خبرگزاری کار ایران

سفیر ارمنستان در ایران:

زنگنه به ارمنستان سفر می‌کند/در حال گفت‌وگو برای توسعه روابط بانکی هستیم

سفیر ارمنستان در ایران گفت: احداث خط راه آهن ایران و ارمنستان از ترکیه به نخجوان و بعد ارمنستان اقتصادی نیست و تا زمانی مناقشه قره باغ حل نشود، این خط راه آهن مسدود است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ارتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با مهم دانستن نقش رسانه‌ها گفت: نقش رسانه در بیان نظرات عادلانه و بررسی مسائل مختلف به شکل منصفانه اهمیت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه سفارت ارمنستان در همه حوزه‌ها برای گسترش روابط دوجانبه تلاش می‌کند، اظهار داشت: هر دو کشور یک راه هزاران ساله را پیموده‌اند. دو کشور از تاریخ مشترک و فرهنگ نزدیک برخوردارند. در دوره‌های مختلف اگر نیاز به کمک بوده دست یاری دراز کرده‌ایم و امروز روابط ما ریشه در این سابقه تاریخی دارد.

سفیر ارمنستان با بیان اینکه پیشینیان ما دوستی دو ملت و کشور را به ما توصیه کرده‌اند، تصریح کرد: روابط اقتصادی دو کشور بد نیست و دستاوردهایی دارد ولی می‌توانست بهتر باشد. ایران از دوستان نزدیک ماست. زیرساخت‌های اقتصادی زیادی همچون راه‌های ارتباطی، انرژی و..  دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تراز اقصادی بالا نیست، خاطرنشان کرد: تراز اقتصادی دو کشور از ۳۰۰ میلیون دلار بالاتر نمی‌رود و با وجود فرهنگ نزدیک و مشترک دو ملت کمتر از هم شناخت دارند.

سفیر ارمنستان ادامه داد: ارمنستان از سال ۲۰۱۳ عضو WTO است و ما سیاست باز اقتصادی داریم. عوارض کمرگی صفر یا خیلی پایین است. از این ۳۰۰ میلیون دلار سهم بیشتر برای صادرات کالاهای ایرانی است.

تومانیان با بیان اینکه ارمنستان از سال ۲۰۱۵ عضو اتحادیه اوراسیااست ابراز داشت: از میان کشورهای عضو اوراسیا ایران تنها با ارمنستان مرز زمینی دارد. ایران برای ارتباط با این اتحادیه باید از ارمنستان عبور کند و این پل طبیعی است. این اتحادیه ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد و ارمنستان به عنوان یک پل ارتباط با این اتحادیه را پیشنهاد می‌کند.

وی افزود: ما قرارداد خاصی با اتحادیه اروپا داریم و کالاهای ارمنی می‌تواند با عوارض کم به این اتحادیه وارد شود. از طرفی ما با امریکا و کانادا قرارداد تجاری خوبی داریم.

سفیر ارمنستان با بیان اینکه کشورش در زمینه‌هایی چون آی تی از فناوری خوبی برخودار است، عنوان کرد: در جواهرسازی و طلاسازی هم قدرت خوبی داریم.

تومانیان با اشاره به لغو ویزا بین دو کشور گفت: این مساله مهمی است. در ارمنستان سه منطقه آزاد تجاری وجود دارد که با سرمایه‌گذاری در آن از پرداخت مالیات معاف می‌شود. ما سیاست آسمان باز را اعلام کردیم . ارتباط هوایی با ایران از خطوط پرتردد است. به صورت متوسط دو پرواز بین تهران و ایروان وجود دارد. با سایر شهرهای ایران هم این ارتباط را داریم.

وی با بیان اینکه سفارت ارمنستان اطلاعات بسیاری به ۳۴ اتاق بازرگانی می‌دهد یادآور شد: متاسفانه می‌شنویم که می‌گویند کالای ایرانی کیفیت خوبی ندارد. در ایران هم همین را درباره کالای ارمنی می‌گویند ولی این نظرات درست نیست.

سفیر ارمنستان با اشاره به برگزاری نشست اقتصادی کشورش در محل دایمی نمایشگاه‌ها گفت: ۲۰۰۰ هزار متر زمین به ما داده‌اند. بیش از ۹۰ شرکت ارمنی در زمینه‌های غذایی، ترانسفر، توریست، طلاسازی، صنعتی داروسازی و تجهیزات پزشکی صنایع چرم و تولید کفش نساجی آی تی شرکت‌های مهم بیمه ارمنستان و سه بانک خیلی مهم در این نمایشگاه هستند. هدف این نمایشگاه آن است که این شرکت‌ها همکاران آینده‌شان را بشناسند.

تومانیان در پاسخ به سوالی درباره مهترین موانع توسعه مناسبات تجاری دو کشور گفت: دلایل مختلفی وجود دارد. شاید ارتباطات مشکل دارد. ایران با ۱۲ شرکت سیاست تجارت ترجیحی دارد ولی ۲۰ سال است ما برای ارسال یک قلم تلاش می‌کنیم ولی مشکل داریم. هم اینک ایران و اتحادیه اوراسیا در حال مذاکره هستند که اگر به نتیجه برسد برای کالاهای ارمنی هم خوب است. آخرین دور مذاکرات در ایروان بود. از سویی دو طرف شناخت چندانی از هم دارند. این نمایشگاه فرصتی برای حل این مسائل اختلافات است.

وی درباره احداث خط راه آهن ایران و ارمنستان از ترکیه به نخجوان و بعد ارمنستان بیان کرد: این مساله اقتصادی نیست و تا زمانی مناقشه قره باغ حل نشود، این خط راه آهن مسدود است.

سفیر ارمنستان درباره ظرفیت‌های سیاسی ارمنستان برای ایران یادآور شد: روابط فرهنگی و اجتماعی ایران و ارمنستان بسیار فعال و زیاد است. در ایران موزه ملی وجود دارد. هم اینک تفاهمنامه میان این دو موزه امضا می‌شود و شاهد همکاری و نمایش اقلام باستانی دو کشور خواهیم بود. بزودی شاهد نمایش فیلم‌های ارمنی و ساخت مستندهای دو کشور و... خواهید بود.

تومانیان اضافه کرد: روابط سیاسی دو کشور همیشه در سطح عالی بوده است. شما پیدا نمی‌کنید در ۲۴ سال اخیر که مواضع حمایتی از ایران نداشته باشیم چه قبل از تحریم چه در تحریم و چه در پساتحریم. ایران کشور بزرگ و با ظرفیت‌های بسیار بوده است زمان‌هایی که ایران مواضع حمایتی نسبت به ارمنستان نداشته ولی خود را وقف داده‌ایم. ایران همکار ماست.

سفیر ارمنستان نظر ایران درباره مناقشه قره‌باغ را مهم دانست و یادآور شد: ما از مواضع ایران در مساله هسته‌ای و مذاکرات حمایت می‌کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری گازی دو کشور و احتمال افزایش خرید گاز ایران و همچنین تفاهم درباره نرخ گاز و برق گفت: تا الان بخاطر احداث خط گازی تبادل گاز با ارمنستان وجود دارد. ما تولید برق زیادی داریم. گاز دریافت می‌کنیم و برق می‌دهیم. متاسفانه تنها از ۱۵درصد ظرفیت این خط لوله استفاده می‌شود. این خط ۲.۲میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال گاز دارد. دلایل بسیاری برای عدم از ان ظرفیت وجود دارد. خطوط انتقال برق به ایران دو تاست که کافی نیست که خط سوم در حال احداث است و با احداث آن تبادلات افزایش می‌یابد.

تومانیان با اشاره به گفت‌وگوهای دو کشور در مسائل انرژی گفت: طرف ارمنی پیشنهاد ارتباط سیستماتیک جدیدی داده است.بعبارتی قرداد دوجانبه خرید و فروش گاز به امضا برسد. براین اساس امکان انتقال گاز به گرجستان هم وجود دارد و عوایدی هم نصیب ما می‌شود.

وی از برگزاری از نشست کمیسیون مشترک دو کشور در سال جاری در تهران خبر داد: نخست وزیر در ارمنستان عوض شده است. وزرای انرژی و ارتباطات هم عوض شده است ولی مناسبات تغییر نخواهد کرد.

سفیر ارمنستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره همکاری‌های بانکی دو کشور گفت: روابط بانکی دو کشور یکی از پایه‌های توسعه مناسبات دو کشور است. خدمات بانکی ارمنستان متناسب با استانداردهای جهانی است. سطح خدمات بانکی ایران هم برای ما کافی است. سه بانک بزرگ ارمنی در نمایشگاه تهران حاضر می‌شوند و پکیج همکاری خودشان را ارائه خواهند داد. ما در حال گفت‌وگو برای توسعه این گفت‌وگوها هستیم.

تومانیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره آخرین رایزنی‌های دو کشور برای احداث خطوط ترانزیتی در قالب پروژه شمال به جنوب گفت: ما در این باره همه کار خواهیم کرد تا در سه سال آینده اتوبانی در استاندارد جهانی احداث کنیم. البته هم اکنون خطوط راه آهن وجود دارد ولی کیفیت چندانی ندارد. ما می‌خواهیم با بالا بردن کیفیت‌ها ایران را به گرجستان انتقال دهیم و ارتباطات سهولت بیشتری یابد.

وی با تاکید بر اینکه هدفمان آن است که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کنیم، خاطرنشان کرد: ایران کشور بزرگی است. ایران می‌خواهد برای ارتباط با اروپا ۳ مسیر داشته باشد؛ یکی از راه ترکیه که هم اینک وجود دارد. دومی ایران - آذربایجان - گرجستان و دریای سیاه و دیگری ایران -گرجستان و دریای سیاه. این راه‌ها می‌تواند آزادی بسیاری برای ایران ایجاد کند.

سفیر ارمنستان در پاسخ به این سوال ایلنا که گفته شده است حسن روحانی رییس جمهور ایران در آینده‌ای نزدیک به ایروان سفر می‌کند. این سفر در چه تاریخی است و قرار است چه قراردادهایی میان طرفین امضا شود، هم گفت: من در این باره با محدودیت‌هایی روبرو هستم ولی امیدوارم بزودی بتوانیم اطلاعات بیشتری به شما در این باره به شما بدهیم.

سفیر ارمنستان درباره تاثیر لغو روادید در افزایش رفت و آمد تجار دو کشور هم بیان کرد: تعداد رفت‌وآمدها توریست‌ها پس از برجام بسیار افزایش یافته است. این بدان معناست که پس از تحریم‌ها شهروندان ایرانی تمایل بیشتری برای ارتباط با جهان دارند و ارمنستان را انتخاب کرده‌اند. ما همین رویکرد را از مقامات ایرانی انتظار داریم. نگاه ما به ایران چه در تحریم و چه قبل از آن معطوف به ایران بوده است. نمی‌خواهیم ایران نگاهش به ما عوض شود و به دیگران معطوف شود. جامعه ارمنی انتظارات بیشتری از ایران دارد.

وی لغو وزیرا را تصمیمی جدی برشمرد و گفت این مساله هم در رفت و آمد توریست و هم تجار اثر مثبتی داشته است.

سفیر ارمنستان از سفر زنگنه به ارمنستان خبر داد و افزود: دیدار ایشان با همتای ارمنی بسیار خوب بود. ما ارتباط نزدیکی با وزارت نفت داریم.

تومانیان درباره احتمال عضویت باکو در اتحادیه اوراسیا گفت: عضویت یک کشور در این اتحادیه نیازمند موافقت تمام اعضاست. اگر مسائل دو کشور حل شود و روال به حالت عادی بازگردد چرا باکو نتواند عضو شود. الان میان دو کشور شرایط ویژه‌ای حاکم است. با این حال اوراسیا اعضای دیگری هم دارد که آنها نیز نظرات خاص خودشان را دارند. با این وجود من نمی‌دانم این مساله مطرح شده است یا نه و اینکه در دستورکار وجود دارد یا خیر.

 

کد خبر : ۴۱۳۷۴۷