خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی اقدامات، برای آواربرداری شرایط گذشته است/ دولت نیازی به تبلیغات ندارد

معاون سیاسی استاندار تهران تصریح کرد: برخی اقدامات دولت، آواربرداری شرایط گذشته است که در مواردی مثل برجام هم این آواربرداری هنوز به حد کافی نرسیده است.

سید شهاب‌الدین چاووشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در توضیح  شرایطی تحویل استانداری تهران از دولت قبل اظهار داشت: دولت در وضعیتی استانداری تهران را تحویل گرفت که مثلا در حوزه سرانه‌های بهداشتی و آموزشی، شاخص‌ها در سطح استان تهران نبود.

رفع مشکلات عدم استقرار ادارات در فرمانداری‌های جدید

معاون سیاسی استاندار تهران اضافه کرد: فرمانداری‌های تازه‌تاسیسی که بر اساس سلایق مدیران قبلی ایجاد شده بود، وضعیت خوبی نداشتند؛ مثلا در شهرستان ملارد و قرچک حتی یک تخت بیمارستانی وجود نداشت و عدم استقرار ادارات در فرمانداری‌های جدید مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

او افزود: خوشبختانه این دولت علیرغم وضعیت انقباضی شدیدی که در مورد بودجه داشت، سعی کرد در همه زمینه‌ها اقدامات جدی انجام دهد. در استانداری تهران جهاد عظیمی صورت گرفت تا از سرانه‌های آموزشی در دیگر شهرها عقب نمانیم. الان به جرات می‌توان گفت که در شهرهای جدید استان تهران و دیگر شهرهای آن در حال حاضر حتی یک دانش‌آموز بازمانده از تحصیل هم نداریم.

چاوشی با بیان اینکه استاندار تهران با انتصاب فرمانداران سعی کرد آرامش را در این استان برقرار کند، گفت: برگزاری یک انتخابات قانونی و موفق و بدون تنش نشان داد دولت در استقرار گفتمان خود در موضوع رضایت عمومی موفق عمل کرده است. دولت ضمن عبور از وضعیت قبلی در حال به جای گذاشتن شاخص‌های قابل قبول در استان تهران است.

فرمانداران استان تهران هیچ مشکلی با ائمه جمعه و نیروهای انتظامی ندارند

او با تاکید بر اینکه از آزادی‌های اساسی و سیاسی در طول سه سال گذشته جز در دو یا سه مورد استثنایی حمایت کردیم، گفت: سیاست‌های دولت را در جهت تنش‌زدایی در عرصه  مناسبات داخلی به دقت اجرا کردیم و کمترین تعارض را در این زمینه داشتیم. مشی اعتدالی را  در همه شهرستان‌ها پیاده کردیم به گونه‌ای که الان هیچ شهرستانی را نداریم که در آنها فرمانداران ما به عنوان بالاترین سطح مدیریت اجرایی مشکل جدی با دیگر ارکان آن شهرستان از جمله ائمه جمعه و نمایندگان آن حوزه و نیروهای امنیتی داشته باشند و در مجموع تعامل خوبی برقرار است. نوع همکاری و تعامل دولت با دست‌اندرکاران اداره تهران قابل قبول است.

دولت نیازی به تبلیغات نخواهد داشت

معاون سیاسی استانداری تهران اظهار داشت: در حال حاضر هم صادرات غیرنفتی ما در استان تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در برخی از شهرستان‌های خود اقدامات خوبی صورت گرفته و الان شاهد صدور گل و گیاه پاکدشت به روسیه و کشورهای اطراف هستیم. دولت نیازی به تبلیغات نخواهد داشت. مردم خودشان در مناطق مختلف گشایش‌هایی را خواهند دید. البته قبول داریم مشکلی که سال‌هاست در کشور وجود دارد، موضوع بیکاری است.

برخی اقدامات دولت آواربرداری شرایط گذشته است

او با اشاره به اینکه برخی اقدامات دولت آواربرداری شرایط گذشته است که در مواردی مثل برجام هم این آواربرداری هنوز به حد کافی نرسیده است، گفت: شاهد بدعهدی یکی از طرف‌های مذاکره هستیم. اما به هر حال  بستر توسعه کشور فراهم شده و توصیه‌های رهبری  در رابطه با اقتصاد مقاومتی هم توسط مسئولان استان تهران بسیار جدی گرفته شده است و هر هفته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با مسئولیت شخص استاندار تشکیل می‌شود و از همه دستگاه‌ها برنامه‌هایشان در زمینه اقتصاد مقاوتی اخذ می‌شود و تلاش‌هایی تحت هدایت ستاد اقتصاد مقاومتی کل کشور که معاون اول رئیس‌جمهور در راس آن قرار دارد، هم در حال انجام است.

اگر تورم ۴۴ درصدی ادامه داشت، الان چه شرایطی داشتیم؟

چاوشی افزود: اخیرا هم دولت برخی وزرا را برای معین و پشتیبانی‌کننده برخی استان‌ها مشخص کرد و این حاکی از عزم جدی دولت برای گشایش اقتصادی در کشور است. شرایط موجود کشور در زمانی که دولت تحویل گرفته شد باید با امروز سنجیده شود. وقتی دولت مدعی است تورم به زیر ۹ درصد رسیده است، مفهوم آن این نیست که الزاما در خیلی موارد شاهد ارزانی باشیم. یعنی اگر تورم ۴۴ درصدی با همان روند این سه سال هم پیش می‌رفت الان چه شرایطی داشتیم. دولت کار بزرگی کرده است، اما برخی مخالفان و معارضان که امیدواریم دوستداران نظام باشند اگر انصاف داشته باشند بهتر است.

حرف‌هایی از تریبون‌های عمومی مطرح می‌شود که شایسته نیست

او خاطرنشان کرد: الان عده‌ای از برخی تریبون‌های عمومی مسائلی را مطرح می‌کنند که شایسته نیست. این باید رصد و بررسی شود. برآیند کلی حرکت دولت به سمت اصلاح و گشایش امور است و امروز امید در جامعه زنده است و بسیاری از دغدغه‌هایی که نشاط مردم را هدف قرار داده بود، از بین رفته است.

در یک دولت ۵ میلیون نفره، نقاط ضعفی هم ممکن است وجود داشته باشد

چاوشی با بیان اینکه الان بحث حقوق شهروندی به صورت جدی مورد توجه دولت است، گفت: دولت در حال پیگیری و طراحی لایحه جدیدی در این زمینه است تا بتواند در زمینه‌های مختلف ورود پیدا کند. دولت عزم جدی دارد که بتواند در تحصیل رضایت عمومی تلاش کند. طبیعی است که در یک دولت عریض و طویل ۴ یا ۵ میلیون نفره، نقاط ضعفی هم ممکن است وجود داشته باشد که باید آنها را هم به تدریج رفع کرد.

او افزود: یکی از کارهای مهمی که در این دوره در سطح استان تهران انجام شده است، رشد ۱۰ برابری سازمان‌های مردم‌نهادی است که هر کدام به نوعی عهده‌دار وظایف اجتماعی هستند. ما قبل از ۹۲ حدود ۱۳۸ NGO داشتیم که الان این تعداد به ۳۵۰ رسیده که بالای ۸۰ درصد آنها فعال هستند و فضا برای حضور گسترده مردم در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی فراهم است.

توضیح در مورد تخلف استانداری در دولت قبل

معاون سیاسی استانداری تهران در ادامه در مورد تخلف استانداری سابق هم عنوان کرد: در مورد تخلفات گذشته‌ای که مطرح بوده است، مجلس گزارش مربوط به تحقیق‌وتفحص را ارائه کرده است و ما هم بر گذشته‌ها صلوات فرستادیم و از این به بعد تلاش می‌کنیم اشکال‌های قبلی تکرار نشود.

چاوشی در پایان گفت: در مطبوعات هم مطالبی در مورد این تخلفات منعکس شد ولی ما نسبت به گذشته ورود پیدا نکردیم. اما در مواردی که نواقصی وجود داشته است، تلاش کردیم که این نواقص را رفع کنیم ما وقت خود را برای مسائل گذشته و مطالبی که بی‌حاصل است، صرف نکرده و نمی‌کنیم.

کد خبر : ۴۱۳۱۱۳