خبرگزاری کار ایران

با نظر نمایندگان مصوب شد؛

تحصیل رایگان دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد در دانشگاه‌ها

نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۹۵ دولت را مکلف کردند مقدمات تحصیل دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی به صورت رایگان فراهم کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور تبصره ۹ این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند که با مصوبه مجلس، به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده شد تا سقف درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۴ نسبت به أخذ تسهیلات از بانک‌ها اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای خود استفاده نمایند و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.

همچنین صندوق‌های رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی موظف شدند وجوه حاصل از بازپرداخت وام‌های شهریه سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ را به حساب درآمد عمومی کشور، موضوع ردیف ۱۶۰۱۶۰ واریز کنند. درآمد حاصله تا سقف ۴۵۰ میلیارد (۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل ردیف ۱۴۵-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره ۹ این قانون اختصاص می‌یابد تا به عنوان کمک به افزایش سرمایه‌ صندوق رفاه دانشجویان تلقی ‌شود.

طبق مصوبه مجلس، ۱۰۰ درصد (۱۰۰%) وجوه اداره‌شده پرداختی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۴ به صندوق‌های رفاه و دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کمک جهت افزایش سرمایه صندوق‌های رفاه دانشجویی تلقی می‌شود. وجوه حاصل از بازپرداخت وام‌های مذکور تا سقف ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب درآمد اختصاصی برای پرداخت مجدد به دانشجویان به مصرف می‌رسد.

همچنین مقرر شد به منظور ارتقای کیفیت مدارس و پرداخت مطالبات فرهنگیان به‌ویژه بازنشستگان، دولت مکلف شد ماهیانه معادل یک درصد از یک دوازدهم اعتبارات هزینه‌ای و تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی سوده وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره ۳ این قانون را کسر و در ردیف تعیین‌شده جدول شماره ۵ این قانون منظور کند. درآمد حاصله از محل ردیف تعیین‌شده جدول شماره ۹ این قانون به مصرف می‌رسد.

کد خبر : ۳۶۱۲۴۵