خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه بلژیک در جمع خبرنگاران:

خواهان روابط با تهران در همه زمینه‌ها هستیم/ مشکلات منطقه با مشارکت ایران حل شدنی است

وزیر امور خارجه بلژیک از علاقمندی و تمایل کشورش برای گسترش با ایران در تمامی زمینه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بروکسل، دیدیر ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک در جمع خبرنگاران در موسسه اگمونت گفت: ما خواهان روابط با ایران در تمامی زمینه‌ها هستیم، به ویژه در بحث اقتصادی به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با ایران به ویژه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای هستیم.

ریندرز ادامه داد: باید یک دوره روابط جدید با ایران را باز کنیم، باید در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی باهم همکاری را آغاز کنیم، زیرا این موضوع و این همکاری با برداشتن تدریجی تحریم‌ها همراه شده است لذا همکاری ما همچنان بیشتر خواهد شد.

او افزود: همچنین باید به اتفاق ایران درباره بحران‌های منطقه‌ای راه حل پیدا کنیم و با مشارکت یکدیگر مشکلات را برطرف کنیم، مانند بحران سوریه و همچنین سایر بحران‌های منطقه‌ای، زیرا ایران می‌تواند نقش بسیار مفیدی داشته باشد‌؛‌‌ همان‌طوری که اتحادیه اروپا می‌تواند این نقش را داشته باشد.

وزیر خارجه بلژیک گفت: ما نیاز به گفت‌و‌گوهای گسترده‌ای با یکدیگر داریم. من در سفر به ایران حتی درباره حقوق بشر صحبت کردم که خیلی برای من خوشحال‌کننده بود چراکه توانستیم این گفت‌و‌گو را میان ایران و بلژیک داشته باشیم.

ریندرز با بیان اینکه صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور باز شده است، تصریح کرد: شخصا متقاعد شدم که پس از توافق هسته‌ای زمینه همکاری در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصادی و بحران‌های منطقه‌ای با ایران فراهم شده است.

وزیر خارجه بلژیک گفت: ما دیدارهای مختلفی با مقام‌های ایران داشته ایم و اخیرا درباره ارتقا روابط اقتصادی با همتای ایرانی خود صحبت کرده ام ما خواهان توسعه روابط با ایران هستیم.

او گفت .. خیلی خوشحال هستیم که با حضور وزیر خارجه ایران در بروکسل می‌توانیم دوباره درباره تقویت و توسعه روابط با ایران گفتگو کنیم.

ریندرز افزود: یک تمایل واقعی برای این کار وجود دارد، اتفاقا یکی از اهداف توافق هسته‌ای با ایران این بود که بتوان روابط اقتصادی با ایران را توسعه داد.

او درباره نقش منطقه‌ای وجهانی ایران هم گفت: فکر می‌کنم که ایران باید نقش بسزایی در بحران‌های منطقه‌ای ایفا کند؛ مانند یک بازیگر اصلی منطقه‌ای. ما الان نیاز داریم که آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا در میز مذاکره حضور داشته باشند همین طور نیاز داریم در بحران سوریه، عراق و سایر بحران‌های منطقی ایران، ترکیه و عربستان هم حضور داشته باشند.

وزیر امور خارجه بلزیک گفت: در سال‌های اخیر بلژیک می‌خواست که ایران در دور میز مذاکره باشد ولی این امکان وجود نداشت، زیرا برخی شرکا مانع این کار می‌شدند.

ریندرز اظهار داشت: برای نخستین بار درباره سوریه این شانس را داشتیم که تمام شرکا از جمله ایران هم دور میز مذاکره باشند. ایران باید برای یافتن راه حل‌های سیاسی یک نقش فعالی داشته باشد.

کد خبر : ۳۴۷۴۸۳