خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد:

اگر برجام نبود سرمایه‌گذاری‌ها کاهش می‌یافت

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: در صورت عدم تحقق برجام، روند کاهشی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ادامه می‌یافت.

به گزارش ایلنا، حمدی بعیدی‌نژاد در کامال تلگرامی خود نوشت: گزارش آنکتاد یا‌‌ همان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۵ در رسانه‌ها انعکاس وسیعی داشت، اما بخشی از واقعیت در گزارش‌ها چندان که باید منعکس نگردید.

وی ادامه داد: چنانچه به آمارهای آنکتاد در چند سال گذشته که همه به سال‌های قبل از حصول برجام می‌گردد توجه شود، روند تحمیل تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران روشن می‌شود. بر اساس آمار‌ها میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از سال ۲۰۱۲ روندی کاهشی و به این صورت بوده است:

سال ۲۰۱۲............ مبلغ ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار

سال ۲۰۱۳............ مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار

سال ۲۰۱۴............. مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار

سال ۲۰۱۵............. مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار

حالا با این روند که همه به سال‌های اوج تشدید تحریم‌ها در دوره قبل از برجام برمی‌گردد، می‌توان نتیجه گرفت که در صورت عدم تحقق برجام، طبیعتا این روند کاهشی ادامه می‌یافت.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه یادآور شد: با حصول برجام این روند معکوس شده است و بنا به اظهارات رسمی مقامات اقتصادی کشور فقط در سه ماهه بعد از اجرای برجام، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به میزان حدود ۳.۵ میلیارد دلار رسیده است. طبیعتا آخرین تغییرات سطح سرمایه‌گذاری در اولین دوره پسابرجام در گزارش سال ۲۰۱۶ آنکتاد خواهد آمد.

کد خبر : ۳۸۳۰۵۸