خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای:

قاضیان دادگستری وارد جناح بازی سیاسی نشوند

محسنی اژه‌ای در مراسم تحلیف قضات گفت همه باید به قانون عمل کنیم و به عنوان اعضای قوه قضاییه وارد جناح‌های سیاسی نشویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تحلیف قضات قوه قضاییه گفت: تا پیش از این نشستی با مسئولان قضایی و دادگستری جلسه داشتیم همه شرمنده بودیم چون روسای دادگستری درخواست نیروی انسانی داشتند و ما با کمبود نیروی قضایی مواجه بودیم، اما امروز خوشحالیم که این مشکل تا حدی برطرف شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: یکی از اهداف پیامبران تحقق عدالت است و ازجمله اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی که با خون هزاران شهید و تلاش امت اسلامی برپا شد نیز تحقق عدالت در جامعه اسلامی بود و همه ما در این زمینه مسئولیم اما قوه قضاییه در احقاق حق، ابطال باطل، رفع تجاوز و خشونت نقش اساسی دارد و نیاز به بودجه و امکانات دارد اما نقش نیروی انسانی و بخصوص قاضی این است که در هر نظامی ازجمله ایران برای عدالت تلاش کند.

او گفت: اگر دستگاه قضایی مقتدر باشد از بسیاری از کجروی‌ها جلوگیری می‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: امروز هم مردم جمهوری اسلامی ایران و هم مردم جهان تشنه عدالت هستند و تنها و تنها به قوه قضاییه امیدوارند به جهت رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی به میدان بیاید و حق آنها بستاند و این خواست همه مردم است.

او خطاب به کسانی که امروز با ادای سوگند به طور رسمی وارد خانواده بزرگ دادگستری می‌شوند، گفت: امروز قوه قضاییه با همه کمبودها و نامهربانی‌ها و تبلیغات سوء با عزمی راسخ و گامی استوار برای کوتاه کردن دست مفسدان و دانه‌درشت‌ها انجام وظیفه می‌کند و همه شماتت‌ها را پذیراست و در انجام وظیفه خود کوتاه نخواهد آمد و همه تلاش می‌کنیم که ان‌شاءالله مقابل مسئولیتی که داریم، به وظیفه خود عمل کنیم.

محسنی اژه‌ای از قضات جدید خواست در هر کاری از خداوند بزرگ استمداد بگیرند و به قرآن و نماز توجه کنند و در عین حال از تحقیق و پژوهش دست برندارند و از تجربیات دیگران استفاده کنند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همه باید به قانون عمل کنیم اما در بسیاری موارد نص صریح قانون وجود ندارد و در این شرایط مطالعه و مباحثه و تحقیق می‌تواند به قاضی کمک کند.

او با تاکید بر اینکه قاضی باید در برخورد با افراد مساوات را رعایت کند، گفت: با این حال مواظب افرادی که پایی برای آمدن و زبانی برای گفتن و قلمی برای نوشتن ندارند باشید. برخی افراد ثروتمندند و با چند وکیل و ده‌ها دیدار و توصیه به محکمه می‌روند و از امکانات و موقعیت خود استفاده می‌کنند، اما شما به افرادی توجه کنید و وقت بیشتری بگذارید که توانایی مالی زیادی ندارند.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: قاضی نباید کار سیاسی کند اما باید بصیر باشد و مسائل سیاسی و پیرامونی خود را بداند و سیاسی کاری و جناح‌بازی ممنوع است اما بصیرت و آشنایی با مسائل روز لازم است.

کد خبر : ۳۶۵۴۱۰