خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور آفریقای جنوبی:

توافق هسته‌ای انعکاس سیاست‌های خردمندانه دولت ایران است

رییس‌ جمهوری، گسترش و تقویت مناسبات و روابط همه‌جانبه ایران و آفریقای جنوبی را به نفع دو کشور و ملت‌های منطقه دانست و بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های تهران - پرتوریا تأکید کرد.

به گزارش ایلنا،  «جاکوب زوما» رییس جمهوری آفریقای جنوبی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و آفریقای جنوبی ضمن تشکر از میهمان‌نوازی و استقبال گرم از هیأت آفریقای جنوبی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت و روابط دیرینه‌ای که با آفریقای جنوبی داشته، برای ما حائز اهمیت است.

رییس‌ جمهور آفریقای جنوبی با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزه‌های مردم این کشور علیه آپارتاید، خواستار تحکیم روابط و مناسبات همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

او امضای توافق‌نامه‌ها و اسناد همکاری را موجب تقویت دوستی‌ها و روابط میان دو کشور و دو ملت دانست و افزود: آفریقای جنوبی به طور کامل به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه واقف است و موفقیت این کشور در مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، موفقیتی برای همه کشورهای مستقل است و این پیروزی منعکس‌کننده سیاست‌های خردمندانه دولت ایران است.

رییس‌ جمهوری آفریقای جنوبی افزود: این توافق تاریخی ضرورت رسیدن به راه حل پایدار از طریق مذاکره و دیپلماسی را به اثبات رساند و نشان داد که مسایل از طریق جنگ و درگیری راه به جایی نخواهد برد.

 «زوما» با بیان اینکه ایران موقعیت محوری و راهبردی در منطقه داشته و گذرگاهی مطمئن برای رسیدن به اروپا و آسیا است، گفت: با تقویت روابط اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی، پتانسیل‌های بزرگ اقتصادی و شگرفی میان آسیا و آفریقا ایجاد خواهد شد که در این راستا باید بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور را بیش از گذشته فعال کنیم.

رییس‌ جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها و مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: آفریقای جنوبی مصمم است تا روابط با جمهوری اسلامی ایران را به سطحی راهبردی ارتقاء دهد.

او همچنین بر ضرورت تقویت همکاری و همفکری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله عدم تعهد، در راستای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کرد و افزود: تبادل نظر پیرامون مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند راهگشای روابط دو کشور باشد.

کد خبر : ۳۶۴۴۷۱