خبرگزاری کار ایران

سید علی اصغر رفاهی خبر داد:

رویکرد جدید قوه‌قضائیه برای کاهش جرایم با شکل‌گیری دفاع مطهر

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۳۸۷

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه از شکل‌گیری دفاع مطهر برای کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان رویکرد جدید قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید علی اصغر رفاهی در نشست کمیته حل اختلاف مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌های مذهبی خراسان‌رضوی در مشهد افزود: بودجه و نیروی انسانی قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی به تنهایی قادر به مقابله با جرایم و اقدامات پیشگیرانه نیست لذا باید از مردم برای خود مردم بهره گرفت.

وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از 15 میلیون و 270 هزار پرونده در دادگستری‌های کشور ثبت شد و در این مدت 9 میلیون پرونده مربوط به شوراهای حل اختلاف و دادگستری‌ها برای اولین بار وارد دستگاه قضایی شد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با بیان اینکه سالانه نزدیک به 18 هزار نفر در کشور طی تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند، گفت: در 20 سال گذشته بیش از 400 هزار نفر اغلب از جوانان کشور در تصادف‌های جاده‌ای کشته و بیش از چهار میلیون نفر مصدوم یا معلول شدند. هم اکنون 11 میلیون و 500 هزار دختر و پسر در شرف ازدواج و بیش از 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد.

رفاهی متذکر شد: از 10 اتهام ردیف اول در کشور، چهار مورد از مصادیق خشونت است و در خراسان رضوی توهین، ضرب و جرح، سرقت، تهدید و تخریب جزو چهار مورد اول از این تعداد است.قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و پیگیری‌های قضایی در زمینه مواد مخدر و مبارزه با جرایم به خوبی عمل کرده اما اطلاع رسانی کافی در باره اقدامات خود نداشته است. قوه قضائیه اقدامات پیشگیرانه از طلاق را با ترویج آموزش‌های پیش از ازدواج در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه قوه قضائیه برای کاهش طلاق باعث شد آمار طلاق در کشور طی سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد کاهش یابد. در حوزه معاملات املاک نیز مردم از بسیاری موارد حقوقی و قانونی در معامله اطلاع ندارند و ناخواسته درگیر مسائل حقوقی می شوند که منجر به تشکیل پرونده در دادسرا می گردد.

رفاهی با تاکید بر اینکه بسیاری از موارد قبل از تشکیل پرونده برای آنها در دادگستری قابل حل است، افزود: به عنوان مثال کشف رود در مشهد مشکلات متعدد و گسترده ای داشت اما با رسیدگی به موقع نهادها و مردم، این مشکلات بدون تشکیل پرونده در دستگاه قضا، برطرف شد.

وی اظهار کرد: مشکل مربوط به 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شیراز و یکهزار و 500 حلقه چاه در خراسان رضوی از مواردی است که بدون تشکیل پرونده در دستگاه قضا حل شده است. قوه قضائیه تلاش می‌کند با بهره گیری از بسیج مردمی و برنامه ریزی مدون بتواند به کاهش تشکیل پرونده ها در دستگاه قضا و پیشگیری از وقوع جرم کمک کند.

رفاهی گفت: بیش از 91 هزار هیات مذهبی، 108 هزار انجمن اولیا و مربیان، 191 سمن حافظ محیط زیست، 140 هزار همیار طبیعت، 80 هزار معتمد و نگهبان محله و بسیاری از تشکل‌های مردمی در کشور وجود دارد که می‌توانند در زمینه اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرایم و آسیبهای اجتماعی ثمربخش باشند.

وی با اشاره به اقدامات قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم افزود: سیستمی به نام 'سجام' یا سیستم جامع اطلاعات مردمی راه‌اندازی شده که افرادی به عنوان دیده بان پیشگیری از بین مردم انتخاب و نام آنان در این سیستم ثبت می‌شود تا به محض دیدن عمل جرم خیز آن را از طریق سجام به مراجع قضایی و سپس سایر دستگاه های مرتبط اطلاع دهند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه توانمندسازی نهادهای مذهبی برای مشارکت در پیشگیری از چهار آسیب اجتماعی شامل طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، امنیت اخلاقی و خشونت از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت مدرس، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و اجرای برنامه های فرهنگی در آنها با همکاری قوه قضائیه را از دیگر برنامه‌های قوه قضائیه برای بهره گیری از روحانیون، مداحان و مبلغان مذهبی در کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز