خبرگزاری کار ایران

مخالف و موافق کلیات الزام دولت به اخذ غرامت از آمریکا؛

پیرموذن: طرح پختگی کامل ندارد/ نقوی حسینی: اقامه دعوی حق ملت است

همزمان با بررسی طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات آمریکا علیه ایران، کمال‌الدین پیرموذن و سیدحسین نقوی حسینی به عنوان مخالف و موافق کلیات طرح صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران در سخنانی، اظهار کرد: تاریخ گواهی می‌دهد که کارنامه آمریکا در ایران به عملکرد زمامداران و نمایندگان مجالس و کنگره آمریکا نسبت به ملت ایران آکنده ظلم‌ها، خیانت‌ها و جنایت است و ملت ایران نیز به خوبی دشمنی آمریکا را نسبت به خود و جمهوری اسلامی ایران درک می‌کند. 

او اضافه کرد: استراتژی آمریکا در مورد ایران این است که استقلال، ‌آزادی و جمهوری اسلامی را که محصول عظیم ملی و اسلامی است از ایران بگیرند و یک بار دیگر ایران را به کشوری تبدیل کنند که غلام حلقه‌ به گوش آمریکا در منطقه باشد. 

نماینده مردم اردبیل خاطرنشان کرد: علیرغم توفیقات دولت یازدهم در برجام و تعامل نسبتاً امیدوارکننده آمریکا متأسفانه زمامداران آن تاکتیک فریبکارانه را علیه ملت ایران به کار می‌برند و اخیراً هم قضات و کنگره تصمیماتی برای تصاحب اموال و دارایی ایران گرفته‌اند. در واقع جای شاکی و متشاکی عوض شده است. 

او با تأکید بر اینکه این طرح از پختگی کامل برخوردار نیست، گفت: ترسم از آن است که با عجله طرحی را تصویب کنیم که ملعبه‌ای برای شیطنت بیشتر استکبار باشد. لذا باید طرحی را به تصویب برسانیم که موجبات درهم ریختگی نظام حقوقی نشود. 

پیرموذن تأکید کرد: ما فقط شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم در حالی که با فرار مغز‌ها آن کشور را تقویت می‌کنیم لذا درخواست دارم که طرحی معقول، ‌کارساز و ضداستکبار با مشارکت دولت و سردمداران نبرد دیپلماسی تهیه کنیم تا مشکلی برای دولت برآمده از اراده ملت پیش نیاید. 

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس نیز در موافقت با کلیات این طرح، ‌اعلام کرد: ملت ایران می‌دانند که کشور ما مملو از جنایات، تجاوزات و خیانت‌های آمریکا در حق کشور و مردم است و همه ما خاطرات این جنایات را در ذهن داریم. 

او با اشاره به اتفاقاتی مانند کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، کاپیتولاسیون، دوران دفاع مقدس و حوادث سال ۸۸، مدعی شد: در همه این مسائل آمریکایی‌ها پشت قضیه بودند و خسارات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل کردند. لذا در مقابل این جرم‌ها و جنایات باید اقامه دعوی شود و طرح اقامه دعوی حق ملت است تا افکار عمومی جهان نسبت به این جنایات آگاهی یابند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در رسیدگی به طرح دعوی باید حدود و ثغور این جنایت‌ها مشخص باشد و همه دنیا بدانند آمریکا در حق ملت ما چه جنایت‌هایی انجام داده است. البته برای جبران خسارات راه‌هایی هم وجود دارد. ما اقدام متقابل داریم، توافقات دوجانبه مطرح است و راه‌های حقوقی هم وجود دارد. لذا اگر آمریکا جنایتی می‌کند ملت ما ساکت نخواهد نشست. 

کد خبر : ۳۷۲۰۳۰