خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای؛

حزب اتحاد ملت از شفافیت در شورای شهر تهران تقدیر کرد

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۷۹۱

حزب اتحاد ملت از ایجاد شفافیت و آغاز انتشار علنی آراء موافق و مخالف نمایندگان شورای شهر تهران تقدیر کرد.

به گزارش ایلنا، حزب اتحاد ملت در بیانیه‌ای از اعضای شورای شهر تهران درخصوص شفاف سازی و انتشار علنی آرا تقدیر کرد. متن این بیانیه به شرح ذیل است.

شفافیت عامل ایجاد امید و اعتماد عمومی است

با گذشت تنها حدود ۱۰۰ روز از آغاز به کار شورای اسلامی شهر و شهرداری جدید تهران این شورا توانسته است گام‌های بلندی به سمت شفافیت‌ بیشتر در شورا و شهرداری بردارد، تا جایی که تاکنون عملکرد هیچ دورهٔ مجلس و شورای هیچ شهری در ایران از حیث شفافیت به این سطح نرسیده بوده است.

شفافیت و عملکرد شیشه‌ای نهادهای نمایندگی و حاکمیتی از مهم‌ترین لوازم و افزاینده‌های کارآیی و پاسخگویی بیشتر و نظارت موثر‌تر شهروندان و کاهنده‌های فساد و بسط‌دهنده‌های دموکراسی است. حزب اتحاد ملت وظیفهٔ خود می‌داند از این تعهد مبارک نمایندگان شورای شهر تهران به بسط شفافیت عملکردشان تقدیر ‌کند.

نمایندگان شورای شهر تهران در سه ماه گذشته به طور خاص با گام‌های ده‌گانه‌ پیش رو تراز سطح شفافیت عملکرد یک نهاد نمایندگی در ایران را ارتقا داده‌اند:

۱.     پخش زنده و علنی جلسات ارزیابی برنامه‌های نامزدهای شهرداری تهران توسط نمایندگان شورای شهر تهران

۲.     درخواست انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان از شهرداری تهران (شهردار محترم زمان انتشار این اطلاعات را پایان آذر ماه اعلام کرد).

۳.     علنی شدن تمام جلسات شورای شهر تهران (بر خلاف دوره‌های گذشته که تنها نیمی از جلسات را شامل می‌شد)

۴.     آغاز پخش زنده اینترنتی تمام جلسات علنی شورا از سایت شورا

۵.     آغاز برقراری دسترسی عمومی به دستور جلسات و ضمائم آن‌ها در سایت شورای اسلامی شهر تهران

۶.     آغاز برقراری دسترسی عمومی به آرشیو صوتی جلسات در سایت شورای اسلامی شهر تهران برای دسترسی غیرمستقیم شهروندان

۷.     آغاز برقراری دسترسی عمومی به صورت‌جلسات شورا و همهٔ ضمائم آن‌ها که می‌تواند زمینه بررسی تخصصی خروجی‌های جلسات و نقد و ارزیابی کار‌شناسانه آن‌ها را فراهم کند.

۸.     تشکیل کمیته شفافیت و شهر هوشمند ذیل کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به منظور پیگیری متمرکز و هدفمند شفافیت

۹.     آغاز ثبت آراء موافق و مخالف به طرح‌ها و لوایح در صورت‌جلسات

۱۰.     آغاز اعلام علنی و قرائت اسامی آراء موافق و مخالف نمایندگان شورا در هر رای‌گیری در جلسات شورایاسلامی شهر تهران به منظور برقراری امکان ثبت این آراء در صورت‌جلسات.

گام‌های فوق الگویی موفق برای شوراهای سایر شهرهای ایران است. ثبت و اعلام علنی آراء موافق و مخالف نمایندگان از اقدامات مهم و کارسازی است که اگر با پیشنهاد و پیگیری نمایندگان اصلاح‌جو در مجلس شورای اسلامی نیز محقق شود، از مهم‌ترین عوامل ارتقادهنده‌ دموکراسی و نظارت عمومی در نهادهای نمایندگی در ایران خواهد بود.

اهمیت این مجموعه اقدامات به هم پیوسته در جهت ایجاد شفافیت که یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های حکمرانی خوب است دو چندان خواهد شد اگر به صورت رویه‌های ثابت و لایتغیر و به عنوانی سنتی تثبیت شده در شورای تهران برقرار و بردوام بماند و الگویی برای ساز و کارهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در همه شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور شد و بالمأل با اصلاح قانون شورا‌ها به عنوان سرفصل‌های قانونی تحکیم شود.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران که طی مدت کوتاهی توانسته‌اند این گام بزرگ و اثرگذار را بردارند تآکید می‌کند که شفافیت و گردش آزاد اطلاعات مهم‌ترین عامل مبارزه با فساد و اصلیترین ابزار برای افزایش امید و اعتماد عمومی به نهاد شورا و شهرداری است و بر این اساس امیدوار است که تلاش اعضای شورای شهر تهران وافی به مقصود باشد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

منطقه تهران بزرگ

۲۵ آذرماه ۱۳۹۶

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز