خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در افتتاحیه نمایشگاه ایران‌پلاست:

تعامل با دنیا و برون‌گرایی محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است / منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت، اقتصاد مقاومتی را نمی‌شناسند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به انتقادات برخی از سیاست‌های اقتصادی دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: به فرموده رهبر انقلاب، فرماندهی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس جمهور است و جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی را دولت مشخص می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه ایران پلاست مهم‌ترین چالش‌‌های پیش روی اقتصاد ایران را بیکاری، رفاه مردم، توسعه ایران و اقتدار اقتصادی کشور برشمرد و گفت: ایران در منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که با وجود نا‌آرامی‌ها در اطراف کشورمان ایران کانون ثبات و نقطه آرام منطقه است. در کنار آن جاذبه‌های ایران از جمله جاذبه‌های طبیعی که مهم‌ترین آن در بخش نفت و گاز و نیروی انسانی، بازار، موقعیت استراتژیک قرار دارد لذا با وجود این مزایا ما نه تنها بر چالش‌های اقتصادی غلبه می‌کنیم بلکه می‌توانیم و باید به کانون توسعه دنیا که به اقتصاد دنیا تحرک می‌دهد، تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: در مقاطعی بعد از انقلاب بر سر اولویت‌های کشور بحث می‌شد و بسیار تلاش صورت گرفت تا القا شود که اقتصاد، اولویت اول کشور است و امروز این مسئله را سیاستگذاران، جامعه مدنی و مردم به عنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند به طوری که مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال و همچنین جلسه قبل از سال با موضوع اقتصادمقاومتی بر این مسئله تاکید داشته‌اند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مسئله اقتصادی به عنوان موضوع مشترک در تمامی عرصه‌ها راهبرد و سیاست‌گذاری مشترک دارد و در مقطع فعلی این امتیاز را نیز داریم که به راهبرد مشترک اقتصاد مقاومتی رسیدیم و هیچ کس نمی‌گوید که سیاست اقتصادمقاومتی درست نیست لذا بعد از نائل شدن به راهبرد مشترک در اقدام و عمل نیز جهت‌گیری‌ها باید مشترک باشد.

وی اظهار داشت: ممکن است عده‌ای این روش را قبول نداشته باشند و دولت را متهم کنند که در زمینه اقتصاد مقاومتی کاری نکرده است چون احساس می‌کنند راه چیز دیگری است اما مقام معظم رهبری این مسئله را حل کرده و فرمودند فرماندهی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس جمهور است و جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی را دولت مشخص می‌کند. ایشان فرموده‌اند ممکن است سیاست‌هایی که اجرا می‌شود متضاد، همراستا و یا خنثی باشد که باید ما سیاست‌ها در مسیر اقتصادمقاومتی رهنمون کنیم.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی اتکا به ظرفیت داخل کشور و بکارگیری آن‌ها برای توسعه اقتصاد کشور است که این ظرفیت‌ها به میزان زیادی در صنعت پتروشیمی وجود دارد.

وی گفت: اقتصاد کشور باید برون‌گرا و در تعامل با اقتصاد جهان باشد و بتواند فناوری‌ها را به کار گرفته و منابع مالی جذب کند و تعامل لازم را برقرار کند.

این مقام ارشد دولتی ادامه داد: کسانی که می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را نمی‌داند، مسائل یاد شده (تعامل با دنیا و لزوم بکارگیری فناوری پیشرفته) را نمی‌دانند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی برای اقتصاد بزرگ ایران که جزء ۲۰ اقتصاد اول دنیاست تعریف شده نه اقتصادی سنتی و روستایی.

وی اظهار داشت: با همه محدودیت‌ها و کاهش قیمت نفت که سال گذشته با آن روبرو بودیم، توانستیم ده میلیارد دلار صادرات داشته باشیم لذا کسانی که مخالف سیاست‌های اجرایی دولت در اقتصاد مقاومتی هستند تحت تاثیر قرار نگیرند چرا که اقتصادمقاومتی برای انزوا و محدودیت اقتصاد نیست بلکه برای توسعه و تعامل با اقتصاد جهانی و جذب بیشتر سرمایه خارجی است و به همین دلیل است که باید در اقتصاد جهانی نقش مکمل را ایفا کنیم. یعنی به جایی که نیاز داریم واردات داشته باشیم و در مقابل صادرات نیز فراموش نشود.

جهانگیری پتروشیمی را نمونه کامل اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: درون‌زا، برون‌گرا، عدالت محور، دانش‌بنیان و مردیم بودن از جمله ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است که باید در پتروشیمی اجرا شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی باید بتوانند با طرف ایرانی مشارکت کنند و بدین منظور وزارت نفت باید سیاست شفاف در رابطه با قیمت خوراک و سرمایه‌گذاری ایجاد کند تا احساس شود که بازار سرمایه‌گذاری در این صنعت مطمئن است.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه باید از پتروشیمی برای کمک به صنابع پایین‌دستی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده حمایت کنیم. و به عنوان اولویت جدی در دستور کار وزارت صنعت و نفت قرار گیرد. البته بنگاه‌ها نیز باید از چارچوب‌های اقتصادی تبعیت کنند و در صورت سیاست‌گذاری‌ها به توسعه صنایع پایین‌دستی کمک کنند.

جهانگیری با بیان اینکه در زمینه صنعت پتروشیمی تصمیمات خوبی گرفته شده ابراز امیدواری کرد: در برنامه ششم منابع به سمت این صنعت سوق پیدا کنند.

وی افزود: پیش‌بینی شده که ۷۵ میلیارد دلار طرح در دست اجرا و جدید باید در این صنعت ایجاد شود که بازار بزرگی برای صنایع کشور است. از این رو پتروشیمی می‌تواند از نظر حجم صادرات و تولید رتبه اول صنعت باشد چرا که بعد از نفت هیچ یک از صنایع به لحاظ حجمی و ریالی همانند پتروشیمی نمی‌توانند به لحاظ صادراتی ارز آور باشند. لذا امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که حجم زیادی تولید در این صنعت داشته باشیم.

کد خبر : ۳۶۱۴۱۴