خبرگزاری کار ایران

علم‌الهدی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اسارت امام کاظم(ع) ایشان را استوار‌تر از قبل می‌کرد

یک استاد خارج اصول فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه زندگی امام هفتم شیعیان کلاس درسی برای همه انسان هاست، گفت: اسارت امام کاظم(ع) ایشان را نه تنها از راه حق متزلزل نکرد بلکه باعث می‌شد ایشان استوارتر از گذشته شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدصادق علم الهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فرا رسیدن روز شهادت امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم (ع) ضمن تسلیت این روز، اظهار داشت: امام موسی کاظم (ع) شخصیتی هستند که بنابر نقل‌های تاریخی، سال‌های سال در زندان هارون الرشید بوده به گونه‌ای که در این زندان از حقوق اولیه انسانی و اسلامی برخوردار نبود، اما همواره بر راه خود استوار ماند.

وی افزود: معمولا زندان‌های طولانی مدت و بدون حقوق اولیه انسانی، شخصیت انسان را خیلی زود مختل کرده و هویت و حقیقت انسان را از بین می‌برد اما می‌بینیم که امام موسی کاظم (ع) با وجود همین شرایط، تا لحظه آخر عمر شریفشان، همچنان ایستاده و بر خلقیات و معنویات و اهدافشان استوار ماندند؛ ایشان با وجود‌‌ همان شرایط سخت شاکله شخصیتی خود را تا آخرین لحظه عمر حفظ کردند.

این استاد خارج اصول فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حتی در منابع اهل سنت نیز ذکر شده که در اواخر دوران اسارت امام موسی ابن جعفر (ع) که طولانی هم شده بود، نامه‌ای به هارون الرشید حاکم آن زمان نوشت و کاملا از موضع قدرت و بدون تزلزل او را نسبت به مسیری که در حکومت او ایجاد شده بود، هشدار و توجه دادند.

وی با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) انسانی خودساخته بود که با وجود تمام فشارهای حاکم ظالم زمان خود تا پایان بر سر مواضع خود ماند، گفت: هارون الرشید حاکم وقت نیز چاره‌ای جز به شهادت رساندن امام موسی ابن جعفر (ع) نمی‌دید، چرا که حبس نتیجه‌ای نداده بود؛ البته هارون زمانی امام هفتم را به شهادت رساند که ایشان نیز از فرصت زندان کمال استفاده را برده و در اوج عظمت روحی و معنوی بودند.

این استاد فقه حوزه علمیه قم، اظهار کرد: اخلاص و توجه به رضایت خدا و مردم در مسائل سیاسی، صبر در برابر ناملایمات و به دنبال اهداف موقتی و کوتاه نبودن و فهم مسائل قبل از ورود به آن، از جمله مهم‌ترین درس‌هایی است که از زندگی امام کاظم (ع) می‌توان آموخت.

کد خبر : ۳۶۷۵۵۸