خبرگزاری کار ایران

حسین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

دغدغه‌ آیت‌الله هاشمی حقوق‌ مردم و آزادی‌های شهروندی بود

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: در جلساتی که با آیت‌الله هاشمی داشتم ایشان نسبت به حقوق مردم و آزادی‌های شهروندی دغدغه‌مند بودند.

حسین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نقش آیت‌الله هاشمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نقش آیت‌الله هاشمی برای بسیاری از کسانی که بعد از پیروزی انقلاب متولد شدند شاید چندان شناخته شده نباشد و به ابعاد شخصیتی ایشان به اندازه کافی آشنا نبوده و ایشان را نشناخته باشند و این به این دلیل است که به اندازه کافی به ابعاد شخصیتی ایشان پرداخته نشده است. 

مشاور آیت الله هاشمی افزود: میزان مجاهدت ایشان قبل از پیروزی انقلاب برای بسیاری از مردم که آن زمان فعالیت داشتند روشن است. میزان شکنجه‌ها و سختی‌هایی که دوران طاغوت و در زندان ستم‌شاهی متحمل شدند برای بسیاری از مبارزان سیاسی به صورت ضرب‌المثل در آمده بود و در حقیقت یکی از سخت‌ترین شکنجه‌ها را ایشان تحمل می‌کردند. دلیل این امر هم نقش ایشان در تدارک و ساماندهی‌های گروه‌های مبارز و ارتباطی بود که با حضرت امام داشتند و دستگاه‌های امنیتی نمی‌توانستند تحمل کنند چنین شخص تاثیرگذاری به راحتی فعالیت کند و آزاد باشد و قصد داشتند به وسیله شکنجه و فشار به ایشان اسرار گروه‌های مبارز را به دست آورند. 

وزیر اسبق دولت سازندگی درباره نقش آیت‌الله هاشمی در دوران بعد از پیروزی انقلاب گفت: ایشان نقش به‌سزایی در پیروزی و به ثبات رسیدن انقلاب داشتند و گروه فرقان با توجه به همین نقش، ایشان را ترور کردند و هدف این‌ها از این کار حذف آیت‌الله هاشمی به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی انقلاب بود. همچنین ایشان در دوران دفاع مقدس نیز نقش به‌سزایی ایفا کردند و در مصاف با بیگانگان بسیار خوب عمل کردند. 

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به فعالیت آیت الله هاشمی در دوران ریاست جمهوری متذکر شد: آیت‌الله هاشمی در دورانی که رئیس قوه مجریه بودند سعی داشتند چرخ اقتصاد کشور را به گردش در بیاورند. آن زمان پیگیری مسائل اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو بود. این تلاش آیت‌الله هاشمی برای موفقیت در زمینه اقتصادی باعث شد از ایشان به عنوان سردار سازندگی و امیرکبیر ایران نام ببرند. ایشان در عمر سیاسی خود سعی داشتند معتدل رفتار کنند و افراط و تفریط را نمی‌پسندیدند و همیشه رفتار مناسب و اعتدالی داشتند و دیگران را هم به این امر توصیه می‌کردند و از مردم و مسئولان می‌خواستند که واقع‌گرا و منطقی باشند و ضمن اینکه در مسائل مختلف حضور پیدا می‌کنند میانه‌روی را فراموش نکنند. 

کمالی در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی در روی کار آمدن این دولت نقش به‌سزایی داشتند. ایشان در شکل‌گیری نظامی که اسلام حرف اول را بزند نقش تاثیرگذار و مهمی را ایفا کردند. ممکن است نقایصی در رفتار و اعمال ایشان وجود داشته باشد اما در مجموع عمر پرباری داشتند و همیشه تمام زمان خود را صرف خدمت مردم کردند. ایشان برای حفظ نظام خدمات زیادی انجام دادند. در حقیقت خودشان را قربانی مسائل مردم و جامعه کردند و مردم بعد از فوت ایشان از یک مدیر مفید و لایق محروم شدند. 

مشاور آیت‌الله هاشمی با اشاره به مخالفت‌هایی که با رفتار و منش ایشان صورت می‌گرفت، گفت: این مخالفت‌ها ممکن است از زوایای مختلفی باشد. بعضی افراد که از آنها برای همکاری دعوت نمی‌شد ممکن بود مخالفت‌هایی کنند و همچنین برخی اعتقاد داشتند که سیاست‌هایی که ایشان اتخاذ می‌کنند کامل و جامع نیست و به همین دلیل مخالفت می‌کردند و بعضی هم معتقد بودند آیت‌الله هاشمی نباید پا به عرصه سیاست و قوای اجرایی می‌گذاشتند و خود را شایسته و لایق این پست می‌دانستند و به همین دلیل با ایشان مخالفت می‌کردند. برخی مخالفت‌ها هم از جانب برخی افراد بود که با اصل نظام و انقلاب مخالف بودند و به همین دلیل مقابل ایشان موضع‌گیری می‌کردند. 

او افزود: زمان ریاست‌جمهوری ایشان برخی افراد که خواستار اجرای برخی مسائل بودند و آیت‌الله هاشمی با این خواسته‌ها و مسائل مخالفت می‌کردند و معتقدند در فضای فعلی کشور امکان اجرای این خواسته‌ها و مسائل وجود ندارد. آیت‌الله هاشمی بسیار واقع‌گرا بودند، وضع کشور را می‌دیدند و از جامعه‌شناسی خوبی هم برخوردار بودند. مواضع ایشان گاهاً مورد پذیرش برخی افراد نبود و به همین دلیل خواستار حذف ایشان می‌شدند. برخی مخالفت‌ها هم به‌دلیل عدم شناخت از شخصیت ایشان بود. بنده شاهد بودم دوران ریاست جمهوری ایشان در جلساتی که با آیت‌الله هاشمی داشتم ایشان به نکات سیاسی و توجه به حقوق مردم و آزادی‌های شهروندی اشاره می‌کردند و راجع به آن دغدغه‌مند بودند و این توجه به این نکات و دغدغه‌مندی راجع به این مسائل درست مقابل تفکری بود که برخی‌ها از ایشان داشتند. 

کمالی با اشاره به برخی محدودیت‌های اوایل انقلاب گفت: ایشان دوران ریاست‌‌جمهوری با برخی برخوردهایی که با افراد صورت می‌گرفت که باعث ناراحتی مردم می‌شد مخالفت می‌کردند، به‌طور مثال زمانی که داشتن ویدئو در کشور ممنوع بود و برخی افراد به دلیل داشتن ویدئو مجرم شناخته می‌شدند ایشان در جلسه‌ هیات دولت از وزرا و مسئولان سوال کردند چند نفر از شما در خانه ویدئو دارید؟ بخش قابل توجهی از حضار اعلام کردند در خانه ویدئو دارند و ایشان گفتند اگر عملی ممنوع است، باید برای همه ممنوع باشد. فرق شما با بقیه مردم چیست؟ چرا باید شما ویدئو داشته باشید و عده‌ای از حق داشتن آن محروم باشند؟ اگر خطری است برای همه است و اگر نیست برای همه نیست. ما باید راه‌های استفاده درست از وسایل را آموزش بدهیم. همین تفکر را درباره مسائل دیگر هم داشتند. 

حسین کمالی با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی گفت: پیروزی انقلاب و به ثمر رسیدن آن و سعادت مردم بزرگ‌ترین دغدغه‌های ایشان بود. سعه‌صدری که آیت‌الله هاشمی داشتند کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر بود. بعضاً افرادی می‌آمدند و می‌گفتند فلان شخص راجع به شما حرف زشتی زده که ایشان برخلاف دیگران که شدید‌تر از‌‌ همان حرف زشت را به ایشان برمی‌گردانند با سعه‌صدر خود آن‌ها را می‌بخشیدند و جواب آن‌ها را به تندخویی و خشونت نمی‌دادند؛ حتی افرادی که ایشان را ترور کردند بخشیدند و خواستار مجازات سنگین آن‌ها نشدند. در جلساتی که مخالفان ایشان حضور داشتند حضور پیدا می‌کردند و به ایشان با گرمی گفت‌وگو می‌کردند. آیت‌الله هاشمی هر چیزی را که به آن اعتقاد داشتند و فکر می‌کردند درست است بیان می‌کردند حتی اگر به ضرر خودشان بود و این موضوع را آیت‌الله موسوی اردبیلی هم به آن اذعان داشتند. 

او با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی در برجام گفت: مذاکره کردن یک بحث است و فاصله گرفتن از منافع ملی یک بحث دیگر..در شریعت اسلام موجودی به مظلومیت و مقبولیت امام حسین(ع) نداریم. ایشان هم با مخالفان خود گفت‌وگو کردند و اینطور نبود که بگویند ما کارمان از هم جداست، پس حرفی با هم نداریم. آیت‌الله هاشمی به‌طور طبیعی به مذاکره اعتقاد داشتند و سعی می‌کردند از تشنج دوری کنند و قصد داشتند فضا به سمتی برود که توان اجرایی کشور برای بازسازی و نوسازی کشور صرف شود و قصد داشتند اختلافات ایران با کشورهای دیگر را از طریق سیاسی حل کنند. البته ایشان به افزایش قدرت دفاعی هم معتقد بودند اما در عین حال این اعتقاد را هم داشتند که گره‌ای را که می‌شود با دست باز کرد نباید با دندان باز کرد. 

او با اشاره به انتقادات آیت‌الله هاشمی به دولت قبل گفت: ایشان به عملکرد دولت قبل انتقاد داشتند و معتقد بودند دلیل این‌گونه رفتار‌ها منافع ملی و رضایت‌مندی مردم نیست و این اقدامات کوتاه‌مدت است و برنامه‌ای علمی و مدون برای پیشرفت و توسعه کشور وجود ندارد. ایشان بسیار نگران بودند که منابع مالی که در اثر افزایش قیمت نفت برای کشور به دست آمده در حال از بین رفتن است و معتقد بودند حجت‌الاسلام و‌ المسلمین حسن روحانی می‌تواند تغییر و تحولی در این سیستم ایجاد کند و کشور را از این وضعیت نجات دهد. 

وزیر کار دولت سازندگی با اشاره به توجه آیت‌الله هاشمی به نقش مردم در اداره امور کشور گفت: ایشان همیشه مردم را باور داشتند و اعتقاد داشتند باید به آرای عمومی مراجعه شود. ایشان هیچ‌وقت از اینکه خود را در معرض آرای عمومی قرار دهند واهمه نداشتند. در شرایطی که برخی می‌گفتند محیط سیاسی کشور مناسب نیست و تخریب‌های زیادی علیه شما صورت گرفته باز هم ایشان وارد عرصه شدند و خود را در معرض آرای عمومی قرار دادند تا بازتاب اعمال و رفتار خود را در آرای عمومی ببینند. ایشان به آنچه که می‌گفتند معتقد بودند؛ اگر می‌گفتند که برخی مسئولان نظام را دوست دارند از سر اعتقاد بود؛ اگر می‌‌گفتند باید برای مردم کاری کنیم از سر اعتقاد بود و در خلوص نیت و رفتار ایشان هیچ شکی و تردیدی نیست.

کد خبر : ۴۴۶۳۹۷