خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

بررسی پیشنهاد گفت‌وگو با جامعه روحانیت در جلسه آینده مجمع روحانیون/ باید اختلاف‌نظرها را به عرصه گفت‌وگو بکشانیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۰۰۳

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: امام اختلاف در دیدگاه را به رسمیت می‌شناخت. جامعه‌ای که اختلاف سلیقه و دیدگاه را نپذیرد آن جامعه دموکراتیک نیست ، اختلاف دیدگاه در یک جامعه باز و دموکراتیک معنایش این است که ما نسبت به نظرات مختلف احترام بگذاریم و آنها را به عرصه گفت‌وگو بکشانیم.

حجت الاسلام محمد مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره اظهارات اخیر سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مبنی بر اینکه در گذشته مطرح شده است تا جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند، گفت: به یاد ندارم که در گذشته چنین اتفاقی افتاده باشد اما این‌که گروه‌های سیاسی یکدیگر را به گفت‌وگو دعوت می‌کنند، امر مبارکی است.

وی تاکید کرد: بسیاری از معضلات و مشکلات عرصه سیاسی ما به نظر من به خاطر عدم وجود گفت‌وگو است. گفتن و شنیدن چیزی است که می‌تواند مواضع هر دو طرف را مشخص و شفاف کند و آستانه تحمل یکدیگر را بالا ببرد.

این عضو مجمع روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: این‌که ما به سمت و سوی گفت‌وگو پیش برویم، یک امر میمون و مبارک است، اما در گذشته چنین موردی نبوده است. اگر در حال حاضر این مساله مطرح می‌شود در کم و کیف قضیه قرار ندارم.

وی تاکید کرد: در جلسه آینده مجمع این مساله مطرح می‌شود و باید ببینیم دیدگاه‌های مختلف دوستان در این مورد چیست. طبعا موضع‌گیری شفاف و روشن مجمع در پاسخ به این پرسش‌ها داده خواهد شد.

مقدم درباره اینکه مصباحی مقدم مطرح کرده‌ اوایل انقلاب روحانیون باهم اتفاق نظر داشتند اما در حال حاضر یک شکاف عمیق و اختلاف و تفاوت دیدگاه بین‌شان وجود دارد، گفت:‌ تفاوت دیدگاه مساله خوبی است اینکه بگوییم انسان‌ها دارای یک دیدگاه باشند، نمی‌شود. اساسا جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز در زمان امام به خاطر همین اختلاف دیدگاه‌ها به وجود آمد.

وی تاکید کرد: امام اختلاف در دیدگاه را به رسمیت می‌شناخت. جامعه‌ای که اختلاف سلیقه و دیدگاه را نپذیرد آن جامعه دموکراتیک نیست ، اختلاف دیدگاه در یک جامعه باز و دموکراتیک معنایش این است که ما نسبت به نظرات مختلف احترام بگذاریم و آنها را به عرصه گفت‌وگو بکشانیم.

وی خاطرنشان کرد: باید مردم را در انتخاب بهترین راه آزاد بگذاریم. نمی‌توانیم به همگان بگوییم یکسان بیندیشید. یکسان اندیشیدن کار کارخانه است که جنس یک شکل تولید می‌کند انسان دارای فکر است و برداشت و اندیشه‌های مختلفی با گذشته دارد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که در سال ۸۴ زمانی که رهبری جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع روحانیون مبارز را فرا خوانده بود مهدی کروبی در اعتراض به اصولگرایان گفته بود که آنان همه تریبون‌ها را در اختیار دارند و جایی برای اصلاح‌طلبان نیست، گفت: به یاد ندارم که در گذشته چنین چیزی بوده است یا خیر نه آن را تایید و نه نفی می‌کنم.

وی تاکید کرد: این مساله یک حقیقتی است که همگان باید پذیرای آن باشیم ما وقتی در این باور هستیم که دیدگاه‌های مختلف به عنوان ستون‌های انقلاب هستند، طبیعتا باید آنها را هم در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها یکسان ببینیم. این‌که ما با یکدیگر حرف بزنیم اما همه تریبون‌ها در دست یک جریان باشد و ائمه جمعه و جماعت از یک طیف انتخاب شوند و یا دیدگاه‌های یک طیف مطرح شود، مبتنی بر عدالت نیست.

مقدم با بیان اینکه گفت‌وگوها در جامعه نمی‌تواند مثمر باشد مگر زمانی که همه سلیقه‌های مختلف بتوانند ابراز نظر کنند، گفت: برای تحقق یافتن گفت‌وگو باید سلیقه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در کشور باز باشد. امیدواریم اگر چنین باوری در دوستان به ثمر رسیده به این نکته توجه کنند.

وی تاکید کرد: جریان اصلاح‌طلب همیشه جلودار این قضیه بودند که جامعه باید از تک بعدی و تک صدایی بیرون بیاید و نظرات مختلف مطرح شود.

این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد:‌ مردم صداهای مختلف را می‌شنوند و بر اساس شناختی که از جامعه دارند مبتنی بر اهدافشان انتخاب می‌کنند. به نظر می‌آید دوستانی که طرح گفت‌وگو را مطرح می‌کنند دست به یک امر مبارک و میمون زده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز