خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری مطرح کرد:

فروش عزتمند نفت باعث جلوگیری از بروز پرونده‌هایی مانند بابک زنجانی می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری تاکید کرد که پس از برجام فروش عزتمند نفت باعث جلوگیری از بروز پرونده‌هایی مانند بابک زنجانی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری عصر امروز در شورای اداری چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم این است که ایران به میزان برداشت قطر از میدان مشترک نزدیک شده و با بهره‌برداری از فازهای 17 و 18 و فازهای 20 و 21 میزان برداشت از این 6 فاز به 150 میلیون بشکه در روز رسیده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ادامه داد: دولت بر این عقیده است تاخیر در بهره‌برداری از میادین مشترک تضییع حقوق ملت ایران خواهد بود. برداشت نفت از میادین مشترک غرب کارون نیز در دولت‌یازدهم از 50 هزار بشکه به 146 هزار بشکه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع برداشت ایران از حوزه‌های صیانتی نفت مشترک با کشورهای همسایه به 270 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری همچنین گفت: در حوزه تولید نفت یکی از مهمترین دستاوردهای دولت پس از برجام برگرداندن عزت به نحوه تامین درآمدهای نفتی بود چراکه میزان صادرات ایران ابتدای دولت‌یازدهم 700 هزار بشکه نفت و 300 هزار بشکه میعانات گازی بود که بخشی از این درآمدها بلوکه می‌شد و مجموع تولید نفت تا پیش از این دولت 2 میلیون و 700هزار بشکه در روز بود. اکنون میزان تولید نفت به 3 میلیون و میعانات گازی به 580 هزار بشکه رسیده و صادرات نفت از کشور در دولت‌یازدهم به 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسید. این نوع فروش عزتمند باعث شد از فروش مخفی و بروز پرونده‌های تخلف مانند بابک زنجانی در کشور جلوگیری شود.

وی همچنین متذکر شد: در حوزه پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در دولت یازدهم آغاز شده و 12 مجتمع پتروشیمی با تولید 8 میلیون و 900 هزار تن به ارزش 5 میلیارد ریال بهره‌برداری می‌شود. این مجتمع‌های پتروشیمی مجموعه صادرات غیر نفتی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد اشتغال و افزایش تولید و تامین بازار داخلی می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: دولت یازدهم در حوزه تولید بنزین نیز با کنار گذاشتن تولید بنزین پتروشیمی که باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی شده بود، به تولید 8 میلیون لیتر رسیده که با استاندارد یورو 4 تا پایان سال آینده بنزین ایران صادر می‌شود. همچنین در کشور 20 میلیون گازوئیل مازاد تولید می‌شود که این اتفاق باعث توقف واردات گازوئیل و صاردات این محصول شده است.

وی اقتصاد مقاومتی را اساس کار دولت یازدهم دانست و گفت: دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته  در هدف اول 2 هزار و 500 واحد نیمه‌تمام دولتی را به بخش‌خصوصی واگذار کند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 3 هزار و 912 پروژه نیمه‌تمام استانی دولتی برای واگذاری به بخش‌خصوصی را شناسایی کرد و اکنون 150 پروژه به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

معاون‌اجرایی رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: در حوزه کشاورزی نیز در دولت‌یازدهم 11 میلیون تن گندم تولید شده که در این زمینه ایران به خود کفایی رسیده در حالیکه تا پیش از دولت‌یازدهم 6 میلیون گندم وارد کشور می‌شد. البته این خودکفایی در گندم محصول افزایش سطح کشت نیست بلکه افزایش بهره‌وری در سطح است و 220 هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: در حوزه مکانیزه کردن تجهیزات کشاورزی غلات 35درصد، در حوزه نشاکارهای برنج 43 درصد، در حوزه کمباین برنج 335 درصد و برداشت کننده‌های نیشکر نیز 35درصد و در حوزه نوسازی تراکتورها 15 درصد در دولت یازدهم رشد یافته است. در حوزه توسعه آبیاری نوین در بخش کشاورزی 250هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سیستم‌های نوین قرار گرفت که این میزان حتی بالاتر از برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی بوده و هزار و 777هکتار از اراضی کشور به اراضی گلخانه‌ای تبدیل شده که بخشی نیازمند تکمیل و تجهیز است.

شریعتمداری افزود: در بخش پسابرجام نیز در حوزه حمل و نقل هوایی تعداد پروازهای عبوری از ایران از 400پرواز به یک هزار و 100پرواز رسیده است. با وجود کاهش محدودیت‌های مالی در سال 94 نرخ رشد اقتصادی به 4.4 درصدی رسید و رشد بخش تولیدی و صنعتی به 8.8درصد رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه که در دولت گذشته به 45 درصد رسیده بود در این دولت به 4.5 درصد رسید.

وی همچنین متذکر شد: دولت یازدهم با ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکنون 24 جلسه در این زمینه را برگزار کرده و 120 پروژه اولویت‌دار شناسایی و به تصویب ستاد فرماندهی رسیده است. به دلیل نوسانات اقتصادی در دولت گذشته و وجود محدودیت‌های قانونی 7 هزار و 500 واحد تولیدی مشکل‌دار شناسایی شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در این مدت یک‌هزار و 300 واحد تولیدی از تسهیلات بانکی برای رفع محدودیت‌های مالی خود برخوردار شدند و 4 هزار و 300 واحد تولیدی به صورت خارج از کارگروه رفع موانع تولید تسهیلات اعتباری دریافت کردند. 40 مانع در ایام تحریم سر راه صادرات شناسایی شد و دولت این موانع را رفع کرده و هدف 10 میلیاردی دلاری صادرات غیرنفتی نسبت به سال ماقبل را دولت تصویب کرد.

وی گفت: در سه ماهه نخست سال 95 میزان صادرات 21 درصد از نظر ارزشی و 36درصد از نظر وزنی افزایش یافت و از 13.4میلیارد دلار به 16میلیارد دلار رسیده است. همچنین نظام تعرفه‌های وارداتی از سوی دولت یازدهم اصلاح شد که حاصل این اصلاح برای کشور کاهش واردات تا سقف منفی 7 درصد بود و در این مدت 960 میلیون دلار مازاد تراز تجاری حاصل شد. امسال مازاد تراز تجاری در این سه ماهه حدود 3.4میلیارد دلار شده است.

شریعتمداری در پایان گفت: دولت نرخ تسهیلات سپرده را تا 15 درصد کاهش داد و این کاهش و ایجاد توازن در بازار مسکن باعث رونق این بخش شده است. در حوزه کشاورزی نیز با تصویب شورای پول و اعتبار میزان نرخ بانکی، 2 درصد کمتر از سود بانکی موجود تعیین شده است. در 4 ماهه نخست امسال میزان تسهیلات اعطایی حدود 930 میلیارد ریال معادل 44درصد افزایش یافته است.

کد خبر : ۴۰۶۴۰۵