خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در دیدار با وزیر کار اقلیم کردستان عراق:

استقرار نظام مردم سالار در عراق مایه مباهات است

وزیر دادگستری گفت: خوشبختانه در عراق یک نمونه دموکراسی قابل قبول و قابل دفاع بین المللی حاکم شده که موجب مباهات ما است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری کشورمان در دیدار با "هاودیانی"، وزیر کار اقلیم کردستان عراق، با اشاره با سابقه طولانی تمدنی و فرهنگی دو کشور اظهار داشت: خوشبختانه صمیمیت و یگانگی ملت ایران با کردهای داخل و خارج از مرزها، همواره برقرار بوده و هست و همین صمیمیت موجب شده همکاری‌های گسترده‌ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و تشکیلات کردها وجود داشته باشد.

وی خطاب به وزیر کار اقلیم کردستان عراق گفت: ما ایام سختی را در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با عراق در کنار یکدیگر گذرانده و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داریم؛ اما امروز از استقرار یک نظام مردمی در عراق خوشحالیم و این موجب مباهات ما است.

وی با بیان این‌که «در عراق یک نمونه دموکراسی قابل قبول و قابل دفاع بین المللی حاکم شده است» افزود: در بین کشورهای عربی کمتر کشوری را می بینیم که دموکراسی قابل قبولی در آن حاکم باشد و عراق نمونه برجسته آن است که البته با جایگاه تمدنی ملت عراق نیز سازگار است.

وزیر دادگستری نقش کردها را برجسته دانسته و تصریح کرد: اگر کردها نقش خود را به خوبی ایفا نمی کردند، شاید اکنون عراق با تجزیه، کشمکش و درگیری بیشتری مواجه بود اما امروز می بینیم که یک مجموعه به هم پیوسته از کردها، شیعیان و دیگر اقوام و مذاهب شکل گرفته که می تواند در مقابل امواج سهمگین، پایداری و مقاومت داشته باشد.

وی در این‌باره افزود: اگر چنین مقاومتی هایی وجود نداشته باشد، بلای خانمان سوز داعش، پشتوانه فکری معیوب وهابی و سلفی و دیگر دشمنان اسلام، هیچ اثری از تاریخ تمدنی عراق باقی نمی گذاشتند، چرا که همانگونه که در سوریه، عراق، لیبی و دیگر کشورهای مسلمان شاهد هستیم، هدف آنها اضمحلال اسلام و تضعیف و نابودی کشورهای مسلمان است.

وی با ابراز آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر نوع همکاری با دولت عراق و اقلیم کردستان بیان داشت: خوشحالیم که عراق از مراحل سخت عبور کرده و اعلام می کنیم که برای ما عراق مقتدر، متحد و ثروتمند یک هدف اصلی است.

همچنین در این دیدار، هاودیانی نیز ضمن ابراز تمایل برای توسعه و گسترش مناسبات در عرصه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ما پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از کردها، در ادوار مختلف تاریخ را هرگز فراموش نمی کنیم.

وی در این باره همچنین افزود: ملت کرد مظالم بسیاری را بویژه در دوران دیکتاتوری عراق متحمل شده و حتی بر علیه ما از سلاح های شیمیایی کشتار جمعی نیز استفاده شده است؛ اما امروز برای ما این امر حایز اهمیت است که دولت مرکزی عراق، ضمن شناخت خوب ملت ما، با ما همکاری تنگاتنگی داشته باشد چرا که در صورت وجود همکاری و هماهنگی است که خواهیم توانست در برابر تهدیدها و مشکلات، ایستادگی داشته باشیم.

وزیر کار اقلیم کردستان عراق در این دیدار ضمن تاکید بر اتحاد ملتهای مسلمان و نقش بارز ایران در انسجام بخشی و ثبات در منطقه، برای انتقال بیش از ۲۰ زندانی دیگر ایرانی از اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی کرده و همچنین خواستار انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه زندانبانی و بازپروری زندانیان به اقلیم کردستان شد.

بر اساس این گزارش در این دیدار طرفین از تبادل زندانیان ابراز خرسندی کرده و بر ادامه همکاری‌ها تاکید کردند.

کد خبر : ۴۳۷۷۸۸