خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از صادق زیباکلام؛

بازگرداندن مجلس به راس امور تنها با حضور حداکثری مردم میسر می‌شود

یک استاد دانشگاه در یادداشتی مردم را به حضور حداکثری پای صندوق‌های رای تشویق کرد.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت صادق زیباکلام به شرح زیر است:

به نظر می‌رسد در این انتخابات، دلواپسان اصولگرا از هر تاکتیک غیر اخلاقی که در چنته خود داشتند، استفاده کرده‌اند؛ اول اینکه عدم تایید صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان را شاهد بودیم.

کار دومی که شد، این بود که سعی کردند جامعه را در حالت التهاب نگهدارند. گفتند فلانی تایید صلاحیت شده، بعدا تکذیب کردند، دوباره تایید کردند که تمرکز‌ها را به هم بزنند. پس از چند روز چند نفر را تایید صلاحیت کردند. تا همین ساعات حدس و گمانه زنی‌ها ادامه دارد. امروز خبر می‌آمد فلانی تایید شده و فردا خبر می‌آمد این دروغ است.

معلق نگه داشتن را به کار بردند که مسئله رد صلاحیت‌ها اساسا لوث شود و کسی در این باره صحبت نکند که تایید صلاحیت یعنی چه و در کدام کشور که مردم سالاری است، چیزی به اسم تایید صلاحیت وجود دارد.

راهکار دوم آن‌ها این بود اصلاح‌طلبان را سعی کردند به آمریکا و انگلستان بچسبانند. این کشور‌ها نه در تهران سفارتخانه دارند و نه فعال هستند. در این بحث یقه آمریکا و انگلیس را گرفتند و گفتند می‌خواهند دخالت کنند و گفتند‌ ای مردم اصلاح‌طلبان مرعوب غرب و واخورده هستند.

آخرین تاکتیک آن‌ها این است که با وجودی که ۷۲ ساعت دیگر به پایان فعالیت های تبلیغاتی نمانده و لیست اصلاح‌طلبان بسته شده از صبح روز شنبه، شروع کردن تک و توک افراد اصلاح طلب رد صلاحیت شده را تایید کنند.

این باعث به وجود آمدن مشکلات خیلی زیادی برای اصلاح‌طلبان شده است، برای اینکه اصلاح‌طلبان لیست خود را بسته بودند. با اصلاح طلب درجه دوم و سوم یا با اصولگرایان معتدل و میانه‌رو و با اعتدالیون ائتلاف کرده بودند. زمانی که لیست را بسته بودند و فعالیت‌شان جدی شده بود، دلواپسان شروع به خرابکاری و اختلال در کار اعتدالیون و اصلاح‌طلبان کردند.

از جمله یکی از تاکتیک‌های تخریبی دلواپسان، حمله به دولت و قراردادهای نفتی بود که گفتند غیرقانونی و خلاف منافع ملی است. از این دست ادبیات افراطی را به کار گرفتند.

علیرغم تمام این تاکتیک‌های غیر اخلاقی که به کار گرفتند، جالب اینجاست حتی یک مورد نتوانسته‌اند واقعیت را شاهد بیاورند که این قرار‌ها خلاف منافع ملی است.

مثلا تاکنون با جزئیات و ارجاع به متن قرارداد‌ها نگفته‌اند قراردادی که با شرکت توتال بسته شده، ببینید چطور علیه منافع ملی است. یک مورد اجرایی و عملی از قرارداد‌ها شاهد نیاوردند که اگر می‌گوییم این‌ها ضد ملی است، به خاطر فلان بند و فلان موضوع است.

همینطور به صورت کلی اتهام می‌زنند که قراردادهای نفتی دولت، ضد منافع ملی است. آن‌ها همیشه به دنبال این هستند بگویند فتنه خط قرمز ما است و از این قسم سخنان فراوان گفته‌اند.

علی رغم تمام این تلاش‌ها، اگر اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و طرفداران دولت بتوانند موجی به راه بیندازند که مردم پای صندوق بیایند، موفق خواهند بود.

واقعیت این است هنوز خیلی از مردم در تردید هستند و تصمیم قطعی برای آمدن نگرفته‌اند. برخی می‌گویند با رد صلاحیت‌های گسترده و هیچ کاره بودن مجلس، انتخابات و رای دادن چه فایده‌ای دارد؟

اگر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و فعالان هوادار دولت، بتوانند تبلیغات شایسته‌ای به عمل بیاورند و باعث شوند درصد قابل توجهی از مردم به تردیدهای خود فائق شوند، یقینا پیروزی قاطعی خواهند داشت. نه تنها ۷۰ داوطلب رسمی اصلاح‌طلبان به مجلس می‌روند بلکه شماری از چهره‌های اعتدالی نیز به مجلس راه می‌یابند و مجلس را از این وضعیت ورشکسته که مجلس هشتم و نهم داشت که فقط بله‌قربان‌گو بود و به مسائل هسته‌ای کاری نداشت، درمی آورند.

در دولت قبل، مجلس یک بار هم از رئیس دولت و سعید جلیلی توضیح نخواست که شما دارید چه کار می‌کنید؟ تحریم‌ها که منظم ادامه می‌یابد و فشار‌ها اضافه می‌شود، پس کارکرد شما در مذاکرات هسته‌ای چه بود؟

مجلس باید به مسئله رکود و ۷ میلیون بیکار توجه کند. تا زمان تشکیل مجلس دهم، حداقل یک میلیون بیکار دیگر اضافه شده و ممکن است تا آن زمان ۸ میلیون بیکار در کشور داشته باشیم. مجلس دهم باید بتواند درباره پرداخت یارانه فعله‌ای به راه حلی دست یابد. در هیچ نظام اقتصادی اینطور تیشه به ریشه اقتصاد نمی‌زنند و به صورت فله‌ای به همه اشخاص ۴۵ هزار تومان بدهند، آنهم در حالی که برخی درآمد ۵ میلیونی دارند و این اعانه را می‌گیرند.

مجالس هشتم و نهم هیچ وقت نخواست دخالتی در موضوع یارانه کنند. امیدواریم مردم با رفتن به پای صندوق و با رای دادن به لیست‌هایی که ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان و طرفدار دولت، به عقلانیت و استقلال مجلس کمک کنند و باز هم مجلس در راس امور باشد. این‌ها تحقق پیدا نمی‌کند مگر مردم پای صندوق بیایند.

بهترین کاری که فعالان خط اعتدال می‌توانند انجام دهند، این است که ضرر و زیان های مجلس وابسته هشتم و نهم به کشور را برای مردم تشریح کنند، همین باعث می‌شود اهمیت مجلس برای مردم نمودار شود و آن‌ها پای صندوق‌های رای بیایند.

کد خبر : ۳۴۹۲۰۰