خبرگزاری کار ایران

صالح نیکبخت:

دولت خاتمی و روحانی نگاه ویژه‌ای به حقوق اقوام داشتند/ رهبرانقلاب پس از سفر به سنندج دستور پخش اذان اهل سنت از رادیو را داد

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۴۵

یک وکیل دادگستری گفت: پیش از آنکه مقام معظم رهبری به کردستان سفر کنند پخش اذان اهل تسنن از رادیو محلی ممنوع بود و رهبر دستور دادند تا آن اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صالح نیکبخت درمیزگرد جایگاه اقوام و مذاهب در حقوق شهروندی که از سوی ستاد اقوام، مذاهب و ادیان ستاد حجت‌الاسلام روحانی برگزار شد،گفت: قانون اساسی میثاقی بین ملت ایران و حاکمیت است و مانند همه میثاق‌ها الزام‌آور بوده و ما از دولت‌ها همین انتظار را داریم.

او با اشاره به اصل ۱۹ قانون اساسی گفت: در این اصل عنوان شده که مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود. کُردها می‌گویند ایران را مال خود می‌دانیم اما تعجب می‌کنم که چرا آنها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. در سال‌های گذشته کمتر حقوق اقوام، ادیان و مذاهب رعایت شده و طبیعتا مردم ایران و اقوام ایرانی از این وضعیت گله‌مند هستند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه دولت روحانی حقوق اقوام و ادیان را قبول داشته و اقداماتی نظیر آموزش زبان محلی در نقاطی مانند تبریز و سنندج عملیاتی شده است، گفت: اما این حرف کامل نیست و ملک ایران یک گلستان است و ما گل سرخ این گلستانیم و اگر در صدد این برآییم که رنگ و بو و وضعیت یکی از این گل‌ها را بر هم زنیم گلستان مطلوب نخواهیم داشت.

او ادامه داد: به رغم اینکه در اصل نوزده قانون اساسی حقوق اقوام ایرانی را بر شمرده است این موضوع در طول مدت بعد از جنگ رعایت نشد و به جز دوره آقای خاتمی به عنوان کسی که نگاه ویژه به جامعه و به کل کشور از لحاظ درونی و بیرونی داشت و همچنین دولت آقای روحانی این حقوق رعایت نشده است. اینکه بخواهیم حقوق اقوام و ادیان را به عنوان هدیه به آنها بدهیم درست نیست لذا هیچ کس نمی‌تواند آن را سلب کند. سلب حقوق اقوام و ادیان باعث می‌شود که وحدت ایرانی خدشه‌دار شود .

نیکبخت با اشاره به مصادیق نقض حقوق اقلیت‌ها، ادیان و مذاهب گفت: قانون اساسی ایران در سال ۱۳۵۸ بسیار خوب و جامع نسبت به شرایط آن دوران بود. طبیعتا این قانون مانند هر قانون دیگری بسته به آن شرایط تعلق دارد و نمی‌تواند اکنون کامل باشد و همه مسائل را در نظر بگیرد.

این حقوقدان ادامه داد: در اصل داوزدهم قانون اساسی ضمن اینکه اعلام می‌کند مردم کشور مسلمان و مذهب اصلی شیعه است و بعد به صراحت اعلام می‌شود که مذاهب دیگر مانند حنفی، شافعی، حنبلی دارای احترام بوده و پیروان مذاهب در انجام مراسم خود آزاد هستند و در دعاوی مربوط به آنها مراجع آنها رسمیت دارد.

او با بیان اینکه در هر منطقه‌ای که پیروان آن اکثریت داشته باشند مقررات ملی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذاهب خواهد بود، گفت:‌ اینجا از شوراها و اصول آن باید استفاده شود و اصل صد قانون اساسی برای پیشروی سریع برنامه‌هیا اجتماعی، سیاسی، فرهنگی از طریق همکاری مردم و با توجه به مقتضیات محلی با نظارت شوراهای محلی صورت می‌‌گیرد ولی متاسفانه قانون شوراها از اختیاراتش آن قدر کم شده که به شیر بی یال و دم تبدیل شده است.

نیکبخت ادامه داد: پیش از آنکه مقام معظم رهبری به کردستان سفر کنند پخش اذان اهل تسنن از رادیو محلی ممنوع بود و رهبر دستور دادند تا آن اجرا شد.

این وکیل دادگستری با اشاره به سال ۵۸ و تصویب قانون اساسی گفت: در جریان بررسی حق‌آموزش، آقای مولوی عبدالعزیز سوال کرد که تدریس زبان محلی به معنای تاسیس آموزشگاه و انتشار کتب است که آقای بهشتی گفت خیر دولت موظف است مانند دیگر دروس برا ی زبان محلی معلم استخدام کند و تمام تجهیز آن تامین شود.

نیکبخت گفت: یکی از مسائل که در این مورد اراده قاطعی بر این اصول ندارد یا تفسیرهای عده زیادی مانع اجرای آن می‌شود تدریس زبان محلی است که استدلال می‌کنند به تضعیف زبان فارسی می‌انجامد در صورتی که تعداد کتب شاعران فارسی گوی کردزبان در این منطقه به نسبت جمعیت کردها بیشتر از فارسی‌زبانان است.

او با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: نه تنها انتخابات ریاست جمهوری را تحریم نمی‌کنیم بلکه بر آن تاکید هم داریم لذا تحریم انتخابات در ایران از سوی هر گروهی شرایطی را پیش می‌آورد که در ترکیه شاهد آن هستیم و معتقدم که باید در انتخابات شرکت کنیم.

او با اشاره به مناظرات اظهار داشت: به آقای روحانی می‌گوییم و تقاضا داریم متعهد به اصل قانون اساسی شود لذا در طول ۳۸ سال انقلاب اجازه ندادند اقوام ایرانی، کردها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها مداخله در امور کشور داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز