خبرگزاری کار ایران

مجید تخت‌روانچی:

ترامپ تجربه کار سیاسی ندارد/ قرن ۲۱ هم رهبری یک کشور بر جهان را نمی‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۱۳۶

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمدن ترامپ عنصر سورپرایز را به همراه داشت، گفت: شخص رییس جمهور تجربه کار سیاسی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی چندانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، مجید تخت روانچی در نشست "با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟" که صبح امروز توسط موسسه دیپلماسی ایرانی در روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: آمدن ترامپ یک تحول جدید در آمریکا بود. بسیاری انتظار پیروزی او را نداشتند. آمدن ترامپ عنصر سورپرایز را به همراه داشت و هنوز این عنصر ادامه دارد.

او با بیان اینکه ارزیابی ترامپ در ۵۰ روز خیلی زود است و نباید قضاوت کرد، اظهار داشت: شخص رییس جمهور تجربه کار سیاسی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی چندانی نداشته است. ما هم اینک شاهد یک آشفتگی هستیم. فرمان اجرایی را می‌دهد، جلوی او را می‌گیرند. مجددا درباره شش کشور فرمان می‌دهد و هنوز مهر فرمان خشک نشده مخالفت‌ها شروع شده است. ترامپ اصرار بکار بردن واژه تروریسم اسلامی دارد ولی حتی اعضای دولت می‌گویند تروریسم دولتی واژه درستی نیست.

معاون وزارت خارجه با اینکه شاهد تناقضات در حرف‌ها و اقدامات ترامپ هستیم، اظهار داشت: قبل از ترامپ، دنیا به این نتیجه رسیده بود جامعه جهانی نمی‌تواند توسط یک کشور ولو قدرتمند اداره شود. این مساله در زمان خود را نشان داده بود هرچند الآن مشهودتر است. قرن ۲۱ هم رهبری یک کشور بر جهان را نمی‌طلبد.

روانچی با بیان اینکه رسانه‌ها در آمریکا مقدس هستند، تصریح کرد: ترامپ رسانه‌ها را دروعگو خطاب می‌کند و مشروعیت زدایی می‌کند. از فساد ساختاری گفت. این رویکرد ساختارشکنانه آثار خود را داشته و موجب شده تا همه کشورها به دنبال بازتعریف از خود و جایگاه‌هایشان و نقش هایشان باشند. در داخل اروپا، کشورها خود را براساس نگرش عدم ابرقدرت بودن جهان تعریف می‌کنند.

او با بیان اینکه ایران کشوری است در منطقه‌ای استراتژیک و حکومت مردمی بیان کرد: با تلاش‌های نیروهای نظامی و کمک‌های مردم دچار ثبات هستیم. ظرفیت‌های دفاعی و مردمی و نیز جوانان ما بر کسی پوشیده نیست. همه مسایل موجب اشتیاق همکاری با ایران شده و این مسایل جایگاه ما را برجسته می‌کند.

این دیپلمات عالی رتبه با بیان اینکه امریکا چاره‌ای جز توجه به ایران ندارد، اظهار داشت: علیرغم تلاش‌های مذبوحانه علیه ایران، آیا ایران قابل حذف شدن است؟ خیر؛‌ نیست. ما ثابت کردیم زبان تهدید آمیز علیه ایران اثری ندارد. نمونه آن مذاکرات هسته‌ای بود. زمانی مذاکرات هسته‌ای جدی شد که آنها احساس کردند اگر با ایران حرف نزنند ضرر می‌کنند مگرنه سیاست تحریمی از ابتدای انقلاب بود.

روانچی با بیان فشار اسراییل علیه ایران به نتیجه نخواهد رسید، تصریح کرد: واقعیات منطقه نشان می‌دهد فرمول ثبات در منطقه باید از دل منطقه بیرون آید. تکیه به عامل خارجی به ضرر منطقه است و نتیجه‌ای نخواهد داشت. پیشنهاد ما به دوستان خلیج فارس ایران است که تکیه به خارج مشکلی را حل نمی‌کند و با گفت‌گو می‌توان مسایل را حل کرد.

او با بیان اینکه قرن ۲۱ قرنی نیست که یک قدرت امیالش را بر دیگران تحمیل کند خاطرنشان کرد: شرایطی ایجاد شده که می‌توان با گفت‌وگو مسایل را حل کرد. در این شرایط گزینه پیشروی ما انسجام و وحدت ملی است. در سیاست خارجی باید ید واحده باشیم. اختلاف نظر طبیعی است و ادعایی نداریم ولی رویکرد و نگاه باید ید واحده باشد و مقام معظم رهبری هم قبول و آقای روحانی نیز مدنظر دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز