خبرگزاری کار ایران

سردار احمد وحیدی:

پروژه سرنگونی بشار اسد شکست خورده است

رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به لزوم بازشناسی راهبردها و پروژه‌های منطقه ای نظام سلطه و صهیونیسم تأکید کرد: پروژه سرنگونی بشار اسد با مقاومت دولت و ملت سوریه شکست خورده است.

به گزارش ایلنا، سردار احمد وحیدی رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به برگزاری همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا و در تحلیل تحولات منطقه اظهار کرد: تحولات پرشتابی را در منطقه غرب آسیا هم در سطح واحدهای ملی، هم در میان واحدهای ملی با یکدیگر و هم در سطح بین‌المللی شاهد هستیم. بازیگران متعددی نیز در این تحولات نقش‌آفرینی می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات راهبردی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که تحول‌های اخیر با توجه به تناقض‌های راهبردی و بعضا تاکتیکی سبب شده که منطقه ما دچار پیچیدگی و بی‌نظمی گسترده و عدم ثبات باشد.

وحیدی در تبیین ریشه تحولات مخرب منطقه تصریح کرد: عمده این تحولات مخرب و منفی با دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای و نقش آفرینی منفی برخی از بازیگران منطقه‌ای انجام می‌شود که نمونه آن شکل‌گیری گروه‌های تکفیری است که توسط سرویس‌های جاسوسی و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت برخی از کشورهای منطقه ایجاد شده است.

وحیدی در ادامه به تحلیل سیاست‌های عربستان سعودی در تفرقه‌افکنی اشاره کرد و گفت: جریان‌های فکری و فرقه‌ای که با هدف ایجاد واگرایی در جهان اسلام و اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود، با هدف شکل دادن یک جبهه گسترده در برابر ایران و مهار انقلاب اسلامی است.

او افزود: با همین هدف شاهد هستیم که تلاش‌های گسترده‌ای صورت می گیرد تا جای دشمن برای افکار عمومی و ملت‌های مسلمان عوض شود، از این رو در تلاش هستند تا جمهوری اسلامی ایران و جریان مقاومت را که مایه فخر و عزت جهان اسلام و محور مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی هستند، به عنوان دشمن انگاره‌سازی کرده و در مقابل رژیم صهیونیستی که دشمن شماره یک مسلمانان و بزرگترین عامل گسترش تروریسم در جهان است را در حاشیه امن قرار دهند.

عضو مجع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: هم اکنون منطقه غرب آسیا صحنه رقابت و محل تقاطع راهبردها از سوی بازیگران مختلف شده است. برخی از پروژه‌ها که در راستای همین راهبردها طراحی شده بودند از پیش شکست‌خورده هستند مانند پروژه‌ای که آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای سرنگونی دولت قانونی آقای بشار اسد دنبال می‌کنند و برای آن زمینه‌سازی گسترده ای نیز انجام دادند.

وحیدی اضافه کرد: اما می‌بینیم که پس از پنج سال مقاومت ملت و دولت سوریه و نقش‌آفرینی تعیین‌کننده محور مقاومت این راهبرد به شکست مواجه شده است و امروز ناچار شدند از مسیر دیگری به دنبال تحقق اهدافشان باشند.

او بی‌نظمی و بی‌ثباتی در منطقه را در شعاع منافع آمریکایی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: طبیعتا این بی‌نظمی در منطقه به ضرر غربی‌ها نیست، چراکه آنها کاملا از این شرایط نفع می‌برند و به همین دلیل تلاش می‌کنند که حداکثر بهره‌برداری را از این بی‌ثباتی و عدم قطعیت داشته باشند و در صدد هستند نظم جدیدی را در منطقه پی‌ریزی کنند که در آن نظم جدید قدرت نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی ایران را مهار وایران را از یک قدرت و بازیگر فعال و تعیین‌کننده منطقه‌ای به قدرت دسته دوم برسانند.

رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی افزود: برخی از کشورهای منطقه نظیر عربستان نیز با دشمنی و عداوت راهبردی با ایران و همچنین بر اثر جاه‌طلبی بی‌معنا و بدون پشتوانه، خود را در این سیاست آمریکایی‌ها تعریف کرده‌اند، در شرایطی که دیگر رژیم صدام ملعون به زباله‌دان تاریخ پیوسته و مصر نیز قدرت سابق را ندارد، به دنبال رهبری جهان عرب و جهان اسلام هستند.

او عربستان را فاقد قدرت عاقله و ظرفیت راهبردی برای تحقق جاه‌طلبی‌هایش دانست و تصریح کرد: عربستان سعودی فاقد قدرت عاقله، ظرفیت ایدئولوژیکی و وزن ژئوپلیتیکی است و چون به لحاظ گفتمانی حرفی برای زدن ندارند و نظام سیاسی فرسوده و ناکارآمدی دارند تلاش می‌کنند با صرف دلارهای نفتی و ثروت‌های بادآورده و ایجاد ائتلاف‌های ساختگی و متلاطم و توسل به تروریسم و جنگ این آرزوی نشدنی را دنبال کنند.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: عربستان سعودی درک و تحلیل صحیحی از واقعیت‌های منطقه ندارد و در ورود و نقش‌آفرینی در تحولات منطقه دچار اشتباه محاسباتی شده است و قطعا با شکست مواجه خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا با تأکید بر امنیت منطقه‌ای توسط مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید تحولات منطقه را به خوبی رصد و راهبردهای دشمنان را به خوبی شناسایی کند و بر اساس شناخت و درک عالمانه، گزینه‌ها و سناریوهای مناسبی برای تنظیم راهبردهای خودش داشته باشد. به همین دلیل با توجه به سرعت تغییر و تحولات منطقه‌ای و محیط شکننده امنیتی منطقه برگزاری این همایش ضرورت یافت.

رییس "همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا با تأکید بر امنیت منطقه ای" ادامه داد: تحولات و تهدیداتی که در منطقه وجود دارد مسئله ای نیست که به زودی و طی یکی دو سال حل شود، بلکه به نظر می رسد منطقه ما تا سال ها گریبان گیر این نا امنی و تروریسم تکفیری اسلام نما خواهد بود. به همین جهت مرکز تحقیقات راهبردی تصمیم گرفت در راستای رسالت خودش این همایش ملی را برگزار نماید.

وی با تبیین ضرورت ورود دستگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی برای ارائه پیشنهادات کاربردی جهت نحوه اقدام ایران در برابر تحولات راهبردی افزود: برای حضور فعال ایران در منطقه و کنترل نا امنی‌های پیرامونی، ورود به حوزه شناخت عمیق و درک عالمانه از تحولات و رسیدن به سیمای کلی و نگاه کلان از وضعیت منطقه یک ضرورت انکارناپذیر است و مراکز تحقیقاتی نباید به این مسئله به عنوان یک حادثه گذرا نگاه کنند، چون این تحولات در سطح استراتژیک و دارای ماهیت و صبغه ژئوپلیتیکی است.

وحیدی افزود: اساس وظیفه و رسالت مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی کمک به ارتقای امنیت ملی، ارتقای قدرت دفاعی کمک به تحقق سیاست ها، راهبردها و دکترین های دفاعی است که این کمک از مسیر فکر و اندیشه خلاقانه در حال تحقق است. مرکز تحقیقات در تلاش است ریشه و ماهیت تحولات را بشناسد و برای هرکدام از آن ها به گونه ای خلاقانه پیشنهاد داشته باشد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در راستای عمل به رسالت خود در کمک به تصمیم گیران سطوح راهبردی، امنیت ملی،سیاست خارجی و همچنین پاسخگویی به نیاز نیروهای مسلح اقدام می نماید.

کد خبر : ۳۶۵۵۹۰