خبرگزاری کار ایران

در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی صورت گرفت؛

رونمایی از خاطرات حجتی کرمانی و بی آزار شیرازی با حضور سیدحسن خمینی و مادرش + تصاویر

عصر چهارشنبه (۱۳ مرداد ۹۵) مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی میزبان رونمایی از کتاب های «عشق و تلاش» و «حکومتی بر اساس اخلاق» مجموعه خاطرات حجج اسلام محمد جواد حجتی کرمانی و عبدالکریم بی آزار شیرازی بود.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، محمد کاظم بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در این مراسم ضمن ابراز امیدواری از اینکه فعالیت های انجام شده سرمشق اندیشمندانی که در راه غنای فرهنگ ایرانی قدم بر می دارند باشد، گفت: یکی از مناسبت های این مراسم تقدیر از مقاله ای است که توسط سه نویسنده متعهد برای امام خمینی (س) نوشته شده است. من معتقدم که در آینده تمام دانشگاه ها و پژوهشگران به این مقاله ارجاع خواهند داد.

سخنران بعدی این مراسم احمد پاکتچی یکی از نگارندگان مقاله امام خمینی (س) بود که در گزارشی از روند تدوین این مقاله اظهار داشت: دشواری نوشتن این مقاله در مقایسه با صدها مقاله دیگر این بود که حجم آثار و کتب منتشر شده در مورد امام خمینی (س) بسیار فراوان است. وارد شدن در چنین میدانی به نظر می رسد کار بسیار دشواری باشد.

وی برگ برنده این مقاله را نگاه دایرة المعارفی دانست و ادامه داد: این مقاله از نظر تکنیک می تواند به عنوان الگوی مقالات دیگر مطرح شود.

بعد از سخنان وی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، سید رضا صالحی امیری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی و حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری از نویسندگان مقاله فوق یعنی احمد پاکتچی، فرامرز حاج منوچهری و حمید انصاری تقدیر به عمل آمد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی  دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: من خاطرم هست که در سالگرد حاج آقا مصطفی فرزند ارشد امام خمینی (س) با من مصاحبه کردند و گفتم که صبر امام در برابر آن مصیبت پدیده ای بود که هیچ کس باور نداشت. اگر آن اتفاق نمی افتاد کسی به این بعد از معرفت امام پی نمی برد.

وی با اشاره به عدم تأیید صلاحیت یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، افزود: باید چنین اتفاقی می افتاد تا ما مراتب تسلیم و بی اعتنایی این بزرگوار به مظاهر را ببینیم. عده زیادی از نخبگان و علما حمایت کردند و آنچه اتفاق افتاد مقاومت در برابر این حمایت ها بود؛ تسلیم در برابر مشیت درسی بود که از این اتفاق گرفتیم.

دعایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من در جریان حیات مبارزاتی و سیاسی هرچه دارم از حجتی کرمانی دارم. ایشان نیز راه خود را مرهون شهید نواب صفوی می داند. حجتی کرمانی در روزهایی که هیچ امیدی به پیروزی نبود مردانگی و ایستادگی را تدریس می کرد.

حجت الاسلام  و المسلمین محمد جواد حجتی کرمانی نیز در این مراسم ضمن تشکر از حاضران، با بیان اینکه چون نمی خواهد داغ کند از روی نوشته می خواند، تأکید کرد: مسائل روز طوری است که هر آدم منصفی را داغ می کند. اما به قول اخوان ثالث، زمستان است/ سرها در گریبان است/ سلامت را نخواهند گفت پاسخ

وی با تشکر از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) که متولی نوشتن خاطرات او شده است، افزود: جالب است که این خاطرات در سال ۱۳۷۲ مصاحبه و ضبط ویدئویی شده و بعد از ۲۳ سال از چاپ خارج شده است. بنابر این این کتاب با وضع اول مصاحبه ها تفاوت هایی دارد. این کتاب از آغاز زندگی من تا روز پیروزی انقلاب اسلامی است. البته مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در صدد است که خاطرات بعد از پیروزی انقلاب من را نیز منتشر کند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی در این مراسم با تأکید بر توجه امام خمینی (س) به مسائل اخلاقی، گفت: امام در ماه های آخر عمر خود خواسته بودند که کتاب سعدی را برای ایشان تهیه کنند. برای من جالب بود که بدانم چرا امام این کتاب را انتخاب کرده است. متوجه شدم که سعدی در گلستان راجع به سیرت پادشاهان و در کتاب بوستان راجع به جوانمردی و عدالت صحبت کرده است. من فکر می کنم که امام در صدد بودند حکومتی را بر اساس اخلاق بنیانگذاری کنند.

در پایان مراسم از ۲ کتاب فوق الذکر با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی رونمایی شد.

معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در راستای شناسایی ابعاد و زوایای انقلاب اسلامی و معرفی آن به آیندگان در دو بخش تاریخ شفاهی و تاریخ محلی فعالیت هایی انجام داده که تنها در حوزه تاریخ شفاهی می توان به چاپ حدود ۴۰ عنوان کتاب در این زمینه توسط این مؤسسه اشاره کرد. از جمله این کتاب ها خاطرات آیت الله سید حسین موسوی تبریزی، امام خمینی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی و خاطرات دکتر صادق طباطبایی است.

البته حدود ۳۰ عنوان کتاب خاطره نیز توسط معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در دست تدوین است که از جمله آنها خاطرات محمدرضا نعمت زاده، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی، اکبر ترکان و علی اکبر محتشمی پور است.

7T3A90357T3A90367T3A90397T3A90607T3A90787T3A911434_7T3A879138_7T3A874444_7T3A907545_7T3A908751_7T3A887763_63_7T3A866381_7T3A8669

کد خبر : ۳۹۷۲۷۹