خبرگزاری کار ایران

مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر:

امروزه از نقد برای لجن‌مال کردن افراد استفاده می‌شود/ شاهد نرمش و اراده‌‌ی برای رفع حصر هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۹۹۸

نائب رییس مجلس با تاکید بر اینکه برای نقد باید خیرخواه باشیم، گفت:‌در گذشته نقد برای تملق و چاپلوسی بود اما امروز برای لجن مال کردن افراد استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی به مناسبت روز دانشجو گفت: سیره و روش پیغمبر اسلام یکی از منابع شناخت انسان‌ها است. سیره پیامبر باید برای ما الگو و درس باشد.وقتی به زندگی ایشان نگاه می کنیم مشاهده می شود که برخی امور برای ما سلبی و ایجابی است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیامبر اهل مشورت با یارانش بود.این کار هم در دین آمده و هم شأن صحابه را بالاتر می برد. در جریان غزوه‌ها ما این دست رفتارها از پیامبر را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای هدف مقدس از وسیله نامقدس استفاده کنیم. مهم ترین  نکته‌ای که از پیامبر می‌توانیم یاد بگیریم کیفیت استخدام وسیله است. مثلا این که ما برای تبلیغ اسلام از هر پولی می‌توانیم استفاده کنیم؟

مطهری در ادامه تصریح کرد: مثلا هنگامی که فرزند ۱۸ ماهه پیامبر فوت کرد خورشید گرفت. مردم گمان کردند به خاطر غم پیامبر این اتفاق افتاد و ایمانشان بیشتر شد اما حضرت محمد (ص) آنها را در مجلس جمع کرد و گفت: این خورشید گرفتی ربطی به مرگ فرزند من ندارد. این جا هم پیامبر نخواست از وسیله نامقدس برای هدف مقدس استفاده نکرد.

وی افزود: پیامبر (ص) ساده زیست بود و از ارعاب دوری می‌جست. بر خلاف برخی از سیاسیون که خدم و حشم دارند و سعی می کنند در دل مردم وحشت ایجاد کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در باب اهمیت روز دانشجو گفت: شهادت دانشجویان ۱۶ آذر یک نور و جهش در دل تاریکی بود. این دانشجویان در دل خفقان فریاد زدند، مانند قیام امام حسین که مردم عوام فکر می کردند حج، نماز جمعه و جامعه بر سر جای خودشان هستند اما شرایط به گونه ای دیگر بود.

مطهری تاکید کرد: امام و پیشوای جامعه در خشت خام چیزهایی را می‌بیند و صلاح می‌داند که قیام کند. این دانشجویان نیز بینش داشتند که در شرایط خفقان قیام کنند. بعداز کودتای سال ۳۲ مردم و دانشجویان ناامید شده بودند اما این دانشجویان وارد میدان شدند.

نماینده مردم تهران در ادامه تشریح کرد: برای کسانی که انقلاب کردند مهم بود چه کسانی بعد از شاه بر سر کار بیایند. شهید مطهری جایی گفت که ما حاضر نیستیم با مارکسیت‌ها کنار بیاییم و مهم است چه کسی راس حکومت قرار می‌گیرد و برای همین شهیدش کردند.

وی تاکید کرد: قدرت‌ها نیازمند نقد هستند و اگر نقد نشوند، فساد زیاد می‌شود. حضرت علی بارها فرموند مرا نقد کنید پس مشاهده می‌کنید که آغاز دموکراسی از کجاست و از غرب نیست. دموکراسی در یک دولت از نوع برخورد با منتقدان و دشمنان مشخص می‌شود.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که شهید مطهری فرمود هرجا غیر معصومی خود را  بی‌نیاز از نقد بداند این خطرناک است گفت: نقد آداب خود را دارد. در گذشته نقد برای تملق و چاپلوسی بود اما امروز برای لجن مال کردن افراد استفاده می‌شود.

مطهری تاکید کرد: برای نقد باید خیرخواه باشیم و جنبش دانشجویی باید شرایط نقد را برای خودش مهیا کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از ویژگی‌ها و شرایط جنبش دانشجویی اظهار کرد: چون دانشجو هنوز وارد زندگی نشده می‌تواند پیگیر مطالبات باشد و چون جوان است می‌تواند راحت‌تر پیگیر امور باشد و از سوی دیگر به دلیل اینکه دارای هوش بالاتر است می‌تواند به وعده‌ها رسیدگی کند.

مطهری خاطر نشان کرد: البته جنبش دانشجویی ضعف‌هایی هم دارد. نخست جوانی و هوای شهوت و هوس که ممکن است مانع کار آنان شود. نکته دوم ابزار قرار گرفتن این قشر است که خود نباید اجاز چنین موضوعی را بدهند. سومین ضعف دانشجویان علم اندک آنها است که باید آن را تقویت کنند،

وی از دانشجو به عنوان یک مصلح اجتماعی یاد کرد و گفت: دانشجویان باید به تکلیف و آرمان‌های خود عمل و آنها را رصد کنند. ما آرمان حقوق بشر، زنان، آزادی، عدالت اجتماعی و غیره داشتیم که باید به این مهم بپردازیم که چه کرده ایم.

مطهری تاکید کرد: اگر همکاری و هم فکری دانشجویان در جریان انقلاب نبود، شکست می‌خوردیم همان طور که در راهپیمایی ۱۵ خرداد شکست خوردیم. در جریان انقلاب، جنبش دانشجویی را تقویت کردیم. همراهی دانشجویان در حرکت انقلاب بسیار موثر بود، امروز هم دانشجویان اگر نقصی می بینند باید بگویند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: شاید امروز فضای ارعاب و وحشت درست کنند تا دانشجو حرکت نکند اما شما در نهایت ادب مطالبات خود را بیان کنید.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که چرا شما سنگ آقای موسوی‌خوئینی‌ها که قاتل پدرتان است را به سینه می‌زنید؟، اظهار کرد: آقای موسوی خوئینی گرایش و اخلاق مارکسیستی پیدا کرده بود که پدر بسیار نگران شده بودند و در دیداری آقای مطهری گفت که به آقای موسوی خوئینی ها بگوئید به پیش من بیایند اما نیامدند. در این حد من اطلاعات دارم و این که بگویم آن‌ها شهید مطهری را به شهادت رساندن را نمی دانم.

نائب رییس‌مجلس در مورد حصر نیز گفت: در یک شرایط اضطراری اصل مسئله حصر در دست شورای عالی امنیت ملی بود تا در آن شرایط نا آرام، برای اینکه آرامش برگردد این افراد را حصر کنند. اختلاف ما در اینجاست که بعداز بازگشت آرامش، حصر دیگر در دست شورای عالی امنیت ملی نیست و دیگر در دست قوه قضائیه است که باید به این امر رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۳۷ قانون اساسی ادامه حصر غیر قانونی است، گفت: در چند ماه اخیر با پیگیری ما یک نرمش در مسئله حصر به وجود آمده و یک اراده برای رفع حصر صورت گرفته است. از ما خواسته شده خیلی شلوغ و رسانه‌ای نکنیم ما هم مدتی سکوت کردیم اما اگر ادامه پیدا کند، وارد می‌شویم.

مطهری ادامه داد:‌یکی از آقایان که از سران قوا هم هست گفته که حصر مجازات نیست. من هم گفتم اگر مجازات نیست شما هم ده روز در شرایطی که همه اتاق‌ها دوربین و شنود دارد و هفته یک بار ملاقات دارند، سر کنید. ما امیدواریم حصر رفع شود.

نماینده مردم تهران درباره رویکرد فراکسیون امید درباره دانشجویان ستاره‌دار اظهار کرد: این کار درست نیست که بعضا شاهدیم دانشجو کارشناسی ارشد قبول می شود اما نمی‌تواند ثبت نام کند. ما تا جایی که دستمان باشد این مشکلات را رفع می‌کنیم.

وی ادامه داد: شهید مطهری  بعد از دستگیری و آزادی از زندان از تدریس در دانشگاه تهران منع نشد و فقط در مقطع ارتقاء از دانشیاری به استاد تمامی مشکل داشتند.

نائب رییس مجلس با بیان اینکه نمی دانم ضرورت ستاره دار کردن دانشجویان چیست؟ ، اظهار کرد: شاید اصلا یکی نظام را قبول ندارد اما آمده دانشگاه درس بخواند. شهید مطهری می گوید همه می توانند در دانشگاه حضور داشته باشند اما با تابلو اعتقادات خود بیایند. در حال حاضر اینکه می‌گویند اگر محصورین تعظیم کنند تمام است، اگر عذر خواهی کنند تمام است، اگر این ها ظلم کرده اند  معذرت خواهی کنند تمام است را نمی فهمم و باید نگاهمان را تغییر دهیم.

مطهری افزود:‌ وقتی می پرسیم برای چی این دانشجو ستاره دار شده می گویند در نشریه اش به مقامات توهین شده است.  حتی رهبری بارها گفته است افرادی نظر من را قبول ندارد عیبی ندارد اما نمی دانم چرا بعضی ها کاسه داغ تر از اش شده اند. شما فضای حال حاضر را با ۸ سال پیش مقایسه کنید که چقدر بهتر شده است. ما زورمان در همین حد است.البته معقتدم رئیس جمهور بهتر می تواند کار کند صرف این که بیاید مثلا تکیه ای به قوه قضائیه می اندازد و می رود درست نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کسی از رهبری انتقاد نمی کنند، گفت: این طور نیست. در جلسات سران قوا با رهبری، این افراد نظر خود را بیان می کنند و حتی نظر رهبری را تغییر می دهند.

مطهری در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه چرا برای اشتغال جوانان کاری نمی کنید، گفت: به خاطر دارید که در سال ۹۲ نفت با کاهش قیمت بسیار مواجه شد. بعد هم برجام پیش آمد و هنگامی که سرمایه دارن می خواستند سرمایه گذاری کنند آن‌ها را ترساندند. بعداز آمدن ترامپ این وحشت بیشتر شد که اگر سرمایه گذاری کنید مجازات می شوید.

نائب رییس مجلس تاکید کرد: اشتغال جز در سایه سرمایه گذاری داخلی و خارجی امکان پذیر نیست و تا زمانی که اقتصاد ما از دولتی و حکومتی خارج نشوو دولت و برخی نهادها کوچک نشوند، امکان ندارد که پیشرفتی در اقتصاد حاصل شود. اگر بخش خصوصی فعال شود اتفاق خوبی برای اقتصاد می افتد زیرا بخش خصوصی دنبال سود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز