خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در فرانسه:

باید به قانون انتخابات احترام گذاشت

سفیرکشورمان در پاریس با اشاره به حضور طیف‌های گوناگون در انتخابات گفت: آزادی بیان به افکار عمومی کشور اجازه داده است بسیاری از مسائل گفته شود.

به گزارش ایلنا، علی آهنی سفیر کشورمان در پاریس در مصاحبه زنده با شبکه رادیویی فرانس‌انفو با اشاره به حضور خبرنگاران این شبکه در تهران گفت: از اکیپ روزنامه نگاری شما که به تهران رفته و گزارش‌هایی را در باره انتخابات و مبارزات انتخاباتی که هم اکنون در ایران در جریان است، تهیه کرده باید تشکر کنم؛ گزارشهایی از یک مدل دمکراسی ویژه که در ایران برقرار است.

او با خاص خواندن دموکراسی در ایران افزود: دمکراسی ما دمکراسی است که بر پایه دین استوار است و با دمکراسی از نوع شما متفاوت است و پیشرفت‌های مهمی در این زمینه داشته‌ایم. مسلما بعد از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، این موضوع می‌تواند به شکوفایی اقتصادی در کشور منتهی شود و برای شرکت‌های خارجی و بخصوص برای شرکت‌های فرانسوی نیز فرصت‌هایی را فراهم کند، شرکت‌هایی که از این بازار مهم ۸۰ میلیون نفری در طول سال‌ها تحریم‌هایی که به شکل ناعادلانه به ایران تحمیل شده بودند، محروم مانده بودند.

سفیر کشورمان در فرانسه در پاسخ به سئوال مجری درباره آنچه وجود تورم قوی و نرخ بالای بیکاری خوانده شد و همچنین نگرانی‌های اقتصادی در ایران گفت: تصورش را بکنید که کشور خود شما طی این سال‌ها زیر بار تحریم‌ها قرار داشت چه اتفاقی می‌افتاد؟ مسلما این تحریم‌ها مرارت‌ها و مشکلاتی را به ما تحمیل کرد ولی آنچه مهم‌تر است این است که ما توانستیم بر مشکلات فائق آییم و امور را خودمان اداره کنیم، علیرغم سختی‌هایی که وجود داشت و بخصوص در طول دو سال گذشته ما توانستیم، تورم را مهار کنیم و زمینه را برای ثبات اقتصادی فراهم کنیم.

او ادامه داد: مسلما باید در این راستا سرمایه گذاری کنیم و زمینه را برای اشتغال جوانان که مهم هستند، آماده کنیم. باید به منابع انسانی در کشورمان که آن هم مهم است فکر کنم. مسلما این گشایش به ما اجازه می‌دهد به سمت جلو حرکت کنیم و بهتر از قبل اقتصادمان را که در شرایط سخت قرار گرفته بود را توسعه دهیم.

سوال دیگری که آهنی به آن پاسخ داد مربوط به برگزاری انتخابات در ایران و تاثیر آن در حل مسائل داخلی کشور بود که او توضیح داد: دمکراسی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. باید همه صدا‌ها را شنید، باید به همه حرف‌ها گوش کرد. آنچه مهم است این است که آزادی بیان به افکار عمومی کشور اجازه داده است بسیاری از مسایل گفته شود.

او تاکید کرد: دولت برنامه اقتصادی خود را دارد که محققا این برنامه براساس پایه‌های تدوین شده و براساس قوانین مجلس و بعد از تصویب آن، دنبال خواهد شد. این انتخابات برای همه مهم خواهد بود. برگزاری انتخابات که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرتب برگزار می‌شود موجب خوشحالی و افتخار ماست و با توجه آنرا دنبال می‌کنیم.

سفیر کشورمان همچنین در مورد آنچه مجری برنامه رد صلاحیت بخشی از نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات نامید نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۶۲۰۰ نامزد برای ۲۹۰ کرسی مجلس وجود دارد. در مواردی، برخی هستند که بخاطر حمایت از دیگر نامزد‌ها انصراف داده‌اند و در حال حاضر حدود ۵ هزار نامزد از گرایش‌های مختلف سیاسی هستند که برای ۲۹۰ کرسی مجلس رقابت می‌کنند. این نشان دهنده آن است که همه نوع گرایش سیاسی وجود دارد لذا منتظر نتایج که در روزهای آینده اعلام خواهند شد و هم برای دولت و هم مردم مهم است، می‌مانیم.

آهنی تاکید کرد: ببنید در کشور قانون انتخابات وجود دارد، باید به آن احترام گذاشت. نهایتا گرایش‌های سیاسی متعددی هستند که در انتخابات حضور دارند. در این بین افرادی هم از شخصیت‌های مختلف هستند که نتوانستند در بین نامزد‌ها باشند ولی در مجموع افراد بسیاری از گرایش‌های سیاسی مختلف حضور دارند.

مجری برنامه فرانس انفو از سفیر کشورمان در رابطه با اینکه آیا جوانان ایرانی بعد از انتخاب حسن روحانی دلسرد شده‌اند و انتخاب وی باعث نشده است که اوضاع سریعا تغییر کند و متحول شود، پرسید و او گفت: همین امروز در تهران حدود ۵۰۰ خبرنگار خارجی حضور دارند و خبرنگاران فرانسوی رکورددار بوده‌اند. ۳۷ خبرنگار از ۲۲ رسانه فرانسوی در تهران هستند. شما با افراد مختلف، آزادانه مصاحبه کردید و نظرات همه کسانی که تمایل داشتید را آزادانه پرسیدید. این‌‌ همان دمکراسی و آزادی بیانی است که شما حرفش را می‌زنید.

آهنی همچنین در پاسخ به سوال که در آیا ایران سانسور وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: نه! گروه خبرنگاران شما می‌توانند شهادت بدهند که چگونه آزاد بودند با کسانی که می‌خواهند مصاحبه کنند و نقطه نظرات افراد مختلف را بشنوند و گزارش کنند. بنابراین باید حرف جوانان را شنید باید به خواسته‌هایشان توجه کرد. خوب البته با توجه به قوانینی که وجود دارد و با توجه به ارزش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و مذهبی که در جامعه وجود دارد، ارزش‌هایی که در کشور ما نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و از آن‌ها غفلت کرد.

کد خبر : ۳۵۰۷۴۶