خبرگزاری کار ایران

بازتاب خبر نشست کمیسیون برجام در رسانه‌های غربی؛

ایران در نشست وین به نحوه اجرای برجام و تمدید تحریم‌های آمریکا اعتراض کند

خبرگزاری فرانسه با اشاره به برگزاری قریب الوقوع کمیسیون مشترک برجام در آستانه آغاز به کار دولت ترامپ نوشت: این نشست فرصتی را برای ایران فراهم می کند که اعتراضاتش را به نحوه اجرای برجام و تاثیر تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه این کشور ابراز کند.

به گزارش ایلنا به نقل از «آژانس فرانس پرس» ، قرار است کمیسیون مشترک برجام با موضوع توافق هسته‌ای ایران دهم ژانویه در وین برگزار شود. در این کمیسیون قرار است درباره احیای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بحث و گفت‌و‌گو شود. 

این نشست با درخواست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئول پیگیری اجرای برجام است، برگزار خواهد شد. 

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای کوتاه گفته که این نشست اجرای توافق را مورد بررسی قرار داده و در مورد مسائل مرتبط با آن در نامه جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ۱۶ دسامبر به موگرینی نیز بحث و گفت‌و‌گو خواهد شد. 

از این رو مقامات کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام ده روز قبل از آغاز به کار دولت ترامپ با هم دیدار خواهند داشت. ترامپ طی تبلیغات انتخاباتی‌اش بار‌ها توافق هسته‌ای را تهدید به نابودی کرده بود. 

محمد جواد ظریف بعد از تمدید قانون تحریم‌های ایران که بیش از هرچیز با هدف محدود سازی مبادلات گازی و نفتی و ایران شکل گرفته بود درخواست این ملاقات را کرده است. تمدید این قانون با استقبال کنگره آمریکا مواجه شد و علی رغم اینکه اوباما در یک حرکت سمبلیک از امضای این قانون خودداری کرد اما این قانون اجرا خواهد شد. 

به گزارش این پایگاه خبری، رهبران ایران این حرکت را نقض آشکار توافق هسته‌ای خواندند. نگرانی دیگر برای ایران در مورد توافق هسته‌ای این است که این توافق از ایجاد منافع آشکار و ملموس برای مردم ایران عاجز بوده است چرا که بانک‌های بین المللی بزرگ از ورود به بازار‌های ایران می‌هراسند. 

خبرگزاری فرانسه نوشت: ظریف می‌تواند از این دیدار برای بیان اعتراض استفاده کند چرا که او معتقد است با این کار صد‌ها کمپانی اروپایی از ورود به بازار تجارت ایران نا‌امید خواهند شد از سویی دیگر وام دهندگان از تامین مالی و ایجاد تسهیلات لازم برای مبادلات بزرگ سرباز خواهند زد. 

به تحلیل این پایگاه خبری دلیل اصلی این مشکلات این است که برخی تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا همچنان به قوت خود باقی است و از ورود کسب و کار‌های بزرگ به ایران به بهانه‌های حقوق بشری و برنامه موشک‌های بالستیک جلوگیری می‌کند. علی رغم وجود توافق هسته‌ای هر حرکت غلطی می‌تواند جریمه‌های سنگینی نظیر ۹ میلیارد دلار جریمه باینک BNP پاریس در سال ۲۰۱۴ را در پی داشته باشد.

کد خبر : ۴۴۱۴۲۷