خبرگزاری کار ایران

کولایی در نشست مجالس نه‌گانه:

اصلاحات تنها مسیری است که راهگشای تنگناهاست

یک نماینده مجلس ششم گفت: واقعیت این است که باید بپذیریم اصلاحات تنها مسیری است که می‌تواند در تنگناهای منطقه، در دوران ما راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهه کولایی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس که با حضور نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در موسسه اطلاعات و به همت موسسه تاریخ ایرانی برگزار شد، در واکنش به اظهارات یحیوی که پیش از او درباره عملکرد مجلس ششم صحبت کرده بود، گفت: نه مجلس اول، نه مجلس ششم و نه مجلس نهم تکرار نخواهند شد و تاریخ به سمت عقب حرکت نمی‌کند و هرکس به دنبال متوقف کردن جامعه باشد و حرکت جامعه به سوی پیشرفت را نبیند، محکوم به فنا است و کسانی موفق خواهند بود که واقعیت‌ها را ببینند و بپذیرند.

او با تاکید بر اینکه مجلس ششم یکی از ادوار افتخارآمیز تاریخ مجالس جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: نمی‌توان ادعا کرد هیچ ایرادی در مجلس ششم وجود نداشته، اما اگر انسان منصف، پیش‌داوری‌های جناحی و سیاسی را کنار بگذارد و به منافع مردم توجه کند، نمی‌تواند اهمیت مجالس اول و ششم را نادیده بگیرد.

کولایی اضافه کرد: در مجلس اول مردم با اندیشه دینی و در پاسخ به مدل نوسازی غرب‌گرایانه در دوران حکومت پهلوی، مدل دینی را الگو قرار دادند و توامان به دنبال ارتقای سطح مشارکت سیاسی مردم و همچنین پیشرفت بر پایه الگوهای بومی بودند.

او با اشاره به اصل جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران که مورد تاکید حضرت امام خمینی (ره) بود، یادآور شد: ادامه‌‌ همان مسیری که در مجلس اول با تاکید بر اصول اساسی جمهوریت و اسلامیت تحقق یافت، در مجلس ششم نیز بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و پس از آنکه مردم با انتخاب سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال ۷۶ به اصلاحات رای دادند مجلس ششم نیز در راستای تحقق همین خواسته‌های مردمی در خصوص اصلاحات به روی کار آمد.

او گفت: مجالس قانونگذاری در خلاء شکل نمی‌گیرند، بلکه براساس شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به وجود می‌آیند. پیشبرد اصلاحات کار ساده‌ای نبوده و در تاریخ نیز نمونه‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد.

کولایی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات یحیوی اعلام کرد: بیش از نیمی از نمایندگان مجلس ششم برخلاف ادعای آقای یحیوی از خانواده‌ها شهدا، ایثارگران و جانبازان بودند و خوشبختانه اکنون زمان زیادی از آن دوران نگذشته و تاریخ گواه حقیقت است.

کولایی تصریح کرد: ما نیازمند انصاف و پرهیز از پیش‌داوری و صدور حکم سیاسی هستیم. چرا که جامعه ایرانی به خودی خود یک جامعه سیاست‌زده است و ما متاسفانه همواره ابتدا حکم را صادر می‌کنیم و بعد به دنبال مصادیق حکم خود می‌گردیم.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: من این توفیق را داشتم که در جمع نمایندگان مجلس ششم حضور داشتم و می‌دانم برای اجرای قانون اساسی در آن دوره مجلس چه تلاش‌هایی انجام گرفت. هدف مجلس ششم این بود که ظرفیت قانونی برای محتوای قانون اساسی فراهم کند و موازین قانونی لازم برای جامعه را به تصویب برساند.

این نماینده مجلس ششم خاطرنشان کرد: در آن دوره ما در مجلس با یک فشار جدی از سوی جامعه برای تغییر و اصلاح روبرو بودیم و در مجلس این خواست مردم را درک کردیم و در برابر گروهی که سعی می‌کردند مقابل خواست مردم سنگ‌اندازی کنند، ایستادگی کردیم.

کولایی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در مجلس ششم پشتوانه حزبی قدرتمندی بود که نمایندگان آن دوره داشتند و با وجود آنکه به دلیل مشکلات در فضای سیاسی کشور معمولاً چنین پشتوانه و رویکرد حزبی‌ برای مجالس مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، واقعیت این است که پشتوانه حزبی لازمه تشکیل یک مجلس قدرتمند است و در مجلس ششم فارغ از اینکه چه جناح و گرایش سیاسی قدرت تاثیرگذاری داشت، همین وجود پشتوانه حزبی نقش مهمی داشت.

او همچنین با اشاره به اسناد و آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: آمار نشان می‌دهد درصد و میزان فعالیت‌های اقتصادی مجلس ششم بر فعالیت‌های سیاسی آن مجلس برتری قابل ملاحظه‌ای داشته و در واقع اقدام‌های سیاسی مجلس ششم در رده پنجم قرار گرفته، اما متاسفانه صداوسیما و برخی رسانه‌های ضد اصلاحات در آن زمان و همچنین در سال‌های پس از آن تا امروز با برجسته کردن کنش و وجهه سیاسی مجلس ششم، دیگر فعالیت‌های نمایندگان این دوره به ویژه در حوزه اقتصاد را نادیده گرفتند.

این نماینده مجلس ششم با اشاره به مصوبات آن دوره مجلس در حوزه فرهنگ، زنان و خانواده اعلام کرد: قوانین و مصوباتی که در حوزه زنان در مجلس ششم یه تصویب رسید و اصلاحاتی که در این حوزه ‌ها انجام گرفت تا حدود قابل توجهی راهگشا بود و زمینه‌ساز اقدام‌های مثبت و موثری در ادوار بعدی شد.

کولایی در پایان تصریح کرد: نکته مهم دیگر بررسی عملکرد مجلس ششم، بُعد نظارتی این مجلس است که مجلس ششم هدف خود را حمایت از دولت اصلاحات می‌دانست، اما هیچگاه در بحث نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی کوتاهی نکرد و واقعیت این است که باید بپذیریم اصلاحات تنها مسیری است که می‌تواند در تنگناهای منطقه، در دوران ما راهگشا باشد.

کد خبر : ۳۴۰۶۴۱