خبرگزاری کار ایران

جلالی در نشست خبری:

برخی از وزارتخانه‌های ادغام‌شده، فاقد اساسنامه مصوب هستند

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ادغام برخی وزارتخانه‌ها در سال‌های اخیر اعلام کرد: بسیاری از این وزارتخانه‌ها همچنان فاقد اساسنامه مصوب هستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، کاظم جلالی در جریان مراسم تجلیل از خبرنگاران که به همت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت رسانه‌ها اعلام کرد: باید اعتراف کنیم که به بالندگی قابل قبولی در عرصه رسانه دست یافته‌ایم که این مهم نتیجه زحمات تک‌تک خبرنگاران است.

او ادامه داد: نباید دیوارهای کاذبی میان رسانه‌های کشور ایجاد کنیم و رسانه‌ها باید با تعامل سازنده با یکدیگر پیش روند. آنهایی که دلشان برای این مرز و بوم می‌سوزد، باید سعی کنند اولویت‌های کشور را در نظر داشته باشند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس دهم با اشاره به شرایط خاص کشور در مقطع کنونی به تبیین رویکرد مناسب رسانه‌ای در سه حوزه بین‌الملل،‌ منطقه‌ای و ملی و داخلی پرداخت و گفت: در عرصه بین‌الملل در چند سال گذشته تلاش‌های خوبی برای ایجاد تعامل با جهان انجام شد که متاسفانه کارشکنی‌های بسیاری در این رابطه صورت گرفت.

او اضافه کرد: در عرصه منطقه‌ای وضعیت کاملا روشن است و با وجود آتش‌افروزی‌های فراوانی که ازسوی برخی کشورهای منطقه ایجاد می‌شود و حجم بالای تحریکات خوشبختانه ثبات و آرامش قابل قبولی ایجاد شده است و در عرصه داخلی نیز باید با تعامل با یکدیگر در مسیر پیشرفت تلاش کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدها در عرصه داخلی ، نیروی جوانان، منابع طبیعی، نفت و گاز، امنیت و آرامش داخل کشور را سرمایه‌های ایران اسلامی خواند و وضعیت معیشتی مردم و همچنین بحث رکود اقتصادی را به عنوان دو معضل اساسی در بحث اقتصاد قلمداد کرد و گفت: در کنار مسائل اقتصادی موضوع محیط زیست از اهمیت فراوانی برخوردار است.

جلالی ادامه داد: در بحث بحران آب، کاهش منابع آبی و نزولات آسمانی، افزایش مصرف و گسترش چاه‌های بدون مجوز و همچنین عقب‌ماندگی نظیر پروژه‌هایی همچون فاضلاب در کنار مصرف سرانه بالا و مصرف بی‌برنامه آب کشاورزی، بحران آب در کشور را به بحثی جدی تبدیل کرده است که اگر در این خصوص آینده‌نگری نداشته باشیم نه تنها نسل‌های آتی بلکه حتی نسل فعلی با مشکلات عدیده روبرو می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به حضور جریان‌های مختلف سیاسی در پارلمان، تکثر دیدگاه را نقطه قوت مجلس دانست و با اشاره به برخی فعالیت‌های مرکز پژوهش‌ها در دوران مجلس نهم گفت: یکی از مهمترین اقدام‌های مرکز پژوهش‌ها تهیه جزوه‌ای حدودا یکصد صفحه‌ای درباره اولویت‌های استراتژیک مجلس بود که این جزوه تقدیم نمایندگان شد و علاوه بر آن نشست‌های کارشناسی متعددی در کمیسیون‌های تخصصی برگزار شد که بنده نیز در برخی از این نشست‌ها حضور داشتم.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر تعامل دولت و مجلس  همچون لبخند ژوکوند و صرفا تعامل شکلی باشد بسیاری از مشکلات کشور حل نخواهد شد اما هنگامی که از این تعامل شکلی به سمت تعامل ماهوی میان مجلس و دولت پیش برویم قطعا مشکلات مرتفع می‌شود.

او یادآور شد: قطعا تعامل شکلی و این که به طور مثال مسئولان کشور با یکدیگر درست صحبت و برخورد کنند اتفاق خوبی است اما این مسائل آنچنان در مسیر حل مشکلات کشور تاثیرگذار نیست و این در حالی است که برقراری تعامل ماهوی خوب بسیار راهگشا خواهد بود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه عمر قانون خدمات کشوری در سال ۹۱ به پایان رسیده و این قانون به صورت سالانه تا به امروز تمدید شده است، یادآور شد: اگر از همان زمان در سال ۹۱ این قانون مورد بررسی قرار می‌گرفت و در نهایت به صورت یک قانون دایمی در مجلس مصوب می‌شد بسیاری از مشکلاتی که در جریان فیش‌های حقوقی گریبان‌گیر کشور شد، وجود نداشت.

جلالی قوانین پولی و بانکی را نیازمند اصلاحات اساسی دانست و گفت: تهیه این قانون مربوط به ۵۰ سال پیش است و پس از انقلاب چندین‌بار اصلاح شده است و این در حالی است که قوانینی از این دست بسیار داریم که از جمله می‌توان به قانون کار در این راستا اشاره کرد.

او گفت: در ابتدای دولت یازدهم پیش‌نویس برنامه‌ای تقدیم دولت شد که در آن زمان به دلیل مشغله بسیار زیاد دولت امکان ورود به آن میسر نشد، اما هم اکنون با روی کار آمدن مجلس جدید فرصت ورود به این بحث وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به ادغام برخی وزارتخانه‌ها در سال‌های اخیر اعلام کرد: بسیاری از این وزارتخانه‌ها همچنان فاقد اساسنامه مصوب هستند و علاوه بر آن برخی شرکت‌ها همچون شرکت ملی گاز نیز چنین مشکلی دارند که باید این مشکلات را در مرکز پژوهش‌ها مرتفع کنیم.

جلالی در پایان با اشاره به برخی مشکلات خبرنگاران به فعالیت‌های رسانه‌ای و خبری ابراز علاقه کرد و ضمن بیان این که هنوز خود را عضوی کوچک در خانواده رسانه‌ای کشور می‌داند، برای تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه آرزوی موفقیت کرد.

کد خبر : ۳۹۹۰۸۳