خبرگزاری کار ایران

مبلغ در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت از رئیس‌جمهور به معنای نادیده گرفتن مطالبات نیست/ جریان احمدی‌نژاد متوهم است/ برخی می‌خواستند آن هشت سال کذایی در کشور تکرار شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۱۸۹

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: طرح مستمر مطالبات و وعده‌ها امری بسیار ضروری است اما در بیان کردن آنها باید این نکته را در نظر داشت که از واقعیات‌ها فراتر نرود و در حاشیه امن قرار بگیرد.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سکوت اصولگرایان در مقابل رفتارهای رئیس دولت‌های نهم و دهم و یارانش گفت: اصولگرایان در مواجهه با احمدی‌نژاد در یک شرایط بسیار سخت گرفتار شده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد محصول تمام‌گرای جریان اصولگرایی است که روزگاری پیوند عمیق و همه‌جانبه‌ای با هم داشتند.

سکوت اصولگرایان در مقابل احمدی‌نژاد قابل قبول نیست

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه زمانی اصولگرایان دفاع‌ گسترده‌ و اغراق‌آمیزی از احمدی‌نژاد می‌کردند، عنوان کرد: امروز  سکوت اصولگرایان در مقابل احمدی‌نژاد قابل قبول نیست  آنان تا آخر پای دولت نهم و دهم ایستادند و نمی‌دانند که این ساکت بودن به ضررشان است.

وی ادامه داد: برای اصولگرایان بسیار سخت است که حالا بخواهند از احمدی‌نژاد فاصله بگیرند و نسبت به رفتارهای وی واکنش نشان دهند.

مبلغ تاکید کرد: درهم تنیدگی بسیار عجیب و همه جانبه‌ای که بین احمدی‌نژاد و اصولگرایان به وجود آمده یکی از معضلات آنان  است.

وی با بیان اینکه جریان اصولگرایی معتقد است هرگونه حرکت علیه رئیس دولت‌های نهم و دهم علیه خودشان خواهد بود، تاکید کرد: این سکوت مستقل از تحلیل‌هایی است که احمدی‌نژاد و گروهش مطرح می‌کنند و اسناد و مدارکی را علیه هم قطاران قدیمی خود افشا می‌کنند.

اصولگرایان فکر می‌کنند با سکوت مسائل را حل کرده‌اند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: گروه دیگری از اصولگرایان هم هستند که فکر می‌کنند با سکوت، تخته کردن و یا حتی محکومیت در مقابل احمدی‌نژاد مشکل را برای خودشان حل کرده‌اند.

وی ادامه داد: دو رویکرد را اصولگرایان در مقابل احمدی‌نژاد و یارانش در پیش گرفته‌اند؛ سکوت و موضع‌گیری. اما نمی‌دانند که هر دو این رفتارها نتیجه‌ای ندارد و با سکوت هیچ مساله‌ای حل نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: کسانی که علیه رئیس دولت‌های نهم و دهم موضع گرفته‌اند استدلالشان این است تا زمانی که احمدی‌نژاد در راه بود ما از او دفاع می‌کردیم حال که منحرف شده دفاع نمی‌کنیم و فکر می‌کنند به این راحتی می‌توانند مسئله را حل کنند که این اشتباه است.

مبلغ  ادامه داد: معتقدم اصولگرایان همان‌گونه که افراد دلسوز بارها به آنها تذکر دادند تا از راه اشتباهی که در پیش گرفتند بازگردند امروز هم باید به اشتباه خود اعتراف کنند و از این مسیر بازگردند، به هر حال انسان جایزالخطاست هرگاه اشتباه کند می‌تواند از مردم عذرخواهی و در مسیر قدم بگذارد.

وی با بیان این‌که افرادی که تاکنون در مقابل احمدی‌نژاد طفره رفته‌اند و یا ساکت بوده‌اند یک خطای بسیار بزرگ مرتکب شده‌اند، گفت: این گروه سال‌ها از احمدی‌نژاد یک دفاع اغراق‌آمیز کرده‌اند و همین دفاعیات باعث شد بلاهایی بر سر کشور بیاید و مردم گرفتار شوند.

از ابتدا هم مشخص بود راه احمدی‌نژاد و یارانش خطاست 

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: از همان یکی دو سال اول مشخص بود که کار احمدی‌نژاد و گروهش خطاست. حامیان وی باید اعتراض می‌کردند اما چنین کاری را انجام ندادند امروز هم تنها راه باقی‌مانده این است که سکوت خود را بشکنند.

 معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که چرا احمدی‌نژاد و یارانش در هر دوره‌ای سعی می‌کنند مقابل بزرگان نظام ایستادگی کنند، گفت: معتقدم جریان رئیس دولت‌های نهم و دهم آغشته به توهم  است آنان فکر می‌کنند که نماینده مردم هستند.

وی ادامه داد: زمانی که تازه آمده بودند، ‌می‌گفتند تا یکی دو سال دیگر امام زمان ظهور خواهد کرد اما وقتی این اتفاق نیافتاد هر سال می‌گفتند که امسال امام زمان خواهد آمد. آنان این توهمات عجیب و غریب را دارند. همین توهمات عجیب و غریب و غیرواقعی بلاهای بزرگی بر سر کشور آورد.

 مبلغ ادامه داد: امروز احمدی‌نژاد فکر می‌کند که اگر بیاید موضع بگیرد و رهبری جریان منتقد را به دست آورد، می‌تواند گذشته خود را جبران کنند. رئیس دولت‌های نهم و دهم و گروهش با رفتارها و کارهایی که امروز انجام می‌دهند در واقع در حال فرار رو به جلو هستند.

 وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد فکر می‌کند که اگر خودش را رهبر معترضین قرار دهد آن بلایی که بر سر کشور آورده را از یاد مردم پاک خواهد کرد، گفت: رهبر مردم بودن جزء توهمات پیش پا افتاده‌ای است که رئیس دولت نهم و دهم به آن فکر می‌کند، او معتقد است اگر صرفا جلوی فسادی بایستد در واقع حرف مردم را گفته است. در حالیکه بزرگترین فساد‌های تاریخی ایران در دوران دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد مردم وقتی فساد ۳ هزار میلیاردی را شنیدند از تعجب شاخ درآوردند چه زمانی فساد در کشور به این حد بود؟

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ گفت: زمانی حواشی در کشور اتفاق افتاد، محدودیت‌هایی اعمال شد ایشان فکر می‌کند مردم یادشان می‌رود که حال می‌خواهد محور مطالبات آنان باشد؟ احمدی‌نژاد باید اعتراف کند طی ۸ سالی که مسند اجرایی کشور را در دست داشت چه بلای سر کشور آورده است.

برخی می‌خواستند آن هشت سال کذایی در کشور تکرار شود

مبلغ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان و مردم چگونه باید پیگیر مطالبات خود از دولت باشند، گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات تمام‌قد از آقای روحانی دفاع کردند آنان می‌خواستند عقلانیت و آرامشی که در کشور حاکم شده بود، تداوم پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در مبارزات انتخاباتی به طور جدی این خطر احساس می‌شد جریاناتی به دنبال آن هستند که دوباره آن هشت سال کذایی را در کشور باز تولید کنند. خوشبخانه مردم و جامعه متوجه شدند و با درایت و تفکر رفع خطر شد و آن روند عقلانیت آرامش و اقتدار تداوم پیدا کرد.

باید به صورت مستمر و پیگیر مطالبات مطرح شود

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه پشتیبانی از رئیس‌جمهور به معنای نادیده گرفتن مطالبات نیست، گفت: اساسا دفاع از یک روند و یا جریان به خاطر این است که وعده‌هایی که به  مردم داده می‌شود، تحقق یابد و  مشکلات حل شود. توجه داشته باشید وعده‌هایی که رئیس‌جمهور و دولت می‌دهند باعث می‌شود که مردم به آنها رای دهند که نادیده گرفتن آن‌ها درست نیست.

وی تاکید کرد: باید به صورت مستمر و پیگیر مطالبات مطرح شود، باید هشدار و تذکرهایی نسبت به وعده‌ها و مطالباتی که داده شده به طور مکرر تکرار شود تا مبادا خدایی ناکرده به فراموشی سپرده شود.

مبلغ با بیان اینکه تجربه نشان داده مدیران گاهی ممکن است بر اثر فشارها و مسائل شخصی از مرز خود خارج شوند، گفت: به هر حال پیش می‌آید مدیران وارد فرآیند دیگری شوند که برخلاف مطالبات موجود است بنابراین پیگیری مطالبات، هشدار و تذکر باعث می‌شود وزرا و مدیران آنها از راهی که پیش رو دارند، گام دیگری برندارند.

فشار مخالفان ممکن است دولت را منفعل کند

وی خاطرنشان کرد: مدیران به خصوص در دوره دوم دولت ممکن است منافع شخصی خودشان را بر دیگر امور ترجیح دهند  و به سمت و سوی دیگری بروند که بر خلاف سیاست و راهبردهای دولت است. در کنار این امر فشارهای گسترده‌ای که مخالفان دولت به وجود می‌آورند ممکن است باعث انفعال دولت شود؛ پس جامعه باید مستمرا پیگیر مطالبات خود باشد.

نباید سطح مطالبات از واقعیت‌ها فراتر رود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یک نکته بسیار کلیدی وجود دارد و آن این است که باید مراقب باشیم سطح مطالبات از واقعیات‌های موجود فراتر نرود. طلب کردن خواسته‌ها، وعده‌ها و همچنین تحقق آنان باید  به گونه‌ای باشد که فراتر از سطح امکانات موجود گام برندارد و در مرز واقعیت قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مخالفان سرسخت و قسم‌خورده‌ای که این دولت دارد، طرح پیگیری مطالبات ممکن است بستری را فراهم کند که افراطیون میدان‌داری کنند و دولت را تحت فشار بگذارند.

معاون سیاسی وزیر کشور در دوره اصلاحات تاکید کرد: طرح مستمر مطالبات و وعده‌ها امری بسیار ضروری است اما در بیان کردن آنها باید این نکته را در نظر داشت که از واقعیات‌ها فراتر نرود و در حاشیه امن قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز