خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی امروز بهارستان؛

عصبانیت «کوچک‌زاده» از رئیس مجلس/ لاریجانی:‌ هر چه از دهنتان بیرون می‌آید، می‌گویید

درجریان صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، مهدی کوچک‌زاده در تذکری شفاهی در واکنش به این‌که لاریجانی نوبتش را به فولادگر داد، اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مهدی کوچک‌زاده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: اسم بنده تاکنون در لیست تذکردهندگان در نفر اول بوده است و درباره مسائل تذکر داشتم و اسم آقای فولادگر در ردیف هشتم تذکردهندگان قرار داشت، این در حالی است که به آقای فولادگر اجازه داده شد تا تذکر خود را بیان کنند.

کوچک‌زاده خطاب به لاریجانی: جایگاه شما حکم می‌کند ظالمانه کسی را تحقیر نکنید!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به لاریجانی گفت: اعتراض بنده به این موضوع است که براساس ماده ۱۸ در مقابل قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند خورده‌اید که به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که بی‌طرفی را رعایت کنیم.

کوچک‌زاده ادامه داد: بنده مدعی نیستم که رئیس مجلس به عمد در خصوص تذکر بنده اقدام کرده است، اما در این رابطه می‌گویم آقای دکتر لاریجانی شما رئیس یکی از سه قوه در جمهوری اسلامی هستید، بنابراین شان این جایگاه ایجاب می‌کند که ظالمانه کسی را تحقیر نکنید.

او خطاب به لاریجانی افزود: شما از تریبونی که در اختیار دارید و امیدوارم بعداً هم با وجود در اختیار داشتن تریبون ظلم نکنید. به بنده گفتید تذکر ضابطه دارد، الان در حال حاضر یک مشت فاسد که عواقب این حرفم را نیز می‌پذیرم و نفوذی‌ها در رسانه‌ها می‌نویسند کوچک‌زاده فرق دکمه و تذکر را نمی‌داند.

کوچک‌زاده ادامه داد: آقای دکتر لاریجانی شما که آیت الله‌زاده و رئیس قوه در جمهوری اسلامی هستید، باید بدانید اصل اداره مجلس ضابطه دارد و ضابطه آن این است که تبعیض قائل نشوید اما تبعیض قائل شدید و ما گذشت کردیم، البته شما تحقیر می‌کنید، یعنی بنده فرق دکمه و ضابطه را نمی‌فهم، چرا از این تریبون فکر می‌کنید کسانی که دستشان کوتاه است سعی می‌کنید تحقیر و به آن‌ها ظلم می‌کنید.

او گفت: بنده به کسانی که به ما می‌گویند چرا درباره فلان موضوع اظهارنظر نکردید، می‌گویم یکی از دلایل به‌خاطر مطالب مذکور است. به دلیل اینکه رئیس قوه دوست ندارد ما حرفی بزنیم و در صورت دوست داشتن ما را تحقیر می‌کند، با وجود گفتن ۲ و ۴ در صحن واقعیتی وجود دارد، نمی‌شود این موضوع را کاری کنید.

کوچک‌زاده گفت: بنده از علمایی که شما را در قم نامزد کرده‌اند سوال دارم، آیا این رویه اسلامی است؟! به چه دلیل بنده را تحقیر می‌کنید؟! بنابراین آقای دکتر لاریجانی شهامت دارید عذرخواهی کنید و هیچ جوابی پذیرفته نیست.

لاریجانی خطاب به کوچک‌زاده: نمی‌دانم امروز چه حالی دارید که ناراحت هستید

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن تذکر کوچک‌زاده گفت: شما فرمودید جواب ما پذیرفته نیست، پس لازم به جواب نیست.

او خطاب به کوچک‌زاده گفت: شما در حال حاضر هم اجازه نمی‌دهید، بنده حرف بزنم این در حالی است که من صبر کردم و حرف‌های شما را گوش دادم، شما خودتان بگویید تحقیر کدام است، در هر صورت تشکر می‌کنم از مراحمی که شما به بنده دارید و بنده متوجه نیستم، امروز شما چه حالی دارید که ناراحت هستید به دلیل اینکه بنده به شما چیزی نمی‌گفتم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جای تعجب دارد شما هر چه از دهنتان بیرون می‌آید می‌گویید و اگر کسی جواب شما را بدهد عنوان می‌کنید تحقیر شده‌اید، بنابراین اشکال وارد به شما این است، بنده برای شما آقای کوچک‌زاده بسیار متاسفم که تحمل پاسخ ندارید و بنده سخنان شما را گوش دادم و پاسخ به شما دادم.

او گفت: آقای کوچک‌زاده شما تقاضای تذکر داشتید این در حالی است که مسئول ثبت تذکرات در هیات رئیسه آقای بذرپاش است و ممکن است آقای بذرپاش در این رابطه توضیح داشته باشد، مشکل این است که آقای کوچک‌زاده نمی‌خواهد حرف را بشنود و نباید فراموش کرد شما قصد داشتید تذکر بعدی را بیان کنید این در حالی است که بیان تذکر با روش است و داد زدن شما درست نیست.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه گفتم برای بیان تذکر روش وجود دارد، تحقیر محسوب نمی‌شود و به نمایندگان می‌گوییم برای بیان تذکر داد زدن لازم نیست و از طریق مکانیزم دکمه تذکر باید ثبت شود و نباید فراموش کرد اگر تمامی نمایندگان برای بیان تذکرات بخواهند داد بزنند، نمی‌شود مجلس را اداره کرد. بنابراین حداقل در پایان این دوره مجلس روش خود را اصلاح کنید. متاسفانه وقت جلسات با این موضوعات گرفته می‌شود.

پشت‌پرده‌ی عصبانیت «کوچک‌زاده» از این‌که «لاریجانی» نوبتش را به «فولادگر» داد

به گزارش ایلنا، در روزهای گذشته و پس از آن‌که علی لاریجانی با کمیته هفت‌نفره اصولگرایان بر سر تشکیل فراکسیون و موضوعات مربوط به انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه مجلس دهم به توافق رسید، شکاف جدیدی در میان اصولگرایان به وجود آمده‌است و بر این اساس، برخی از نمایندگان اصولگرای نزدیک به کوچک‌زاده همچون حمیدرضا فولادگر و دیگر اعضای کمیته هفت‌نفره اصولگرایان که تا پیش از این همچون اعضای جبهه پایداری در مجلس، منتقد عملکرد لاریجانی بودند، به یک‌باره به دوستان صمیمی رئیس مجلس نهم بدل شدند و با این حال، افرادی همچون کوچک‌زاده پیش از برگزاری انتخابات ازسوی اصولگرایان طرد شدند، همچنان به نحوه مدیریت علی لاریجانی در جلسه‌های علنی مجلس به شدت انتقاد دارد.

به نظر می‌رسد، آن‌چه کوچک‌زاده را تا این حد عصبانی کرد، صرفاً این بود که لاریجانی نوبت او را به نماینده‌ای همچون فولادگر که از اعضای کمیته هفت‌نفره اصولگرایان است، داده و شاید درصورتی که این اتفاق درمورد نماینده دیگری انجام می‌گرفت، کوچک‌زاده چنین از کوره در نمی‌رفت!

کد خبر : ۳۶۹۶۳۲