خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سوءاستفاده از صحبت‌های سیف، از پشت خنجر زدن بود

عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: وقتی اظهارات رئیس بانک بدون توجه به زمینه و با سواستفاده از یک کلمه مورد دستاویز سیاسی قرار می‌گیرد‏، اگر خیانت نباشد، از پشت خنجر زدن است.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به برجام به بهانه اظهارات رئیس بانک مرکزی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: وقتی شما با دشمن در خانه او صحبت می‌کنی، باید او را متوجه تعهداتش ساخت و انتظارهای به‌حق خود را طرح کرد. در واقع آقای سیف با اظهارات خود خواستند به آمریکا برای پایبندی به تعهداتش فشار ایجاد کنند.

او ادامه داد: در این راستا مشاهده کردیم افرادی از یک کلمه در سخنرانی آقای سیف سوءاستفاده کرده و آن را وسیله‌ای برای هجمه به کارگزاران نظام ساخته‌اند که باید در نیت و صداقت این افراد تردید کرد.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با یادآوری اظهارات رئیس بانک مرکزی در داخل کشور اظهار داشت: ما در روزهای قبل می‌دیدیم که هجمه‌کنندگان مدعی بودند که تحریم سوییفت رفع نشده است، اما بار‌ها ایشان با صراحت گفتند که این تحریم برداشته شده است. آقای سیف خود در جریان مذاکرات هسته‌ای بودند و پس از آن هم بار‌ها از برجام دفاع کردند اما همین کسانی که امروز از سخنان ایشان سوءاستفاده می‌کنند، به او حمله می‌کردند.

ساداتیان در ادامه به نوع رویکرد آمریکا در راستای اجرای برجام اشاره کرد و یادآور شد: براساس برجام آمریکا نیز مانند دیگر شرکای برجام و از جمله اتحادیه اروپایی تعهداتی دارد که باید به آن‌ها پایبند باشد، ولی اکنون می‌بینیم که به دلیل فضای انتخاباتی این کشور و سیطره لابی‌های اسرائیلی برای صنایع و بخش‌های اقتصادی آمریکا و همچنین یک کنگره سر تا پا جمهوری‌خواه آنچنان که انتظار وجود داشت‏ نتوانسته گام بردارد و اظهارات آقای سیف نیز در همین راستا معنی می‌یابد.

او افزود: وقتی اظهارات رئیس بانک بدون توجه به زمینه و با سوءاستفاده از یک کلمه مورد دستاویز سیاسی قرار می‌گیرد‏، اگر خیانت نباشد، از پشت خنجر زدن است. چرا کارگزارانمان را که در حال دفاع از حقوق ملت هستند، حمایت نمی‌کنیم؟ فکر می‌کنم که باید در نیت و صداقت این افراد تردید داشت و البته حسادت‌ها و کینه‌ها موجب شده تا آن‌ها چشمانشان را در برابر حقیقت ببندند.

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به رویکرد منتقدان دستگاه دیپلماسی و دلواپسان تصریح کرد: هنگامی که کشور با شش قعطنامه شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام روبه‌رو شد و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه ملت ایران تحمیل گردید، چرا این افراد سکوت کردند؟ و چرا وقتی منافع این کشور در دولت قبل مورد چپاول قرار گرفت، چرا این افراد چرا هیچ چیزی نگفتند؟

او کاهش اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی، رفع تحریم‌های مالی و اقتصادی و کاهش هزینه‌های بانکی، بیمه‌ای و مالی را از جمله دستاوردهای درخشان برجام دانست و خاطرنشان کرد: به واسطه دستیابی به برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای شاهد افزایش ارتباطات ایران با کشورهای مختلف دنیا هستیم و رفت و آمد‌ها به ایران آغاز شده است.

ساداتیان با اشاره به افزایش سطح انتظارات نسبت به برجام از سوی گروه‌ها ابراز داشت: این مسئله که فکر می‌کنیم روند تخریب شده و از بین رفته ۱۲ سال اخیر طی سه ماه درست شده و به روال عادی بازگردد، انتظاری دروغین و بیجایی است و باید مهلت داد تا اندک اندک مسئله حل و فصل شود.

کد خبر : ۳۶۲۷۲۳