خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحادیه اروپا نمی‌خواهد از قافله همکاری با ایران عقب بماند/ اروپا نیاید چین جای آن را پر می‌کند

کادار اسبق ایران در بریتانیا تاکید کرد: در طول سال‌های تحریم، اروپایی‌ها که شریک نخست تجاری ما بودند عرصه را به کشورهای شرقی مانند چین واگذار کرده‌اند. هم‌اکنون با دستیابی به توافق هسته‌ای و از بین رفتن تحریم‌ها، به دنبال آن هستند تا از قافله همکاری با ایران عقب نمانند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران و رایزنی‌های او درباره برجام گفت: حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران علامت خوبی دال بر آن است که اروپایی‌ها به صورت جدی به دنبال کار با ما و افزایش ارتباطات‌شان با ایران هستند.

او با یادآوری ترافیک‌ هیات‌های اروپایی به تهران پس از دستیابی به برجام اظهار داشت: هیات مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و حتی اجتماعی و فرهنگی مختلف از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند و علاقمند هستند با ما در ابعاد مختلف همکاری‌هایی داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اروپا برای توسعه مناسبات با ایران تا به حال گام‌هایی را نیز برداشته، تصریح کرد: چندی پیش پارلمان اروپا، در مصوبه‌ای از اتحادیه اروپایی خواست مناسباتش را با ایران عادی‌سازی کرده و گفت‌وگوهایی را در عرصه‌های مختلف با تهران آغاز کند.

ساداتیان ادامه داد: از سوی دیگر، سفر خانم موگرینی به تهران و رایزنی‌های او با مسئولان کشورمان نشان می‌دهد که اتحادیه اروپایی علاقمند است تا با ما در عرصه‌های سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی همکاری کند و این نویده آن است که همکاری‌هایمان پیش خواهد رفت.

او با اشاره به حضور قدرتمند کشورهای شرقی آسیا در ایران خاطرنشان کرد: در طول سال‌های تحریم، اروپایی‌ها که شریک نخست تجاری ما بودند عرصه را به کشورهای شرقی مانند چین واگذار کرده‌اند. هم‌اکنون با دستیابی به توافق هسته‌ای و از بین رفتن تحریم‌ها، به دنبال آن هستند تا از قافله همکاری با ایران عقب نمانند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با تشریح شرایط اقتصادی اروپا ابراز داشت: اروپا از همکاری با ایران منافعی دارد. اروپایی‌ها ضمن همکاری‌های فراآنتلانتیکی با آمریکا، از نظر اقتصادی با آنها رقابت می‌کنند. این رقابت با چین و روسیه نیز وجود دارد. از سویی، اروپا از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی نیست.

ساداتیان با اشاره به با برخورداری ایران از بازار ۸۰ میلیونی و بازار ۴۰۰ میلیونی در مناطق پیرامونی‌، یادآور شد: اروپا می‌داند اگر به ایران نیاید کشورهایی مانند چین و امارات جای او را پر خواهند کرد.

کد خبر : ۴۲۴۳۵۵