خبرگزاری کار ایران

سردار وحیدی:

بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال مهار ایران هستند

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال کنترل و مهار ایران هستند که با توجه به این شرایط باید توجه خاصی به منطقه غرب آسیا داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی صبح امروز در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با اشاره به شرایط ژئوپلیتیک منطقه به‌خصوص غرب آسیا، گفت:‌ کشور عربستان به دنبال رهبری جهان عرب و حتی جهان اسلام است که در این راه به اقدامات ماجراجویانه‌ای خارج از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی می‌پردازد.

وی ادامه کرد: در تمامی این تحولات موضوع کنترل و مهار ایران قابل توجه است و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال کنترل و مهار ایران هستند.

 رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بدون بررسی عمیق مسائل ژئوپلیتیک نمی‌توان بررسی استراتژیک در مورد مسائل داشت، اظهار داشت:‌ اگر ژئوپلیتیک را علم و تولید قدرت براساس جغرافیا تعریف کنیم به بررسی‌های بسیار مهمی برای رسیدگی به حوزه‌های دفاعی استراتژیک می‌رسیم؛ این دلیلی شد که این کار در دستور کار مرکز تحقق دفاعی قرار گرفت.

 سردار وحیدی با بیان اینکه در پیوست‌های سند چشم‌انداز تعریفی از آسیای غربی شده است، تصریح کرد: قرار است جمهوری اسلامی ایران خود را در این حوزه تقویت کرده و به دنبال آن، اهدافی در منطقه دنبال کند. از این‌رو نگاه چشم‌اندازی به منطقه داریم و هم اینکه در پیچ تاریخی در منطقه آسیای غربی قرار داریم که باید این موارد بررسی شود چراکه بازیگران جهانی و منطقه‌ای به دنبال نقش‌آفرینی در این منطقه هستند و امنیت این منطقه با توجه به تاثیرش در امنیت جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره بر حضور 25 کشور در منطقه آسیای غربی یادآور شد: در بررسی‌های ما منطقه غرب آسیا به اضافه مصر گنجانده شده است؛ چرا که تاثیرات مصر در این منطقه است. این منطقه حدود 12 میلیون کیلومتر مربع زمین است که 380 میلیون انسان مسلمان در آن زندگی می‌کنند هم‌چنین نزدیک به 3500 میلیارد تولید ناخالص داخلی در این منطقه وجود دارد. منطقه‌ای که نقاط راهبردی مهمی همچون کانال سوئز و تنگه هرمز دارد.

وزیر سابق دفاع با یادآوری تحولات آسیای غربی طی دهه‌های گذشته خاطرنشان کرد: با نگاهی به پیشینه تاریخی منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد که این منطقه بسیار پرتلاطم و پرتنش بوده است که نمونه آن جنگ عراق علیه ایران، جنگ خلیج فارس، جنگ تصرف کویت، سه جنگ در داخل فلسطین، جنگ 33 روزه، جنگ در یمن، سوریه، اشغال عراق و افغانستان است. این اتفاقات نشان می‌دهد که این منطقه، منطقه‌ای پر افت و خیز است که اصولا رقابت‌ها و مسائل در حوزه امنیتی و نظامی در این منطقه درجه اول محسوب می‌شود. رقابت‌هایی که امروز به تقابلات استراتژیک تبدیل شده و در این تقابل‌ها و طراحی های منطقه‌ای بازیگران منطقه‌ای و جهانی ایفای نقش می‌کنند.

سردار وحیدی با بیان اینکه در منطقه آسیای غربی شاهد سه تحول منطقه‌ای، ژئوپلیتیک بین‌المللی و منطقه‌ای و فروملی هستیم که این تحولات موضوعات در منطقه را پیچیده می‌کند، ابراز داشت: در سطح بین‌المللی ظهور قدرت‌های نوظهور و به‌دنبال کاهش برخی قدرت‌ها و برآمدن قدرت‌های جدید مسأله مهمی است که تغییرات بزرگ ژئوپلیتیک را رقم زده است که از جمله آن می‌توان به تشنجات در دریای چین اشاره کرد.

سردار وحیدی با بیان اینکه در سطح منطقه‌ای بازیگران به شدت ماجراجو داریم که بدون در نظر گرفتن چارچوب‌های یک حرکت اصولی در منطقه حرکت می‌کنند و نمونه آن عربستان است، بیان کرد: وقتی به حرکت عربستان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که عربستان در فقدان رهبران سابق عرب به دنبال رهبری جهان عرب و بلکه جهان اسلام است که این موضوع بعد از مضمحل شدن رژیم صدام حسین، از دور خارج شدن مصر و کمرنگ شدن نقش کشورهایی آفریقایی همچون الجزایر نمود پیدا می‌کند. عربستان تلاش می‌کند برای تحقق حرکتش کارهای ماجراجویانه خارج از ظرفیت های ژئوپلیتیک انجام دهد.

وی یادآور شد: در سطح فروملی پیدایش گروه‌هایی را شاهد هستیم که ایفای نقش آن‌ها با کاهش نقش دولت‌ها همراه شده است. در تمامی این تحولات موضوع کنترل و مهار ایران قابل توجه است؛ موضوعی که بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال آن هستند. آن‌ها برای رسیدن به این مقطع دنبال پرونده‌سازی برای ایران هستند که پرونده هسته‌ای یکی از نمونه های آن بود.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: ‌ پرونده دیگر پرونده تروریسم است؛ اتفاقی در سال ۶۰ یا ۶۱ در لبنان افتاده و آن‌ها بعد از ۳۵ و یا ۳۶ سال به دنبال متهم کردن ایران به نقش در آن اتفاق هستند؛ حال اینکه هیچ شواهد و قرائنی برای ارائه به افکار عمومی وجود ندارد. از طرف دیگر در موضوع برج‌های دو قلو حداقل ۱۵ اتباع عربستان دخیلی بودند اما هیچ جزئیاتی از آن پرونده را مشخص نمی‌کنند و این پرونده‌سازی‌ها که نمونه دیگر آن پرونده جنگ‌های نیابتی که به دنبال آن هستند همه نشاندهنده تلاش آن‌ها برای مهار ایران است.

سردار وحیدی به موضوع ایجاد جنگ‌هایی میان شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: ایران با دو ابزار مقاومت و وحدت در سطح منطقه حضور پیدا کرد اما تلاش کردند با ایجاد جنگ شیعه و سنی به جنگ وحدت رفته و آن را تعبیر به جنگ شیعه و سنی کنند؛ حال اینکه خودشان علیه اخوان المسلمین به عنوان قدیمی‌ترین جریان سنی اقداماتی انجام دادند. آن‌ها با ایجاد جنگ تروریستی به دنبال مقابله با جریان مقاومت بر آمدند تا در مقابله با ایران بر آمدند. تمامی موارد نشان می‌دهد که باید موضوع غرب آسیا توجه ویژه‌ای کرد چون آن‌ها امروز به دنبال آن هستند که ایران را از قدرت درجه اول به قدرت درجه دوم بکشانند و این حساسیت ما را نسبت به این تحولات بیشتر می‌کند.

 

کد خبر : ۳۶۵۷۹۲