خبرگزاری کار ایران

رهامی در مراسم عزاداری امام حسین(ع):

باید تلاش کنیم با کارهای علمی و روشنگرانه، انحراف‌های موجود در فرهنگ عاشورا را برطرف کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۴۱۸

یک استاد حوزه و دانشگاه، با انتقاد از برخی منابر و مداحی های مذهبی و ایجاد تحریف در خصوص آموزه های حسینی و قیام عاشورا، گفت: در شرایط فعلی، ضرورت رنسانس مذهبی در خصوص فرهنگ عاشورا بسیار ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت‌الاسلام محسن رهامی، امشب «شنبه» در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، که با حضور اقشار مختلف مردم در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: همانگونه که آب پایین دست رودخانه‌ها، ممکن است آلوده باشد و البته این آلودگی از خود آب نیست بلکه بخاطر عبور از مسیرهای احتمالا آلوده است، نهضت اسلام و همینطور نهضت حسینی، ممکن است در طول سالیان متمادی، دستخوش برخی انحرافات احتمالی و خرافه شده باشد.

وی با بیان اینکه هجرت پیامبر(ع) در زمان صدر اسلام را می‌توان نوعی حرکت از فرهنگ جاهلی عربی به سمت تمدن نوین اسلامی دانست، گفت: همزمان با این شرایط، بخشی از جاهلیت عربی، اصلاح نشد بلکه به  بازسازی خود پرداخت و بر موج اسلام خواهی مردم، سوار شد.

این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: همین جریان و بخش عرب جاهلی، شرایطی را ایجاد کرد که ۵٠سال .پس از رحلت پیامبر اسلا(ص)، خاندان ایشان را بنام اسلام، قتل عام کردند.

وی با بیان اینکه در طول ۵٠ سال پس از رحلت پیامبر(ص)، آنقدر روی ذهن مردم کار شده بود که بازهم همان فرهنگ جاهلی، از جمله کاخ سازی، احیا شد، در حالی که اسلام آمده بود تا این فرهنگ جاهلی از بین برود، گفت: حتی امروز هم در خاورمیانه، با قرائت‌های مختلفی از اسلام روبرو هستیم که بعضا هیچ کدام، یکدیگر را قبول نداشته و همدیگر را می‌کشند.

رهامی با بیان اینکه با وجود شرایط فعلی، برای پالایش نهضت حسینی از قرائت‌های مختلفی که گفته می‌شود، ضرورت دارد تا به آب زلال فرهنگ اصیل حسینی و اسلامی برسیم، گفت: برخی ارزش های موجود در فرهنگ و نهضت حسینی، از جمله آزادی خواهی، اصلاح طلبی و ...، ارزش‌هایی فرامذهبی و حتی فرادینی و متعلق به همه بشریت است.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از فرهنگ عاشورا، فرهنگ آزادی، صلح و توجه به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی را در بین همه انسان‌ها ترویج کنیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه، بسیاری از آموزه‌های عاشورا مورد تحریف قرار گرفته و مخصوصا شروع این حرکت بد، از زمان صفویه به بعد شروع شد که تمام سعی آن بر این بود که مجالس عزاداری شبیه میتینگ شود؛ یعنی آب زلال فرهنگ حسینی که با قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا به جامعه بشریت عرضه شد، در طول سالیان متمادی، دچار آسیب شد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه، بخش بزرگی از علت آسیب دیدن فرهنگ اصیل عاشورا، منابر و مداحی‌های فعلی و امروزی است، تصریح کرد: امروز منابر مذهبی و مداحی‌ها، عمدتا دست کسانی افتاده که نان خود را در این مجالس می‌بینند و از طرفی چون برخی از سواد ، مطالعه و تحلیل کافی برخوردار نیستند، هزار راست و دروغ را به هم می‌بافند تا فقط مردم را بگریانند.

رهامی با بیان اینکه در شرایط فعلی ضرورت رنسانس مذهبی در خصوص فرهنگ عاشورا بسیار ضرورت دارد، گفت: باید همانگونه که امام حسین(ع) با هجرت خود از مدینه و مکه، سعی کرد تا انحرافات موجود در جامعه اسلامی را هشدار دهد و اصلاح کند، امروز هم ما باید تلاش کنیم تا با کارهای علمی و تحقیقاتی و روشنگرانه، انحرافات موجود در فرهنگی که امروز بنام عاشورا مطرح می‌شود را برطرف کرده و در نهایت، عاشورا و فرهنگ حسینی را به عنوان یک گفتمان به جامعه بشری معرفی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز