خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:

در همه شهرها نامزد معرفی می‌کنیم/ آغاز فعالیت رسمی شورای اصلاح‌طلبان استان فارس از هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۵۳۶

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تحلیل کرد

جمیله کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: با توجه به رویکرد مردم در انتخابات مجلس دهم، که یک رویکرد مدنی حول برنامه‌محوری و پذیرش خردجمعی بود و لیستی که با محوریت برنامه و منتسب به تشکلات سیاسی شناسنامه‌دار با محوریت آقای خاتمی مورد توجه قرار گرفت، در انتخابات آتی هم مردم با تکیه به این رویکرد و تحلیل رفتار هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا، وارد فضای انتخابات خواهند شد.

او افزود: تشییع پیکر مطهر یار دیرین حضرت امام (ره) آیت‌الله هاشمی نشان دیگری از تیزبینی و هوشمندی مردم در رصد فضای سیاسی کشور بود که برآیند تشخیص مردم همیشه بر شناخت درست استوار است و در فرصت لازم خود را در جامعه بروز می‌دهد.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس افزود: در جامعه ما در یک طرف قضیه جریان اصولگرایی است که به لحاظ عقبه اجتماعی در اقلیت است ولی به لحاظ قدرت سیاسی اکثر ارکان قدرت را در اختیار دارند که متاسفانه در حوزه گفتمانی رویکرد آنها عدم پویایی و تقابل با مطالبات مردم و تن ندادن به نقدها و توسل تهدید و تهمت و تخریب رقیب استوار است و در حوزه عمل هم نزدیک به یک دهه به طور کامل ریاست جمهوری، مجلس و شوراها را در اختیار داشتند و حاصل کشورداری آنها این شد که اقتصاد ایران در بدترین حالت ممکن قرار گرفت، تورم به حدود 40 درصد و رشد اقتصادی به منفی 6 درصد رسید این در حالی بود که نفت 140 دلاری می‌توانست بستر رشد پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز 20 ساله را فراهم کند. ضمن اینکه سیاست پر تنش خارجی که ایران را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برد و سیاست داخلی هم فضای بسته و امنیتی را به مردم تحمیل کرد و متاسفانه به خاطر روحیه انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی اصولگرایان تاکنون در این مورد نه پاسخگو بودند و نه عذرخواهی کردند چرا که برای حضور در قدرت بجای تکیه به مردم، بر رانت قدرت تکیه کرده‌اند و دسترسی آنان به رانت‌های قدرت، باعث شده تا خود را بی نیاز از رای مردم ببینند.

او افزود: عدم بازبینی رفتارهای گذشته این طیف باعث شده که در درون خود هم دچار انشقاق شوند و روحیه انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی هم مزید بر علت هم شده تا در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نتوانند روی یک فرد واحد به توافق برسند.

کریمی افزود: در طرف مقابل اصلاح‌طلبان هستند که در حوزه گفتمان، تحقق حقوق اساسی ملت و توسعه فرهنگ نقدپذیری و تکیه بر فرصت‌های برابر و ارجحیت منافع ملی به منافع شخصی و جناحی و باور به قدرت تشخیص مردم و مسئولیت‌پذیری مردم را مورد تاکید قرار می‌دهد، در حوزه عمل هم در دولت اصلاحات ضمن کنترل تورم، رشد اقتصادی در دوره دوم حتی به بیشترین حد ممکن در سال‌های بد از انقلاب رسید و در راه توسعه نهادهای مدنی و مطبوعات که از الزامات دمکراسی است قدم‌های جدی برداشته شد و در سیاست خارجی تعامل سازنده با دنیا در دستور کار قرار گرفت.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تاکید کرد: دولت در عرصه سیاست خارجی و برجام توانست نه تنها ایران را از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل نجات دهد، بلکه با تغییر چهره کشور در جهان و معکوس شدن ایران‌هراسی در سطوح بین‌الملل و باز شدن جایگاه کشور در عرصه جهانی وضعیت جدیدی را پدید آورد.

او درباره وضعیت ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: انسجام اصلاح‌طلبان در دهه اخیر کم سابقه بوده و در فرایند کار انتخاباتی، مکانیزم هماهنگی خوبی نیز وجود دارد از جمله شورای هماهنگی و خصوصا شورای عالی سیاست‌گذاری با محوریت آقای خاتمی که تاکنون علیرغم اختلاف سلیقه‌ها توانسته نتایج خوبی در انتخابات برای اصلاح‌طلبان رقم بزند.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس به شرایط بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی اشاره کرد و گفت: این شرایط ضرورت انسجام و وفاق را در میان اصلاح‌طلبان افزایش داده است و ان‌شاالله مجموعه این شرایط منجر به موفقیت برای اصلاح‌طلبان شود.

وی در خصوص نامزد اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: روحانی گزینه ماست و با تمام توان، همت خود را برای پیروزی ایشان به کار خواهیم بست؛ چراکه معتقدیم روحانی با تمام مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها کارنامه قابل قبولی داشته و هرچند برخی مشکلات مانع عملی شدن تعدادی از وعده‌های رییس‌جمهور شد ولی رفتار روحانی نشان می‌دهد که پای عمل به وعده‌ها ایستاده و این فرایند نیاز به زمان دارد و ما اعتقاد داریم که کلید روحانی در دوره دوم با تمرکز بر سیاست داخلی،  فقل‌های ناگشوده را در داخل خواهد گشود و وعده‌های برجا مانده را عملیاتی خواهد کرد. لذا در انتخابات ریاست‌جمهوری اجماع اصلاح‌طلبان بر روحانی خواهد بود و در این حرکت اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل نیز همراه خواهند بود.

کریمی تصریح کرد: من به نتیجه انتخابات آتی خوش‌بین هستم و باید تاکید کنم که بیشترین حجم از سبد رآی آقای روحانی توسط بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان پر خواهد شد و نقطه عطف پیروزی روحانی باز اصلاح‌طلبان با محوریت خاتمی خواهند بود و در چنین شرایطی اصولگرایان توان رقابت نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر پیروزی اصولگرایان صرفا استفاده از رانت قدرت بوده است، گفت: بعید می‌دانم باز این بی‌تدبیری را تکرار کنند و نظام را در تقابل با مردم قرار دهند. ضمن اینکه تحولات دهه اخیر مثل گسترش فضای مجازی اطلاع‌رسانی و افزایش بلوغ فکری مردم و پیدایش نسل دهه هفتادی‌ها حلقه تکرار حوادث گذشته را برای آنها خیلی تنگ‌تر و شاید ناممکن کرده است.

کریمی درباره ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات شورای شهر گفت: شکل‌گیری فضای با نشاط انتخاباتی که از الزامات مشارکت حداکثری مردم هست، مورد توجه جدی خواهد بود تا بستر لازم برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای فراهم شود و هچنین مردم برای اعلام کاندیداتوری تشویق شوند و مکانیزم بعدی انسجام و اجماع اصلاح‌طلبان بر لیست واحد است که برای تحقق این مهم در کنار احزاب و تشکیلات سیاسی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و شخصیت‌های تاثیرگذار بهره خواهیم گرفت.

او گفت: با هم‌افزایی شخصیت‌های تاثیرگذار و احزاب و تشکلات سیاسی اصلاح‌طلب، شورای اصلاح‌طلبان استان فارس با اضافه نمودن ظرفیت اشخاص حقیقی تاثیر‌گذار هفته آینده رسما آغاز به کار می‌کند و در ادامه این حرکت باید شاخصه‌های انتخاب کاندیداها تدوین شود که این فرآیند در شورای اصلاح‌طلبان منطقه فارس ذیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کشور در شرف انجام هست.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تصریح کرد: انتخابات شوراها کار پیچیده‌ای هست؛ زیرا در تمامی شهرها نیروهای زیادی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی می‌کنند. هرچند این حضور رویکرد مثبتی هست ولی مدیریت انتخاب نامزدهای لیست را کمی سخت می‌کند که البته راه حل‌هایی برای این مشکل ارائه شده است. مثلا شاخصه‌های ارزیابی توسط کمیته‌ای مرکب از کارشناسان در حال تدوین است.

جمیله کریمی تصریح کرد: باید تاکید کنم که انتخابات شوراها با مجلس تفاوت دارد و تعدد کاندیداها تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است ولی «میثاق‌نامه» ابتکار خوبی بود که در انتخابات مجلس موثر واقع شد و انتخابات شوراها نیز ان‌شاالله از تشدد و پراکندگی کاندیدا جلوگیری خواهد کرد و تعداد بیشماری را حول محوری واحد جمع می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در تدوین شاخصه‌ها اولویت مهم اصلاح‌طلبان سلامت مالی و اخلاقی افراد است و مساله بعدی تخصص متناسب با مدیریت شهری و داشتن باور عمیق به خدمت به مردم است.

او تاکید کرد: در پذیرش افراد در لیست تخصص مورد نیاز مدیریت کلان شهری مثل شیراز مثل مدیریت فرهنگی، محیط زیست، ترافیک، خدمات شهری و جهانگردی مورد توجه قرار خواهد گرفت تا با استفاده از ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی، میراث فرهنگی و اندیشه ‌های خلاق و تکنولوژی روز بتواند مدیریتی تحول‌زا برای اداره شهر بسازد تا متناسب با تحولات گسترده، رشد و توسعه شهر را تضمین کند و در کنار آن ایجاد آرامش و آسایش شهروندان را فراهم نماید.

عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه فارس گفت: احزاب باید بتوانند به مثابه یک شورای در سایه عمل کنند و با تدوین برنامه‌هایی بر مبنای تخصص‌های مورد اشاره و با نظارت دقیق بر کارکرد نمایندگان خود در شورا روند توسعه شهر را تسریع و رضایت مردم را فراهم نمایند. باید به شورای شهر به مثابه پارلمان شهری نگاه کرد و وظیفه این پارلمان را صرفا در حد انتخاب شهردار نباید دید هر چند که یکی از وظایف مهم نمایندگان شورای شهر نظارت دقیق و علمی بر عملکرد شهرداری و هزینه کرد بودجه آن هست.

جمیله کریمی در ارزیابی نتیجه انتخابات مجلس در شیراز گفت: در انتخابات‌های دو دهه گذشته هرگاه مشارکت مردم پای صندوق‌های رای بیشتر بوده، پیروزی اصلاح‌طلبان به دست آمده و پیام چند ثانیه‌ای آقای خاتمی نیز نقش تعیین‌کننده در این پیروزی داشت و ظرفیتی به وجود آورد و هر شهری به میزان توان و تدبیر و برنامه‌ریزی و انسجام خود و استفاده از ظرفیت جوانان توانست از این ظرفیت بزرگ بهره مطلوب‌تر ببرد چنانچه در شیراز اصلاح‌طلبان توانستند با برنامه‌ریزی دقیق و همدلی و اجماع و مهمتر از همه استفاده از ظرفیت جوانان که بالقوه خود رسانه اصلاح‌طلبان هستند با گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم و حضور فعالشان در ستادها و مدیریت فضای مجازی پیام آقای خاتمی را به بدنه اجتماعی منتقل کنند و مردم را به پای صندوق‌های رای بکشاند واین پیروزی مهم را رقم بزنند.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تاکید کرد: در انتخابات پیش رو در تمامی شهرستان‌ها فعال خواهیم بود و اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها هم به صورت متحد عمل خواهند کرد. کمیته شهرستان‌های شورای اصلاح‌طلبان استان فعال است و در شهرها مقدمات تشکیل شورای اصلاح‌طلبان فراهم شده و بعد از تعیین افراد حقیقی و اضافه شدن آن به افراد حقوقی شورای هماهنگی، رسمیت شورای اصلاح‌طلبان استان اعلام خواهد شد و بلافاصله به همین شیوه در شهرستان‌ها هم اعلام موجودیت خواهند کرد. تمامی مراحل و برنامه‌های اعلام شده را در شهرها نیز پی خواهیم گرفت، هرچند در شرایط حاضر شهرها در قالب همان شوراهایی که در انتخابات مجلس شکل گرفته بود کماکان کار خود را انجام می‌دهند تا با آغاز بکار شورای اصلاح‌طلبان، فرایند انتخابات را در چارچوب این شورا ادامه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز