خبرگزاری کار ایران

خوشرو در مراسم سالگرد ارتحال امام:

ثبات و امنیت کشور به‌دلیل پیوند مردم و رهبری است

همزمان با بیست و هفتمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) جمعی از ایرانیان مقیم نیویورک شنبه شب یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی را در مرکز اسلامی امام علی(ع) این شهر گرامی داشتند.

 به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد سخنران این مراسم بود و در سخنانی ضمن تشریح ریشه‌های قیام تاریخی ملت ایران به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی به ویژگی‌های ممتاز حرکت تاریخی امام و به ویژه ابعاد سیاسی و اجتماعی آن حرکت اشاره کرد و افزود: در بیداری اسلامی مورد نظر امام (ره) نه اسلام متحجر عزلت‌گزین و نه سکولاریسم بی‌ریشه و وابسته هیچ‌کدام جایی نداشتند، اسلام مطلوب امام دارای نقش سیاسی و اجتماعی و ضامن سعادت دنیوی و اخروی بود.

خوشرو گفت: دین عزت‌مدار بیدار و مستقل از قدرت‌های بزرگ، در عین حالی که خواستار تعامل بر اساس حکمت و عزت و مصلحت است، با نمادهای وابستگی سیاسی و فرهنگی به شدت مقابله می‌کند. نهضت امام از خانه‌ای کوچک در شهر قم در مقابله با رژیمی سرکوب‌گر و‌ متکی به قدرت‌های جهانی آغاز شد. در یک فرایند پانزده ساله از خرداد ۱۳۴۲ تا پیروزی اتقلاب، قلوب و آرا مردم به تدریج به آرمان‌های امام گروید.

او ادامه داد: شخصیتی را که مخفیانه از کشور تبعید کرده بودند تا صدای او را خاموش کنند و ارتباط او را با مردم قطع کنند، پس از سال‌ها دوری بر روی دستان مشتاق ملیون‌ها ایرانی به وطن بازگشت. به موازاتی که وابستگی رژیم به آمریکا بیشتر می‌شد، پایه‌های مشروعیت آن کاهش می‌یافت و پیوند مردم و رهبری مستحکم‌تر می‌شد. اگر امروز ایران در منطقه‌ای ناامن و بی‌ثبات از ثبات و امنیت برخوردار است به برکت همان پیوند محکم بین مردم و رهبری است که به دست معمار بزرگ انقلاب طراحی شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: بر همین اساس از روزهای آغازین انقلاب توجه به مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش سرلوحه سیاست‌های نظام قرار گرفت و جمهوری اسلامی با اتکا به آراء مردم شکل گرفت. امام مردم‌سالاری دینی را به مثابه الگویی در برابر فرقه‌گرایی و افراطی‌گری از یک‌سو و وابستگی و سرکوبگری از سوی دیگر به جهان اسلام عرضه کرد. این‌که در ایران امروز ملیون‌ها نفر پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و در انتخابات مشارکت می‌کنند، در این آموزه امام ریشه دارد که مردم هم‌زمان خشونت داخلی و وابستگی خارجی را نفی کنند و با صلح‌طلبی و تعامل‌گرایی و با اتکا به خود به تثبیت مردم‌سالاری دینی مدد رسانند.

خوشرو در پایان گفت: امام (ره) ضمن اعتقاد به وحدت میان مسلمین جهان، ایجاد جمهوری اسلامی را متکی بر آراء مردم می‌دانست و هیچ‌گاه آن را مساوی با خلافت خود خوانده متکی بر زور و خشونت‌گرایی ارزیابی نکرد.

در ابتدای این مراسم اشعاری در رثای رهبر فقید و فرزانه انقلاب و همچنین نماهنگ انقلابی با محوریت نام و یاد امام خمینی(ره) پخش شد.

کد خبر : ۳۷۷۸۶۵