خبرگزاری کار ایران

زیبا کلام در ساری:

روحانی بعنوان رئیس دولت تام الاختیار نیست

زیبا کلام گفت:بخش های دیگر از جمله قوه قضائیه ، مجلس شورای اسلامی ، صدا و سیما ، سپاه ، ائمه جمعه و جامعه مدرسان دور از دسترس رئیس جمهوری و دولت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، صادق زیباکلام شنبه شب در مراسم بزرگداشت ۲۴ خرداد با عنوان «ضیافت ۲۴ در امتداد تدبیر و امید» در ساری با بیان اینکه با وجود نمره بالایی که در این حوزه به دولت روحانی تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: اما برخی افراد و جناح‌ها این توافق را بد‌تر از عهدنامه ترکمنچای توصیف می‌کنند.

این فعال سیاسی با ابراز اینکه روحانی بعنوان رئیس دولت تام‌الاختیار نیست، گفت: بخش‌های دیگر از جمله قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، صداوسیما، سپاه، ائمه جمعه و جامعه مدرسان دور از دسترس رئیس جمهوری و دولت است.

زیباکلام گفت: دوران سه ساله فعالیت دولت روحانی در شرایط نامطلوب فضای بین‌المللی سپری شد و روابط ایران با کشورهای همسایه ودر شرایط کنونی تیره‌تر از زمان جنگ تحمیلی است.

این استاد دانشگاه افزود: دولت آقای روحانی برای نخستین‌بار اجازه داد دیگران هم درباره هسته‌ای اظهار نظر کنند و این مسأله نقطه مثبت و ارزشمند است،

او تصریح کرد: از اول شکل گیری برجام دلواپسان کشور با توافق هسته‌ای مخالفت کردند که این مخالفت تاکنون هم ادامه دارد.

زیبا کلام با تشریح اینکه هر تحول و نگاه در زمینه برجام باید منافع ملی باشد و از انگیزه‌های سیاسی باید پرهیز نمود گفت: بخشی از مخالفتی که با برجام می‌شود اصلا ربطی به برجام ندارد و فقط بهره‌برداری سیاسی و ایدئولوژیک است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: نگاه به فعالیت‌های هسته‌ای نباید ایدئولوژیک باشد و باید همچون فعالیت‌های پتروشیمی، فولاد و حمل و نقل به آن نگریست.

زیباکلام ارزیابی واقع بینانه از عملکرد دولت روحانی را در نظر داشتن سه مولفه دانست و افزود: ارزیابی بر اساس این سه مولفه می‌تواند مبنای مناسبی برای نقد عمکلرد سه ساله دولت تدبیر و امید باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی از مؤلفه‌ها را شرایط حاکم بر کشور و فضای بین المللی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم دانست و اظهار داشت: کشور در شرایط نامطلوب از جمله خزانه خالی، انبوه بدهی، پیچیده شدن موضوع هسته‌ای و حتی کمبود برخی کالاهای اساسی در اختیار دولت روحانی قرار گرفت.

او اقتصاد ایران را فاسد، و ناکارآمد خواند و تصریح کرد: در طول تاریخ هیچ اقتصاد دولتی موفق نشده و ایران هم موفق نمی‌شود.

استاد دانشگاه تهران در عین حال عملکرد دولت تدبیر و امید را در کنترل و مهار تورم خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود این اقدامات اما رکود اقتصادی، بیکاری و مفاسد اقتصادی کمر اقتصاد کشور را شکسته است.

او با اظهار اینکه دولت یازدهم در کاستن بیکاری و رکود اقتصادی نتوانسته است به موفقیت‌های خوبی دست یابد، افزود: امید‌ها برای سرمایه گذاری خارجی پس از برجام با تبلیغات افرادی در داخل و خارج کشور به سرانجام مورد نظر هنوز نرسیده است و برخی‌ها در تلاش برای دلسردی سرمایه گذاران خارجی در کشور هستند.

زیباکلام با بیان اینکه حصر اخلاقی، قانونی، اسلامی و انسانی نیست و این‌ها را باید آقای روحانی بگوید، تصریح کرد: آقای روحانی باید نظر خود را درباره حصر بگوید.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تایید براینکه بازگشایی انجمن‌های اسلامی دانشجویی و بازشدن فضای مطبوعات به عنوان بخشی از عملکرد موفق دولت یازدهم یاد کرد و افزود: فعالیت انجمن‌های اسلامی دانشجویان که از ۲۲ خرداد سال ۸۸ متوقف شده بود اکنون از سر گرفته شده است.

کد خبر : ۳۸۲۷۳۶