خبرگزاری کار ایران

در راس هیات حقوق‌بشری و بانکی؛

روانچی برای گفت‌وگو با اتحادیه اروپا به بروکسل می‌رود

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، امروز راهی بروکسل می‌شود.

به گزارش ایلنا، مجید تخت روانچی به منظور شرکت در دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا، معروف به گفت‌وگوها در سطح بالا، امروز در رأس هیأتی عازم بروکسل مقر اتحادیه اروپا می‌شود.

دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا از فردا در این شهر به ریاست مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و هلگا اشمید،‌ معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

دور اول این گفت‌وگوها در بهمن‌ماه سال گذشته در تهران برگزار شد و طبق آن چه که دو طرف توافق کرده‌اند این گفت‌وگوها هر ۶ ماه یک‌بار در بروکسل یا تهران برگزار می‌شود.

گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه در حوزه‌های مختلف و هم‌چنین تحولات منطقه خاورمیانه از جمله بحران سوریه از محورهای گفت‌وگوی این دیپلمات‌های ارشد ایرانی و اروپایی است.

هم‌چنین قرار است در جریان این مذاکرات، گفت‌وگوهای حقوق بشری میان ایران و اتحادیه اروپا بعد از چندین سال بار دیگر از سر گرفته شود و در همین چارچوب کارشناسانی از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در تیم اعزامی به بروکسل حضور دارند.

روز گذشته مجید تخت روانچی در مصاحبه‌ای گفت: در این دوره از گفت‌وگوها درباره موضوعات مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا مانند همکاری در زمینه انرژی، حمل و نقل، آموزش، همکاری‌های دانشگاهی و مسائل دوجانبه دیگر مذاکره می‌کنیم.

او افزود: ما هم‌چنین گفت‌وگوهایی در زمینه مسائل منطقه‌یی به‌ویژه درخصوص رویدادهای عراق، یمن، سوریه و افغانستان و نیز درباره افراط‌گرایی و تروریسم خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به برگزار دور نخست گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا در تهران گفت: در دور پیشین گفت‌وگوها درباره بسیاری از موضوعات صحبت کرده‌ایم و به این گفت‌وگوها در بروکسل ادامه خواهیم داد.

تخت‌روانچی افزود: دو موضوع در این دوره از گفت‌وگوها به دستور کار مذاکرات اضافه شده است؛ نخست گفت‌وگوهای حقوق بشری و دیگر گفت‌وگو درباره همکاری‌های بانکی میان کشورمان و اتحادیه اروپا. هیات ما متشکل از کارشناسان وزارت امور خارجه، کارشناسان ستاد حقوق بشر زیر نظر قوه قضاییه و نیز مدیران و کارشناسان بانک مرکزی است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما  گفت: ‌نخستین‌بار در این دور از گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا با بانک مرکزی اروپا گفت‌وگو می‌کنیم.

مجید تخت روانچی افزود: در پاسخ به این پرسش که آیا در این دور از گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا مشکل تعامل با بانک‌های بزرگ اروپایی برطرف خواهد شد اظهار کرد: پیش‌بینی نمی‌کنم که با یک جلسه این کار انجام شود اما نخستین‌بار است که با بانک مرکزی اروپا گفت‌وگو خواهیم کرد.

کد خبر : ۴۲۶۹۴۵