خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای تعیین‌تکلیف درباره ابلاغیه شورای نگهبان با رییس مجلس مکاتبه می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۰۵۴

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در واکنش به انتشار ابلاغیه دبیر شورای نگهبان درمورد عدم تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در این انتخابات، گفت که این هیات قصد دارد با رییس مجلس مکاتبه کند و امکان دارد مجلس اقدام به تهیه استفساریه در این رابطه کند.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به ابلاغیه دبیر شورای نگهبان درباره جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت مذهبی در انتخابات شوراهای شهر و روستا، اعلام کرد: ابلاغیه‌ای که ازسوی شورای نگهبان در روزنامه رسمی به انتشار رسیده، به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا هم ارسال شده بود.

او با بیان این‌که دو نکته در این بحث حائز اهمیت است، گفت: اول اینکه باید بررسی شود آیا بنابر قانون اساسی شورای نگهبان می‌تواند چنین کاری انجام دهد یا خیر. این درحالی است که بنابر اصول ۱۳ و ۱۴ قانون اساسی نمی‌توان این حق را از اقلیت‌های دینی و مذهبی گرفت.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا اضافه کرد: نکته دیگر این است که اگر بنابر این روال بود، باید قبل از نام‌نویسی داوطلبان در انتخابات، این مسئله به اطلاع عمومی می‌رسید و این درحالی است که هم‌اکنون ثبت‌نام به پایان رسیده و حتی کار تایید صلاحیت نیز آغاز شده و در مراحل پایانی است.

او در واکنش به این سوال که آیا هیات نظارت بر انتخابات قصد دارد این مسئله را پیگیری کند، گفت: در هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا قصد داریم با آقای لاریجانی رییس مجلس مکاتبه کنیم که ببینیم چه تصمیمی باید اخذ شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین امکان دارد که نیاز به استفساریه مجلس باشد. به هر حال شورای نگهبان قبلاً در این رابطه نظر داده و چند دوره هم انتخابات برگزار شده است.

او در واکنش به این‌‌که باتوجه به حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا در برخی مناطق در دوره فعلی، گفت: به هر حال شورای شهر، یک شورای محلی و به‌نوعی یک سازمان مردم‌نهاد منطقه‌ای است و اگر همه شهروندان در آن سهیم باشند، باعث انسجام بیشتر می‌شود و کارایی آن نیز افزایش می‌یابد. اساساً این شوراها قرار نیست قوانین شرعی و مذهبی تصویب کنند که مشکلی پیش بیاید.

پارسایی در پایان تصریح کرد: در نهایت حداقل باید به نسبت جمعیت هر منطقه برای این اقلیت‌ها نیز سهمیه درنظر بگیرند.

به گزارش ایلنا، قاسم میرزایی نیکو دیگر عضو هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای شهر و روستا (لینک خبر) نیز در جریان نشست علنی امروز مجلس در واکنش به این ابلاغیه تذکر داد و گفت که گاهی نظارت استصوابی به میزان احوالات افراد به قوانین تسری می‌یابد.

همچنین اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس به این ابلاغیه انتقاد کرد و گفت : جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به شورای شهر خلاف قانون اساسی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز