خبرگزاری کار ایران

ظریف در صحن علنی مجلس:

رابطه با ایران در دولت قبل هزینه‌بر بود/ یاور اقتصاد هستیم نه مانعی برای تولید

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در وزارت خارجه تلاش می‌کنیم یار یاور اقتصاد باشیم، نه مانعی برای آن.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی در توضیح دستاوردهای وزارت خارجه در موضوع اقتصاد گفت: دستگاه دیپلماسی تلاش می‌کند به اقتصاد کمک کند، لذا هم در ساختار وزارت امور خارجه و هم در آموزش سفرا و کارشناسان و هم ایجاد انگیزه بین کارشناسان فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه احساس می‌کنیم هنوز ابتدای کار هستیم، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم به‌جای اینکه هزینه برای اقتصاد باشیم، یار یاور اقتصاد باشیم. سابقه وزارت خارجه در سه سال گذشته نشان می‌دهد کاری کرده‌ایم جذب سرمایه را تسهیل کنیم و اینکه سعی کردیم موانع را برداریم، از دستاوردهای دستگاه دیپلماسی است.

ظریف در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آقای پورابراهیمی درست می‌گویند و وزارت امور خارجه برای مسائل امنیتی تشکیل شده بود نه وظایف اقتصادی، تاکید کرد: امروز رابطه کشورهای دنیا با ایران هزینه‌ ندارد در حالی که پیش از دولت یازدهم و در دولت قبل رابطه با ایران هزینه‌بر بود، اما امروز افتخارآفرین شده و کشور‌ها برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه به علت جنگ و تحریم‌های متعدد در گذشته گرایش برای انتصاب سفرا بیشتر سیاسی و امنیتی بود، ادامه داد: سعی کردیم در این چند سال این ملاک را به اقتصادی تغییر دهیم. در دانشگاه روابط بین‌الملل رشته دیپلماسی ایجاد کردیم و برای جذب کار‌شناس نیز به متخصصان اقتصادی اهمیت دادیم.

ظریف نگرانی سفرای کشور از متهم شدن به فساد اقتصادی را یادآور شد و گفت: برای وزارت خارجه حساسیت نسبت به فساد همکاران خود ضروری است و امروز اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری منافع ملی باشند نباید نگرانی از بابت متهم شدن به فساد اقتصادی داشته باشند و ما با هرگونه اتهام به آنان برخورد می‌کنیم.

او به همراهی بیش از ۶۰ بنگاه اقتصادی در سفر رئیس‌جمهور به آفریقا با محور موضوعات اقتصادی اشاره و عنوان کرد: افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ورود سرمایه و فناوری کشور دستاوردی جدی در این اصل است. جلسه‌ای با حضور‌ آقای جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت و نیز رئیس بانک مرکزی برگزار شد و مدل‌های مدیریت روابط اقتصادی خارجی در کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. البته هنوز در داخل کشور دیدگاه مشترک درباره دیپلماسی اقتصادی نداریم و هنوز مشخص نیست آیا همانند کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا و فعالیت اقتصادی خارجی خود را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد متولی آن باشد یا اینکه نیاز داریم دستگاه‌های مختلف این کار را بکنند تا زمانی که به این حد از اجماع در حد ملی به چنین اجماعی برسیم نیاز داریم تقویت ستاد هماهنگی روابط خارجی که در این دولت برای اولین بار تحت مدیریت قائم مقام وزارت خارجه تشکیل می‌شود را تقویت کنیم.

کد خبر : ۴۱۵۷۶۷