خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

بیانیه نشست سازمان همکاری اسلامی با منشور سازمان ملل مغایرت دارد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بیانیه نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با اصول منشور ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول حقوق بین‌الملل مغایرت داشته و از نظر ایران مردود است.

به گزارش ایلنا، صادق حسین جابری انصاری در واکنش به بیانیه غیراجماعی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده اعلام کرد: سازمان همکاری اسلامی با هدف تقویت همکاری‌های اسلامی و مقابله با اشغال فلسطین و کمک به آزادی قدس شریف به عنوان مسئله نخست امت اسلامی تاسیس شده است. با توجه به تداوم اشغال فلسطین و محاصره غیرانسانی فلسطینیان و گسترش تهدید افراطی‌گری و تروریسم تکفیری علیه صلح و امنیت بین‌المللی، اقدام عجولانه و غیرمسئولانه دولت سعودی در اصرار بر برگزاری اجلاس فوق‌العاده و صدور بیانیه غیراجماعی مزبور، عملا موجب تشدید اختلاف میان اعضا و تضعیف سازمان همکاری اسلامی شده است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن اهداف، اصول، مصالح و اولویت‌های سازمان و حقوق کشورهای عضو، توسط کشور میزبان در جریان برگزاری و تدوین بیانیه اجلاس جده، تاکید می‌کند هدف از این گونه اقدامات تلاش برای پوشش دادن به سیاست‌های مبتنی بر تفرقه افکنی، جنگ آفرینی و حمایت از تروریسم دولت عربستان سعودی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: بیانیه نشست جده واقعیت‌های موجود در رابطه با حادثه سفارت عربستان و اقدامات سریع دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین امنیت، کنترل شرایط، اعاده وضعیت و برخورد با متهمان را نادیده گرفته و با پرداختن به موضوعات غیرمرتبط با دستور کار اجلاس عملا در خدمت اهداف یک کشور خاص قرار گرفته است.

او متذکر شد: همچنین بیانیه با اصول منشور ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول حقوق بین‌الملل مغایرت داشته و از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود و غیرقابل پذیرش است.

جابری انصاری یادآور شد: موفقیت سازمان همکاری اسلامی در پیگیری اهداف و اولویت‌های خود در گرو همبستگی، همکاری و هماهنگی میان اعضا و نه جبهه‌گیری متقابل آن‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست اصولی خود ضمن اعلام آمادگی برای تعامل در جهت حل مشکلات دوجانبه با عربستان، بر ضرورت بازگشت ریاض از سیاست‌های نادرست خود که منطقه و جهان را با بحران فعلی مواجه کرده است به مسیر اعتدال و عقلانیت و گفتگوی توام با احترام متقابل تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو سازمان می‌خواهد با تعامل هوشیارانه و همراه با مسئولیت با مسائل امت اسلامی زمینه‌های رفع مشکلات جاری و پیگیری اهداف اصلی سازمان در زمینه آزادی فلسطین اشغالی و قدس شریف را فراهم کنند.

کد خبر : ۳۴۰۳۷۹