خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

از دی ماه ستادهای انتخابات را فعال می‌کنیم/لازم بدانیم در شب انتخابات هم تغییرات خواهیم داشت

وزیر کشور گفت: در سومین سال فعالیت دولت شاهد تحولات در منطقه و مسائل مختلفی در داخل بوده‌ایم اما دولت با صلابت، درایت و با تلاش برای رسیدن به اهداف، برنامه‌ها را پیش می‌برد.

به گزارش ایلنا، رحمانی فضلی در دومین روز از گردهمایی معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، به تبیین ۴ اولویت مهم در مامورت‌های وزارت کشور پرداخت و با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با صلابت و درایت و با تمام تلاش خود اهدافی را که در قالب برنامه‌های رئیس جمهور و وزرا بوده، پیش برده است گفت: ما در حال حاضر در کشور فضای مطلوب و مناسبی را داریم و همه گروههای سیاسی فعالیت می‌کنند، رسانه‌ها در اوج فعالیت‌های خودشان هستند و با تقویت رسانه‌ها در فضای مجازی حجم یادداشت‌ها و تحلیل قابل اندازه گیری نیست و قطعا با این ظرفیت ما با کمترین موانع در جهت پیشبرد نشاط سیاسی روبرو هستیم و اصلاً مانعی برای ایجاد نشاط سیاسی در کشور نداریم و شاهد بلوغ سیاسی جامعه و اراده دولت و حاکمیت برای ایجاد ارامش و نشاط در عرصه سیاسی نیز هستیم.

وزیر کشور با قدردانی از تلاش‌های معاونین سیاسی استانداریهای سراسر کشور در برگزاری دو انتخابات مهم در هفتم اسفند سال گذشته گفت: ما انتخابات مجلس را به خوبی و توام با آرامش و باشکوه برگزار کردیم، اما حین انتخابات و بعد از آن به همت دست اندرکاران استانداران، فرمانداران و بخشداران توانستیم انتخابات خوبی را برگزارکنیم که موجب رضایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شد.

وزیر کشور گفت: علی رغم ناامنی‌هایی که در سطح منطقه وجوددارد، اما ما توانستیم انتخابات قانونی را با آرامش برگزار کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در عرصه اجتماعی شاهد وحدت و انسجام و هماهنگی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم گفت: ما در حال حاضر در کشور اختلافی نمی‌بینیم شاید برخی اظهارنظرهایی که در عرصه رسانه‌ها است کف موضوعی است که در کشور با این همه تنوع افکار وجود دارد و این اظهارنظر‌ها تا زمانی که خارج از دایره انصاف نباشد اشکالی ندارد، ولی رسانه‌ها باید به افکار عمومی اینقدر فشار بیاورند و تعیین مسیر کنند که خود این گروه‌ها و اشخاصی که از دایره انصاف بیرون می‌روند بفه‌مند که اگر در مسیر قانون حرکت کنند مردم به ان‌ها بیشتر بها می‌دهند.

رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور سعی کرده از این فضای قانونی در جهت پیشبرد اهداف نظام با حداکثر توان استفاده کند و با هر کدام از مواردی که به نوعی در عرصه سیاست داخلی و تلقی به دخالت و فضای نامناسب بوده به موقع برخورد کرده است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر ‌‌نهایت همکاری را بین قوا در کشور شاهد هستیم گفت: متاسفانه در دوره قبل شاهد اختلاف بین قوای سه گانه بودیم و اتفاقات نامناسبی نیز رخ داد ولی در حال حاضر هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر کشور با اشاره به شرایط ایران در عرصه بین المللی نیز گفت: در حوزه سیاست خارجی چه در بعد منطقه‌ای و بین المللی به عنوان یک نیروی تاثیرگذار و قابل قبول هم از نظر موافقین و مخالفین در منطقه هستیم و برجام بعد از ۸ سال تهدید تحریم و فضای فشار علیه ایران به سرانجام رسید، ما شاهد بودیم که چه انسجام و اتحادی بین کشورهای مختلف علیه ایران وجود داشت، اما در حال حاضر این انسجام به هم ریخته است و این بر‌ترین منفعت برای ماست، تبادل کالاهای ما به راحتی انجام می‌گیرد و فروش نفت ما بعد از توافق حداقل دو برابر رسیده است. جنگ روانی علیه ما به شدت کاهش یافته است و همه ما این‌ها در عرصه بین الملل برای ما بستر و فضایی را ایجاد می‌کند که باید از این فضا برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: باید با کسانی که مانع استفاده از این فضا می‌شوند صحبت جدی کنیم که همه حول وحدت ملی گرد آیند و اختلافات را کنار بگذارند، اگرچه این به این معنا نیست که ما از باور‌ها و ارزش‌هایمان باید دست برداریم و فکر کنیم که توطئه‌های آمریکا پایان یافته است از نظر ما توطئه‌های آمریکا هیچگاه خاتمه نمی‌یابد و ما به دشمنانمان به دید دشمن نگاه می‌کنیم و می‌گوییم از این فضا در جهت تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران باید استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به شرایط کشور در حوزه اقتصادی در سالهای گذشته نیز گفت: ما با نوسانات عجیب و غربی در حوزه ارز و طلا مواجه بودیم اما الان شاهد این مباحث نیستیم ارزش پول ملی ما حفظ شده است و بازار ارز و طلای ما ثبات پیدا کرده‌اند در ثبات اقتصادی فضای خوبی را برای رشد اقتصادی در کشور فراهم کرده است.

وزیر کشور تاکید کرد: نادیده گرفتن توفیقات اقتصادی نادیده گرفتن سختیهایی است که مردم داشته‌اند، چرا مردم را در فضایی قرار می‌دهیم که در آن‌ها ناامیدی ایجاد شود، در حوزه نفت ما دیدیم که نفت تا قبل از دولت یازدهم ۱۲۰ دلار فروخته می‌شد، اما همین نفت سال قبل ۲۵ دلار نیز فروخته شد قطعا اداره کردن کشور با این شرایط مناسب نبود ولی با همه این شرایط توانستیم رشد یک درصدی را نیز داشته باشیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: ما برای خروج از رکود عزم ملی را لازم داریم، منتقدین در عرصه سیاسی در جای خود رقابت سیاسی را خواهند داشت اما ما کاری نکنیم که انتقادات و بیانات ما موجب سیاه نمایی کل فعالیتهای دولت و مردم شود و حمله کردن و نادیده کردن زحمات راه خروج از این رکود نیست، اگر تحلیل درستی از دشمن داریم باید تلاش کنیم از این رکود بیرون اییم زیرا تمام تلاش دولت در این راستاست.

وزیر کشور با اشاره به اینکه وزارت کشور امسال ۴ محور اصلی را تعیین و در راستای پیشبرد ان‌ها گام برمی دارد گفت: سرریز همه مشکلات از همه دستگاه‌ها به وزارت کشور ریخته می‌شود و باید این وزارتخانه جواب بدهد.

رحمانی فضلی نخستین محور از سیاستهای این وزارتخانه را موضوع اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: ما باید به صورت جدی بحث اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم و فقط به حرف و سخنرانی اکتفا نکنیم و باید این محور را با‌‌ همان محور موردنظر رهبری در کنار تدابیر ایشان و قرارگاه اقتصاد مقاومتی دولت پیش ببریم، از نظر امنیتی پایه امنیت ما به عنوان امنیت پایدار مردم هستند، رضایت مردم برای ما مولفه بسیار مهم در حوزه امنیت پایدار است و اگر مشکلات را حل کنیم و رضایتمندی حاصل شود مردم صددرصد دژ نفوذناپذیر هستند و ما نباید از بعد امنیتی از اقتصاد غافل شویم.

وزیر کشور ساماندهی آسیبهای اجتماعی را از دیگر اولویتهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در جریان جلساتی که مسئولان قوا با مقام معظم رهبری داشته‌اند بحث‌های مفصلی در رابطه با آسیبهای اجتماعی صورت گرفت، ما سه جلسه در این زمینه با مقام معظم رهبری داشتیم و چهارمین جلسه را نیز در آبان ماه برگزار خواهیم کرد و باید گزارشی در رابطه با اقداماتی که در حوزه آسیبهای اجتماعی انجام داده‌ایم خدمت ایشان ارایه دهیم.

وزیر کشور اولویت بعدی این وزارتخانه را موضوع امنیت به عنوان یکی از اولویتهای اصلی عنوان کرد و گفت: ‌تعریفی که دولت و تدبیر و امید به عنوان امنیت پایدار داشته است که در حوزه سخت افزار و نرم افزار بحث امنیت را پیش ببرد، مبارزه با گروههای انحرافی اعم از تکفیری‌ها و منافقین و همچنین مبارزه با قاچاقچیان و اشرار از اولویتهای ما در بحث امنیت است.

رحمانی فضلی چهارمین اولویت این وزارتخانه را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین برگزاری انتخابات مجلس در ۴ حوزه انتخابیه عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه انتخابات همه بستر‌ها باید فراهم شود و ما به عنوان مجری انتخابات هیچ دخالتی را در انتخابات از طرف هیچ کس نمی‌پذیریم و بی‌طرفی کامل دولت و عوامل اجرا در انتخابات باید رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه همه باید مر قانون را رعایت کنیم خطاب به معاونین سیاسی استانداریهای کشور گفت: یکی از گلایه‌هایی که همواره بنده به شما داشته‌ام این است که هیچگاه تحلیل عمیق و دقیقی از منطقه‌تان به بنده ارایه نمی‌دهید، باید در یک چارچوب مشخص تحلیلهای خود را از مناطقتان به ما ارایه دهید.

رحمانی فضلی پیرامون زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره آینده نیز گفت: در صورتی که با تایید شورای نگهبان انتخابات در ٢٩ اردیبهشت ماه ٩۶ برگزار شود باید از دی ماه ستادهای انتخابات را فعال کنیم و از آنجایی که باید افراد برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس ۶ ماه قبل از انتخابات استعفا دهند لذا از آبانماه زنگ انتخابات به صدا درمی‌آید، اما در واقع فضای کشور از اول مهر امسال کاملاً انتخاباتی خواهد شد.

رحمانی فضلی همچنین گفت: قطعا شورای نگهبان نیز باید نظر رسمی خود را در این زمینه به ما ارایه دهند تا ما بتوانیم فعالیت خود را در این بخش آغاز کنیم.

وزیر کشور در پایان گفت: سیاست ما تا برگزاری انتخابت انجام اقل تغییرات است اما هرجا لازم به ترمیم و تقویت باشد حتما انجام می‌گیرد؛ حتی اگر لازم بدانیم در شب انتخابات هم تغییرات را خواهیم داشت.

کد خبر : ۳۹۲۲۱۰