خبرگزاری کار ایران

موسوی‌لاری:

اگر مسئولان قوانین را رعایت نکنند، مردم هم از قانون گریزان می‌شوند/ احزاب کادرسازی کنند که به قحط‌الرجال مبتلا نشویم

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۱۸۳

نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: اگر مسئولان و کسانی که اجراکننده قانون هستند و مجلس درست عمل نکنند مردم هم از قانون گریزان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالواحد موسوی‌لاری در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار با بیان این که به حزب اسلامی حزب کار تبریک می‌گویم که همیشه در مسیر تحزب جدی بودند و هستند، گفت: برگزاری کنگره‌ها و نشست‌های این حزب نشان می‌دهد که اصل تحزب را پذیرفته‌اند.

وی تاکید کرد: ان‌شاالله همه تشکل‌های صنفی و سیاسی بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به اینکه حکومت‌داری اصل و بنیان خود را دارد، اظهار داشت: همه ما و کسانی که در کشور زندگی می‌کنند و خودشان را شهروند جمهوری اسلامی می‌دانند یک آرزو دارند و داشتند و  آن این است که رفاه و اخلاق حسنه را به این جامعه عرضه کنند.

وی افزود: این خواست ماست که حکمرانی خوب و مطلوب محقق شود. برای این دو مفهوم حکمروایی خوب و مطلوب هر واژه‌ای که کار ببریم ویژگی‌ها و شاخص‌هایی دارد.

نائیب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری تاکید کرد:  برای این که یک حکمرانی و یک اداره مطلوب و خوب محقق شود شرایط و شاخص‌هایی  لازم است. اما اگر این شاخص‌ها محقق نشود، این حکمرانی خوب ناقص و یا مطلوب نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای تحقق این شاخص‌های خوب، متونی لازم است، منشوری که حضرت علی به مالک فرستاد، ما افتخار می کنیم که منشور حضرت علی که در اختیار مالک اشتر قرار داد جزء متون ماست.

موسوی لاری گفت: چرا حضرت علی این متون را در اختیار مالک داد؟ مصر تمدن قدیمی داشت و برای اینکه هم مالک بداند سیستم چیست هم مردم بدانند که داستان از چه قرار است اولین منشور حکومت‌داری را برای مالک فرستاد.

وی با اشاره به موضوع حقوق بشر گفت: امروزه بحث حقوق بشر یکی از مقولاتی است که درباره آن بحث می‌شود، از منشور حقوق بشر مدتی در دنیای امروز نمی‌گذرد؛ اما حضرت علی آن را به مالک سفارش می‌کند. حضرت به مالک می‌گوید شما با مردمی رو به رو هستید که شهروند شما هستند که دو حالت دارند؛ انسان‌ها یا برادران دینی شما هستند یا مشابه شما در آفرینش یکی هستند، یعنی باید حق و حقوق همه را ببینید.

موسوی لاری با بیان اینکه حق انسانی یک شهروند باید رعایت شود، گفت: مباحث حقوق بشر جزء مباحث خوب جوامع امروز شده است و از منشور حقوق بشر به عنوان اصولی که برای حکمروایی نیاز است، یاد می‌شود.

وی افزود:‌یکی از شاخص‌های حکمروایی خوب توجه به اصل مشارکت است و این مشارکت یا به معنای این است که ادار ه بخشی از جامعه را به عهده گیرند یا مدیران را برای جامعه کمک کنند و در اینجا فلسفه وجودی احزاب و تشکل‌های سیاسی در هرم جامعه که در راس آن مدیران هستند، معنا پیدا می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ قائده جامعه همه آنهایی هستند که در جامعه هستند و احزاب حلقه واسط بین راس هرم و آنهایی که در متن جامعه حضور دارند، هستند. مخالف این هستم که برخی در فعالیت حزبی می‌گویند به دنبال قدرت نیستم، خیر احزاب باید بتوانند به قدرت برسند اگر نخواهند به قدرت برسند، حرف و ایده‌ای برای گفتن ندارند.

موسوی‌لاری تاکید کرد: من فکر می‌کنم این مطلب هم مانند فرهنگ حزب‌گریزی است که باید به آن توجه کرد. مشارکت مردم در جامعه باید از طریق احزاب اداره شود. اصل دیگری که برای حکمروایی مطلوب بیان کردند قانون‌گرایی است. قانون یعنی آن چیزی که حق مردم است و حکومت و خط و مرز را مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در یک حکمروایی مطلوب قانون حرف اول را می‌زند. اگر در جامعه مشکلاتی به وجود می‌آید یا به دلیل قانون بد و یا تفسیر بد از قانون و یا عدم رعایت قانون است. وجود قانون بد ارجح بر بی‌قانونی است و هیچ کسی مبرا از قانون نیست.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هر جا که قانون نداشته باشیم، سلیقه‌ها به تعارضات دامن می‌زند و تعارضات جامعه را دچار تشتت و آسیب می‌کند  و جامعه در نهایت در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیم داریم که قانون توسط قانون‌گذار رعایت نشود. اگر مسئولان و کسانی که اجراکننده قانون هستند و مجلس درست عمل نکنند مردم هم از قانون گریزان می‌شوند. نمی‌شود چند نفر بنشینند و بگویند فرد زرتشتی حق شرکت در شورای شهر را ندارد. به انگیزه‌ها کار ندارم اما قانونی بوده که چهار سال اجرا شده اما اینکه  جمعی بنشینند بگویند از امروز تصمیم اینگونه است، درست نیست. در این نوع نگاه به قانون فقط فرد رای آورده متضرر نمی‌شود بلکه کسانی که به او رای دادند هم متضرر می‌شوند.

موسوی‌لاری با بیان اینکه اگر قانون می‌خواهد تغییر کند باید مسیر خود را طی کند، گفت: در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وقتی مردم مشارکت می‌کنند شفافیت اصلی است که همه باید به آن توجه کنند. کارهایی که مدیران می خواهند انجام دهند، مشخص است. وقتی همه به رای مردم تکیه دارند، شفافیت کمک می‌کند مردم در صحنه باشند و تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که عامه مردم را تسکین دهد. نمی‌گویم همه مسائل اعم از محرمانه باید گفته شود اما شفافیت در مسائل باعث اعتماد مردم می‌شود.

وی یادآور شد: وقتی گفته می‌شود دادگاه مطبوعات و دادگاه متهمان سیاسی باید علنی و با حضور هیات منصفه باشد اما این را نمی‌بینیم یعنی شفافیت وجود ندارد. چرا فسادها در حال نهادینه شدن هست؟ یکی از دلایلی که مفاسد در جامعه به وجود می‌آید، این است که رسانه‌ها می‌توانند شفافیت ایجاد کنند. اگر جلوی جریان آزاد اطلاعات گرفته شود رسانه‌ها به حدس و گمان متوسل می‌شوند و به حرف‌هایی که پایه و اساس ندارد روی می‌آورند و جامعه ملتهب می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه برای اینکه جامعه شفافیت داشته باشد باید روند آزادی رسانه پیگیری شود، گفت: تشکل‌های صنفی و سیاسی و مردم بنیان همه کمک می‌کنند تا سلایق مختلف رها نباشد و همه پاسخگو باشند اگر فردی منتسب به جریان و حزبی باشد قبل از خود حزب باید پاسخگو باشد. این گلایه باقی است که احزاب نباید فصلی حرکت کنند و باید این سیر مستمرا ادامه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: احزاب باید به کادرسازی و تحلیل مسائل روی آورند تا دیگر به قحط‌الرجال مبتلا نشویم و فقط بگوییم افرادی که در دهه ۶۰ بودند. نظام مردم‌سالار بدون احزاب مقتدر امکان شکل‌گیری و تداوم ندارد.

موسوی‌لاری تاکید کرد: باید تلاش شود احزاب خود را بالا بکشند. امیدواریم این حرکت در جامعه راه افتد اگر از قانون جدید احزاب گله‌مندیم. باید گفت اگر احزاب فعال بودند قانون توسط کسانی که ضد احزاب هستند نوشته نمی‌شد، بنابراین تلاش شود که با فعالیت بیشتر قانون‌های کامل‌تری را مشاهده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز