خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های عربستان موجب افزایش اختلاف‌های تهران و ریاض شده است

سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه سیاست‌های عربستان موجب تندتر شدن شیب اختلاف‌ها میان تهران و ریاض شده است، تصریح کرد: شیب تند اختلاف و تضاد میان ایران و عربستان به عنوان دو قدرت برتر جهان اسلام و منطقه، به هیچ وجه به نفع ایران، عربستان و دیگر کشورهای اسلامی نیست.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به مناسبات میان تهران و ریاض گفت: ایران و عربستان، دو کشوری هستند که در منطقه‌ای ناآرام و حساس قرار گرفته و البته از منافع مشترک و متضادی هم برخودار هستد.

او با بیان اینکه ایران و عربستان کشورهایی هستند با یکدیگر رقابت‌هایی دارند اما این رقابت‌ها نباید تبدیل به دشمنی شود، اظهار داشت: با وجودی که تهران تلاش می‌کند سطح تنش‌ها بیش از وضعیت کنونی افزایش نیابد‏، عربستان بیش از هر زمان دیگری به دنبال درگیری و تبدیل کردن رقابت‌ها به تضاد و اختلاف است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سیاست‌های عربستان موجب تندتر شدن شیب اختلاف‌ها میان تهران و ریاض شده است، تصریح کرد: شیب تند اختلاف و تضاد میان ایران و عربستان به عنوان دو قدرت برتر جهان اسلام و منطقه، به هیچ وجه به نفع ایران، عربستان و دیگر کشورهای اسلامی نیست و می‌تواند به افزایش‌ بحران‌های منطقه‌ای دامن بزند.

تاجیک برداشتن گام‌های در جهت درک مشترک و متقابل از خطوط قرمز، نقاط نظر و دغدغه‌ها را از سوی تهران و ریاض ضروری دانست و خاطرنشان کرد: درک دغدغه‌ها و نگرانی‌های طرف مقابل به هیچ وجه به معنای پذیرش مسائل طرف مقابل و عبور از خطوط‌ قرمز خودش نیست، بلکه این کار موجب می‌شود هر یک از دو طرف درک کند طرف مقابل چه فکر می‌کند و چه مسائلی دارد و به عبارتی‏، فهم بهتر از مسائل منجر می‌شود.

او دومین گام در جهت بهبود روابط ایران و عربستان را استفاده از مهارت‌های ارتباطی برشمرد و یادآور شد: کشورهای با یکدیگر دارای منافع و مسائل مشترک هستند و بعضا اختلاف‌هایی هم دارند. در شرایط کنونی، عقل حکم می‌کند  اختلاف‌ها تبدیل به دشمنی نشوند. مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند، تهران و ریاض ضمن آنکه به نقاط اختلافی با یکدیگر توجه می کنند یک ارتباط منطقی در سطوح مختلف با یکدیگر داشته و باهم گفت‌وگو کنند.

سفیر اسبق ایران در اردن در پاسخ به این سوال که تا چند اندازه نزدیک شدن عربستان و اسرائیل موجب افزایش تنش میان تهران و ریاض شده است؟ ابراز داشت: حدس می‌زنم این مسائل مقداری معلول هستند تا علت. البته هر کشوری حق دارد براساس منافع ملی خود حرکت کند.

تاجیک ادامه داد: علت تشدید اختلاف‌ها میان ایران و عربستان، رژیم صهیونیستی نیست هرچند که این رژیم از افزایش تنش‌ها میان تهران و ریاض بیشترین بهره‌برداری را می‌کند و از این طریق می‌خواهد حلقه‌های فشار علیه ایران را تنگ‌تر کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اراده ایران برای بهبود روابط با عربستان، این تلاش‌ها به سرانجامی نرسیده است؟ بیان کرد: تلاش‌های وزارت امور خارجه را نفی نمی‌کنم، ولی یقین ندارم که سیاست منسجم و همه‌جانبه‌ و با یک رویکرد درست از سوی تمام نهادهای دست اندرکار سیاست خارجی در این‌باره دنبال شده باشد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای افزود: اگر کشوری از روندی احساس نگرانی می‌کند، طبیعی است باید هشیار باشد و میزان دخالتش در مسائل را هم افزایش دهد. اما از یکسو نمی‌توان سیاست آغوش باز را انتخاب کرد و از طرف دیگر هم نمی‌توان حرکتی را انجام بدهیم که برای طرف مقابل قابل هضم نباشد چراکه این اقدامات آن تلاش را خنثی می‌کند.

کد خبر : ۳۷۹۳۴۲