خبرگزاری کار ایران

رسانه‌های روس در آستانه دیدار روحانی و پوتین؛

تهران و مسکو برای ارسال تکنولوژی‌های نظامی و دریایی به ایران همکاری می‌کنند

رییس مرکز آنالیز و تحلیل استراتژی و فناوری گفت: در دوره تحریم‌ها، معاملات نظامی ایران و روسیه باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل می‌رسید و روشن است که احتمال پذیرش اعضای شورای امنیت بسیار پایین بود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، اجلاس سه‌جانبه روسای جمهور روسیه، ایران و آذربایجان در حالی در باکو برگزار خواهد شد که رییس جمهور روسیه  مذاکرات جداگانه‌ای با الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان  و حسن روحانی  رییس جمهور ایران خواهد داشت.

این خبرگزاری ادامه داده است که یکی از مهمترین  موضوعات دیدار  پوتین و روحانی  موضوع  گسترش  همکاری  نظامی- فنی  دو کشور خواهد بود.

همچنین روزنامه «ایزوستیا»  روسیه خبر داد: دیمیتری راگوزین  معاون نخست وزیر  روسیه در امور  دفاع  نیز یکی از اعضای هیات نمایندگی روسیه  است.

در سال جاری،  روسیه  اولین محموله سیستم دفاعی«اس-۳۰۰» را که در قراردادی در سال ۲۰۰۷ بین دو کشور مطرح شده بود، به ایران ارسال کرد. 

به گزارش اسپوتنیک، سرویس فدرال  همکاری نظامی- فنی  برای  ارسال  بخش دوم سامانه‌های «اس-۳۰۰» آماده است و تنها منتظر اجرای تعهدات  مالی از طرف ایران است.

روابط مسکو - تهران  با لغو  تحریم‌های بین‌المللی شدت گرفت و امکان تحویل سامانه «اس-۳۰۰» به ایران را فراهم کرد. ولادیمیر پوتین و حسن روحانی علاوه بر دیدارهای انجام شده بارها در چارچوب اجلاس‌های بین‌المللی در  کشور ثالث  دیدارهایی داشته‌اند.  

سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه  و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر، سفرهایی به ایران داشتند.  مدتی قبل از اعلام خبر دیدار ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در باکو سرگئی شویگو  مذاکراتی با هیات نظامی ایران داشت.  طرفین  سازماندهی مانورهای  مشترک  و  تبادل ناظران را بررسی کردند. آنها در محیط کارشناسی متذکر شدند  که همکاری  روسیه و ایران در سوریه  باعث تحکیم  اعتماد بین  کشورها  شده و  می‌تواند  باعث تسریع  روند  گسترش همکاری  نظامی - فنی شود.

 روسلان  پوخوف  رییس مرکز آنالیز و تحلیل استراتژی و  فناوری  در این خصوص به استپوتنیک گفت: ما متحدان واقعی در سوریه هستیم. تماس‌ها بیشتر شده است و  این امر به نفع همکاری نظامی- فنی است. در دوره تحریم‌ها، هر یک از  این معاملات باید به تایید  شورای امنیت سازمان ملل  می‌رسید و روشن است که احتمال  پذیرش  اعضای  شورای امنیت بسیار پایین بود.  

این کارشناس روسیه متذکر شد  که در روسیه موارد متعددی برای فروش به ایران وجود دارد نظیر سیستم  دفاع ضد هوایی، مجتمع  مبارزه رادیو الکترونی، تسلیحات سبک  و هواپیماهای آموزشی و بالگرد برای حمل و نقل مسافر و بار.

اسپوتنیک نوشته است که ایران علاقه‌اش را برای خرید  ماشین‌های زرهی، هواپیمای سوخو-۳۰ و  تکنولوژی‌های نظامی -دریایی اعلام کرده است.  تحکیم وضعیت  روسیه در  بازار ایران،  به آینده قراردادهای بزرگتر بین دو کشور کمک خواهد کرد.

کد خبر : ۳۹۷۷۴۲