خبرگزاری کار ایران

روحانی پیش از عزیمت به ترکیه:

تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس گستاخانه، نادرست و غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۵۶۶

رییس‌جمهور با بیان اینکه قدس پایتخت دولت فلسطین خواهد بود/، گفت: فلسطین موضوع اول مسلمانان جهان است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه، در فرودگاه مهرآباد و در گفتگو با خبرنگاران در تشریح برنامه‌ها و اهداف سفر به ترکیه، گفت: این سفر به دعوت رییس جمهور محترم ترکیه که ریاست سازمان همکاری اسلامی را نیز برعهده دارد و برای شرکت در نشست اضطراری سران عضو سازمان همکاری اسلامی انجام می‌گیرد.

رییس جمهور افزود: حادثه‌ای که امروز با آن مواجه هستیم بسیار اهمیت دارد. قدس و بیت‌المقدس سرزمین و شهری است که برای ما مسلمان‌ها و همچنین برای مسیحیان و یهودیان شهر مهم و مقدسی است.

روحانی ادامه داد: در سرزمین فلسطین آنچه که غریب و غریبه است، صهیونیست‌ها هستند وگرنه مسلمان‌ها، یهودی‌ها و مسیحی‌ها قرن‌ها در کنار هم در این سرزمین زندگی کردند.

رییس جمهور اظهار داشت: تصمیم نادرست و غیرقانونی رییس جمهور آمریکا، برای اعلام اینکه سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و قدس منتقل شود، در برابر مسلمان‌ها گستاخانه بود، به دلیل اینکه سرزمین قدس و بیت‌المقدس تعلق به یک ملت یا یک منطقه جغرافیایی ندارد. این سرزمین مورد احترام همه مسلمان‌های جهان است. قبله اول مسلمان‌ها مسجد الاقصی بوده و امروز هم سومین مکان مقدس برای مسلمان‌هاست.

روحانی با بیان اینکه اگر مسلمانان در برابر این تصمیم نادرست و غلط و غیرقانونی، ساکت بودند و عکس‌العمل نشان نمی‌دادند، چه نقشه‌های شومی بعداً طراحی می‌شد، تصریح کرد: این همه نقشه استکبار و صهیونیسم علیه فلسطین و جهان اسلام نیست. این بخشی است که ظاهر شده و آنها دارند احساسات مسلمان‌ها، افکار عمومی جهان اسلام و خود فلسطینی‌ها را تست می‌کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: شما می‌بینید از همان لحظه‌ای که این تصمیم نادرست اعلام شد، سراسر دنیای اسلام به مخالفت برخواستند. یعنی از شرقی‌ترین نقاط در اندونزی تا غربی‌ترین نقاط در مراکش، تمام سرزمین‌های اسلامی بپا خواستند. همه آن را محکوم کردند و خوشبختانه اکثریت قاطع، کشورهای جهان و سیاسیون جهان هم این کار را محکوم کردند و حتی برخی از صاحبنظران و نخبگان در خود آمریکا هم این تصمیم را نادرست اعلام کردند.

روحانی گفت: این تصمیم، سرآغاز یک تنش جدید در منطقه خواهد بود و اگر مسلمان‌ها وحدت و اتحاد خودشان را حفظ کنند و در برابر این تصمیم بایستند، یک پیروزی بزرگ برای مسلمان‌ها و فلسطینی‌ها خواهد بود. مردم فلسطین در این چند روز، شجاعانه به صحنه و به خیابان آمدند و تظاهرات کردند و انتفاضه جدید را اعلام کردند.

رییس جمهور اضافه کرد: دیروز که تلفنی با آقای هنیه صحبت می‌کردیم، ایشان گفت که ۴ نفر از مردم مسلمان فلسطینی در غزه شهید شدند، ۱۵۰۰ نفر مجروح شدند و در بیمارستان‌ها هستند. این حرکتی که در فلسطین آغاز شده، این صدای واحدی که امروز در فلسطین به گوش می‌رسد، وحدت مسلمان‌ها در فلسطین و فلسطینیان، اولین موضوع است و وحدت جهان اسلام، مسأله دوم است که می‌تواند در برابر این توطئه، مقاومت و ایستادگی کند.

روحانی اظهار داشت: در اجلاس استانبول به جهان اسلام و به شرکت‌کنندگان در اجلاس خواهیم گفت که مسأله قدس تعلق به کل دنیای اسلام دارد. سرزمین مقدس برای همه ما است. امروز راهی جز وحدت و اتحاد و همبستگی برای ما وجود ندارد. یکصدا باید در برابر تصمیم غلط آمریکا ایستادگی کنیم و آن را محکوم کنیم و بگوییم که این کار شدنی نیست و اگر آمریکایی‌ها بخواهند به آن عمل کنند، منطقه ما با یک فاجعه بزرگ مواجه می‌شود.

رییس جمهور تصریح کرد: استکبار جهانی در طول این سال‌های اخیر بخاطر تروریسمی که بر منطقه مسلط کرد، موضوع فلسطین را به موضوع دوم منطقه تبدیل کرد و فکر کرد که موضوع فلسطین از ذهن‌ها فراموش شده و از اعتقادات مردم پاک شده است. فکر کرد کسی به فلسطین کاری ندارد. همینطور که اینها ۷۰ سال این سرزمین را اشغال کردند، به قول خودشان این شده یک واقعیت و همه باید این را بپذیرند.

روحانی خاطرنشان کرد: این حادثه علیرغم شوم بودنش، یک نقطه مثبتی هم در تاریخ دنیای اسلام بود. چون همه مسلمان‌ها یکصدا فریاد زدند و متحد شدند و وحدت‌شان را به نمایش گذاشتند. به همه گفتند مسأله فلسطین همواره مسأله اول دنیای اسلام است. به همه گفتند فلسطین را فراموش نخواهند کرد.

رییس جمهور تاکید کرد: پیام ما در اجلاس استانبول این خواهد بود که همواره موضوع اول دنیای اسلام و مسلمان‌هاست قدس است و بیت المقدس همواره سرزمین مقدس برای همه ما است و ما مسلمان‌ها در همه مجامع بین‌المللی و بویژه در سازمان ملل متحد باید این اقدام آمریکا را محکوم و آن را نادرست اعلام کنیم.

روحانی ادامه داد: باید حمایت قاطع خود را از ملت فلسطین اعلام کنیم و تا زمانی که فلسطینی‌ها به سرزمین‌شان بازنگشتند و به حقوق حقه خود نرسیدند، باید این حرکت در دنیای اسلام ادامه داشته باشد و انتفاضه مردم فلسطین ادامه خواهد یافت تا زمانی که به اهداف خودشان دست یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز