خبرگزاری کار ایران

سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا:

مراجع نسبت به اصلاح سن ازدواج دختران مخالفت جدی نداشتند/برخی آقایان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فاقد مشکل شرعی می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۵۳۵

نماینده مردم تهران با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان با برخی از مراجع عظام در قم، از عدم مخالفت جدی مراجع در بحث اصلاح سن ازدواج دختران خبر داد و با بیان اینکه توضیحاتی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها به این آقایان داده شد، اظهار کرد: در واکنش به توضیحات ارائه شده، بعضی از آقایان فرمودند که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکل شرعی وجود ندارد اما بعضی از بزرگان نیز این مسئله را به هیچ عنوان قابل‌قبول نمی‌دانند.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با برخی از مراجع عظام و بزرگان حوزه علمیه قم اعلام کرد: در پی دعوتی که از سوی دانشکده زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم از فراکسیون زنان مجلس صورت گرفته بود، روز گذشته با همراه تعدادی از اعضای فراکسیون با حضرات مراجع تقلید و آیات عظام گرامی قمی، جوادی آملی، صانعی، بطحائی گلپایگانی و محقق داماد دیدار کردیم.

وی با بیان اینکه مسائل و معضلات مختلف در حوزه زنان و جوانان، محور کلی مذاکرات صورت گرفته در این دیدارها و ملاقات بود، خاطرنشان کرد: در این دیدارها درباره برخی مسائل مبتلا به حوزه آموزش و پرورش و همچنین بعضی موضوعات حوزه زنان با حضرات صحبت کرده و خواستیم که در این موارد به ما راهکار و مشاوره بدهند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین از برگزاری ۲ نشست تخصصی در حاشیه این سفر یک روزه به قم خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه سفر روز گذشته به دعوت دانشکده زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم انجام شد، نشستی با برخی اساتید و دانشجویان این دانشگاه داشتیم و در ادامه نیز در نشستی دیگر با آقای زیبایی نژاد و دیگر مسئولان مرکز تحقیقات زنان و خانواده حوزه عملیه قم به مذاکره پرداختیم.

ارائه توضیح درباره روند اصلاح حداقل سن ازدواج در قانون به مراجع

این عضو فراکسیون زنان مجلس در تشریح برخی مصادیق مورد بحث در این دیدارها یادآور شد: یکی از مصادیق در بحث کودک‌همسری بود که البته ما هم‌اکنون در مراحل پایانی کار در این رابطه هستیم اما با این حال، وظیفه خود می‌دانستیم که روند کار خود را به اطلاع حضرات برسانیم. بنابر این در این دیدارها به آقایان توضیح دادیم به دلیل برخی مستندات پزشکی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، حقوقی و فقهی لازم است، حداقل سن ازدواج را در قانون اصلاح کنیم.

او درباره واکنش مراجع نسبت به این مسئله گفت: البته مخالفت جدی در این رابطه مطرح نشد اما مباحثی مطرح شد و بعضی از آقایان تاکید داشتند بنابر قوانین اسلام دختران درصورتی که به بلوغ عقلی برسد، می‌تواند ازدواج کند.

تشریح وضعیت نامساعد ورزش دختران در مدارس

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در تشریح برخی دیگر از مباحث مطرح شده در این دیدارها گفت: به‌طور کلی درباره ورزش زنان نیز بحث شد و به‌ویژه همکاران‌مان خانم‌ها سعیدی و اولادقباد که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عضویت دارند، درباره وضعیت نامساعد ورزش دختران و زنان در مدارس و حوزه آموزش و پرورش نکاتی را مطرح کرده و گفتند که متاسفانه دختران ما در مدارس تحرک کافی ندارند و همچنین درباره کمبود امکانات در این حوزه نیز صحبت‌هایی عنوان شد.

آیت‌الله صانعی گفتند مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست

عضو فراکسیون زنان مجلس درباره بحث ورزش زنان نیز گفت: باتوجه به اهمیت و حساسیت‌های این مسئله، لازم دیدم به استحضار حضرات برسانم که به هر حال دستگاه‌های متولی ورزش در کشور توجه ویژه‌ای به این حساسیت‌های جامعه دارند و تاکید دارند که ورزش زنان در اماکنی صورت گیرد که تمامی ملاحظات بزرگان لحاظ شده و دغدغه‌های شرعی درنظر گرفته شود. در حاشیه این بحث همچنین موضوع حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی مورد اشاره قرار گرفت.

سیاوشی همچنین با اشاره به طرح موضوع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی یادآور شد: باتوجه به اینکه بعضاً تاکید می‌شود که زنان نباید بدن مردان را ببینند، نکاتی را خدمت بزرگان عرض کردم که آقای صانعی گفتند که مشکلی بر این مسئله مترتب نبوده و یکی، دو نفر از دیگر مراجع نیز ملاحظاتی داشتند و بنده توضیح دادم که با توجه به فاصله‌ای که معمولاً از جایگاه تماشاچیان تا زمین بازی وجود دارد، اساساً امکان دیدن هیکل ورزشکاران میسر نیست که در واکنش به این توضیح، بعضی از آقایان فرمودند که با این حساب، مشکل شرعی وجود ندارد. بماند که بعضی از بزرگان نیز این مسئله را به هیچ عنوان قابل‌قبول نمی‌دانند.

پیگیر مطالبه مردم تهران برای حضور در ورزشگاه‌ها هستیم

او با بیان این‌که بعضاً گفته می‌شود موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها اولویت چندانی برای همه اقشار جامعه ندارد، گفت: به هر حال ما نماینده مردم تهران هستیم و باید مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنیم و مردم پایتخت نیز این مطالبات را دارند که البته مردم بعضی دیگر از شهرها نیز چنین مطالبه‌ای دارند.

تفاوت دیه به شدت جامعه زنان را متاثر می‌کند

عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه یادآور شد: فارغ از آن در مباحث، درباره بحث دیه نیز صحبت‌هایی داشتیم و این درحالی است که این مسئله، یک دغدغه همگانی است و بحثی که به‌شدت جامعه زنان را متاثر می‌کند این است که در مواردی گفته می‌شود برای اجرای حکم قصاص مرد باید، تفاضل دیه پرداخت شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با اشاره به پیگیری‌های قبلی خود در این رابطه گفت: بنده در مقطعی در یک مورد خاص، از آیت‌الله آملی لاریجانی درخواست کردم که این تفاضل دیه از خزانه دولت پرداخت شود و فارع از آن، معتقدیم این مسئله برای زنان بسیار تحقیرآمیز است.

او ادامه داد: آقای صانعی در جریان این بحث، تاکید کردند که پنجشنبه هفته آینده همایشی مفصل در این رابطه برگزار خواهد شد و ابعاد مختلف این مسئله مورد مداقه قرار می‌گیرد و همچنین با استناد به یک مورد فقهی دیگر، گفتند ممکن است دیه زن و مرد را برابر بدانیم.

سیاوشی در پایان خاطرنشان کرد: به جز این موارد آن‌چنان که عرض کردم مسائل مربوط به مشکلات زنان در حوزه آموزش و پرورش نیز ازسوی برخی همکاران متخصص در این حوزه که در کمیسیون آموزش و تحقیقات عضویت دارند، مطرح شد که طبیعتاً این عزیزان به تفصیل و دقت بیشتری این مسائل را توضیح خواهند داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز