خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

گسترش همکاری‌های مالی با فروش ایرباس و بویینگ/ سفر هیات ایرانی به روسیه در موضوع فردو

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اوفک موافقت خود را با فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ اعلام کرده که این پروژه بزرگی است و نیاز است بانک‌های بزرگ آن را تامین مالی کرده و بیمه‌های بزرگ هم آن را ضمانت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه سومین همایش یگان‌های حفاظت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در رابطه با نتایج برگزاری کمیسیون برجام در نیویورک گفت: هر حرفی را بزنم خارج از اطلاعات است، زیرا از زمانی که اجلاس در نیویورک برگزار شد، حضور نداشتم و از طرفی در بروکسل، لندن و وین بوده‌ام و هنوز فرصت نشده با عزیزان در خصوص رایزنی‌ها و نتایج آن صحبت کنیم. اما از رسانه‌ها شنیده‌ایم که بحث بانک‌ها و بیمه‌های بزرگ مطرح شده‌ است.

او با بیان اینکه به سهم خود مسائل فنی در برجام را مورد پیگیری قرار می‌دهم، اظهار داشت: در لندن و در دیداری که با آقای هاموند به عنوان وزیر خزانه‌داری داشتم، صحبت مفصلی در خصوص برجام و تحریم‌ها با یکدیگر داشتیم. همان‌جا ایشان گفت اگر ما شاهد راه‌اندازی یک پروژه بزرگ باشیم، می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ای برای رفع موانع موجود در همکاری بانک‌های بزرگ یاد کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به صدور مجوزهای فروش هواپیما از سوی اوفک تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس اطلاعات اوفک موافقت خود را با فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ اعلام کرده که این پروژه بزرگی است و نیاز است بانک‌های بزرگ آن را تامین مالی کرده و بیمه‌های بزرگ هم آن را ضمانت کنند. پس اگر این پروژه عملیاتی شود، شاهد گشایش‌های بیشتر در همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای خواهیم بود.

صالحی در رابطه با آخرین اقدامات ایران در فردو نیز خاطرنشان کرد: در فردو اقدامات لازم را برای راه‌اندازی پروژه ایزوتوپ‌های پایدار انجام داده‌ایم. ما با روس‌ها به صورت دائم در تماس هستیم به زودی هیاتی از ایران به روسیه خواهد رفت و هیاتی از آن‌ها هم به تهران می‌آیند. پروژه به خوبی در حال انجام شدن است آن پروژه، بسیار پیشرفته است که ایران را در صنعت غنی‌سازی انواع ایزوتوپ‌های سبک، میانه و سنگین کمک خواهد کرد.

کد خبر : ۴۱۵۸۶۷