا رای می‌آورد امثال ترامپ در ایران رای می‌آورند. این برمی‌گردد به کسانی که سهمی از قدرت در اختیار دارند.

کولایی گفت: باید به مردم نشان دهیم به عهدی که بستیم پای‌بند هستیم مردم مبارزه با فساد و تبعیض می‌خواهند. کاری که در گرجستان شد. ظرف ده سال سه درصد مردم برای کارهای دولتی رشوه می‌دهند در حالی که پیش از آن ۹۰ درصد بود.  همه فاسدان را از قدرت ساقط کردند. مردم باید ببینند مبارزه با فساد واقعی است. اگر ما اصلاح‌طلبان که مردم به ما در شورای شهر و مجلس اعتماد کردند کاری نکنیم که مردم این مبارزه با فساد را عملا نبینند مردم به سختی پای صندوق خواهند آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز