خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور:

ایران از توسعه روابط با ازبکستان استقبال می‌کند/ تأکید بر گسترش همکاری‌های چندجانبه‌ ترانزیتی و روابط بانکی

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۳۴۲

رییس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خود را با ازبکستان بیش از پیش توسعه و تعمیق دهد و در این مسیر هیچ مانعی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، حجت‌‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار عبدالعزیز کامل‌اف با بیان اینکه ما به ازبکستان به عنوان یک دولت دوست در گذشته و آینده تاریخ خود می‌نگریم، گفت: پیوند تاریخی دو ملت، فرهنگ و تمدن در کنار دین و اعتقادات مشترک و منافع ملی و منطقه‌ای، دو کشور را هر چند که مرزهای مشترکی ندارند اما کاملا به یکدیگر متصل کرده‌اند.

رییس‌جمهور ادامه داد: روابط تاریخی و نزدیک دو ملت، فرصت گسترده‌ای را برای تقویت و تحکیم روابط دو دولت در همه زمینه‌ها فراهم کرده و بی‌تردید توسعه این روابط به نفع دو ملت و منطقه است.

روحانی به طرح‌های متنوع تقویت راه‌های ترانزیتی میان دو کشور از مسیرهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان اشاره کرد و اظهار داشت: باید در کنار بهبود مسیرهای ترانزیتی دو کشور، همکاری‌های بانکی و مباحث مرتبط با روادید را نیز تسهیل کنیم تا بخش‌های خصوصی دو کشور بهتر بتوانند از فرصت‌هایی که در ایران و ازبکستان وجود دارند، بهره بگیرند. 

روحانی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه فناوری‌های نوین و خدمات فنی و مهندسی اشاره و تصریح کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی با ارائه خدمات دقیق و در سطح استانداردهای بین‌المللی، آماده حضور فعال‌تر در ازبکستان هستند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران کاملا آماده است نیازهای ازبکستان به انرژی را تامین کند، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل منظم نشست‌های کمیسیون مشترک، راه‌های توسعه بیش از پیش روابط، جستجو و به سرعت عملی شوند.

روحانی تقویت همکاری‌های فرهنگی، دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی دو کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دین ما دین رحمت و برادری است و با تشریح این دین رحمت برای جوانان، نباید اجازه داده شود آنان گرفتار افکار خطرناک افراطی و تروریست‌ها شوند.

روحانی به موضوع مهم امنیت منطقه اشاره و با تاکید بر اینکه امنیت همه کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده است، خواهان تلاشی جمعی برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه شد و ابراز داشت: همه کشورهای منطقه برادران یک خانواده هستند و نباید اجازه داده شود که دشمنان با طرح اختلافاتی در حوزه مذهب و قومیت، میان کشورهای منطقه فاصله بیندازند. 

وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار تاکید کرد که تاشکند خواهان توسعه و تعمیق روابط با تهران در همه عرصه‌ها است و با اجرای توافقات روسای جمهوری دو کشور در نشست آستانه، صفحه تازه‌ای در تاریخ روابط دو کشور گشوده شده است.

کامل اف افزود: تمرکز ما توسعه و تعمیق روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور همپای روابط سیاسی است و سفر مقام‌های عالی‌ ایران به ازبکستان گام بزرگی در مسیر این همکاری‌های مشترک و پایه‌ریزی روابطی راهبردی و درازمدت میان تهران – تاشکند خواهد بود.

وی همچنین خواهان همکاری‌های نزدیک دو کشور در موضوعات مرتبط با تحکیم امنیت در منطقه شد و بیان کرد: دو کشور دارای تاریخی غنی اسلامی هستند و با یاری یکدیگر می ‌وانند جلوی رشد تفکر افراط‌گرایی در منطقه را سد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز